Zarządzanie zmianą w SSC
Zarządzanie zmianą w SSC/BPO stanowi kluczowy element skutecznego funkcjonowania organizacji w dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym. Jest to nieodłączny proces, który pozwala firmom skutecznie dostosowywać się do ewoluujących warunków rynkowych, technologicznych i organizacyjnych. Wprowadzanie zmian w obszarze Shared Services Centers (SSC) ma szczególne znaczenie, ponieważ te jednostki pełnią kluczową rolę w optymalizacji procesów, standaryzacji działań oraz centralizacji funkcji biznesowych. Dodatkowo zarządzanie zmianą różni się znaczenie od zarządzania zmianą typowo w jednostkach SSC. Należy na każdym kroku uwzględniać specyfikę tej branży biznesowej.
To szkolenie jest fundamentalne z kilku powodów. Po pierwsze, umożliwia efektywne wdrażanie nowych metodologii i procesów, które mają na celu optymalizację działalności biznesowej w sektorze SSC/BPO. Dzięki temu firma może skorzystać z nowoczesnych rozwiązań, poprawić efektywność operacyjną oraz lepiej dostosować się do dynamicznie zmieniającego się otoczenia.
Po drugie, proces zarządzania zmianą w SSC pomaga zminimalizować opór ze strony pracowników oraz zwiększyć ich zaangażowanie w procesy transformacyjne. Skuteczna komunikacja i właściwie dostosowane strategie zmiany pozwalają na budowanie pozytywnej atmosfery, sprzyjającej akceptacji nowych rozwiązań i pomysłów.
To szkolenie jest skierowane przede wszystkim do liderów i menedżerów na różnych poziomach hierarchicznych, którzy pracują w sektorze Shared Services Centers (SSC) i Business Process Outsourcing (BPO).
Dyrektorzy SSC, kierownicy zespołów, specjaliści ds. transformacji, tranzycji procesowej, zarządzania zmianą lub kadrami (HRBP). Wszystkie osoby, którzy mają wpływ na efektywność operacyjną i funkcjonowanie organizacji w kontekście zmian w obszarze SSC/BPO.
Po ukończeniu szkolenia będziesz:
- Rozumiał unikatowość w zarządzaniu zmianą w SSC/BPO.
- Potrafił identyfikować obszary w SSC kluczowe dla osiągnięcia celów biznesowych.
- Mógł skorelować zmiany w SSC z planem biznesowym.
- Umiał zarządzać rotacją pracowników jako elementem planu zmiany.
- Znał wyzwalacze zmian związane z rozwojem technologicznym, modelami biznesowymi, automatyzacją, lokalizacjami, ESG i rynkiem pracy.
- Potrafił budować lokalne sieci transmisyjne dotyczące zmiany.
- Znał rolę interesariuszy w zarządzaniu zmianą w SSC.
- Identyfikował koła zarządzania zmianą w SSC i wpasowywał w nie podejścia projektowego.
- Unikał głównych błędów wynikających z podejścia typowo projektowego do zarządzania zmianą w SSC.
- Potrafił budować plan komunikacji zmiany w SSC.
- Przeprowadzał dwufazową komunikację między SSC a Core Businesses.
- Dopasowywał pracowników w różnych fazach zmiany.
- Adaptował pracowników już w procesie Onboardingu.
Dzień 1:
Moduł 1: Zarządzanie zmianą vs Zarządzanie zmianą w SSC
- Jakie są najważniejsze różnice?
- Co z zagadnień zarządzania zmianą sprawdzi się w SSC, a co jest zbędne?
- Dlaczego zmiana w SSC/BPO to proces stały?
- Zmiana rozwojowa, zmiana tranzycyjna, zmiana transformacyjna
Moduł 2: Planowanie zmiany w SSC z uwzględnieniem Core Business siedziby głównej
- Identyfikację obszarów w SSC, które mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów biznesowych, tak aby zapewnić spójność między strategią biznesową a zmianami wprowadzanymi w ramach SSC
- Inicjatorzy zmiany. Jeśli zmiana wychodzi z SSC jak skorelować ją ze OGSM biznesu?
- Planowanie zmian w SSC a planowanie zmian w BPO – jakie są wyzwania?
- Rotacja pracowników – czy to stały element przy uwzględnianiu planu zmiany? Jak wyliczać rotację, jak ją zmniejszyć?
Moduł 3: Jak skutecznie zarządzić wyzwalaczami zmiany w SSC/BPO w aktualnym otoczeniu biznesowym?
- Związane z rozwojem technologicznym, rozwojem modelów biznesowych oraz automatyzacją
- Związane z lokalizacjami (onshore, nearshore i offshore)
- ESG jako tryger zmiany
- Rozwijający się elastyczny rynek pracy
Moduł 4: Ustalanie ról w procesie zmiany w SSC
- Managerowie zmian „Transmission Change Managers” – jak znaleźć ich w zespole? Czy wymagane jest dodatkowe FTE? – jeśli tak, w jakich sytuacjach?
- Budowa lokalnych sieci transmisyjnych z Change Agents na czele we współpracy z Change Management Team
- Rola stakeholedrów w zarządzaniu zmianą w SSC – jak wybrać ich poprawnie i nadzorować ich pracę?
Dzień 2:
Moduł 5: Różnica między Zarządzaniem zmianą a Zarządzaniem projektem
- Jakie jest koło zarządzania zmianą w SSC i jak wpasować w to koło zarządzanie projektowe?
- Główne błędy i niepowodzenia wynikające z podejście typowo projektowego– omówienie case studies
- Zarządzanie zmianą jako proces ciągły
Moduł 6: Komunikacja zmiany w SSC
- Jak zbudować plan komunikacji zmiany w SSC?
- Kreowanie rozwiązania Hands on
- Dwufazowa komunikacja (SSC do Core Businesses oraz Core Business do SSC)
- Etapy wdrażania pracowników, biorąc pod uwagę cztery fazy adaptacji do zmiany oraz ustalanie odpowiedzialności
Moduł 7: Adaptacja pracowników SSC/BPO do zmian
- Jak prowadzić politykę otwartości na zmiany, które są ciągłym aspektem w SSC?
- Adaptacja do zmiany już w procesie Onboardingu – dlaczego warto wdrażać od samego początku?
- Jak rekrutować pracowników z myślą o ciągłej zmianie w SSC
Moduł 8: Analiza case studies oraz błędów zarządzania zmianą w SSC/BPO
- Przykładowe case studies sukcesów i porażek w aspekcie zarządzania zmianą w SSC/BPO
- Sesja Q&A
Emilia Sędziak - negocjator biznesowy, trener, konsultant oraz wykładowca akademicki przedmiotów biznesowych po angielsku oraz Psychologii Biznesu na Uniwersytecie MERITO oraz ANS Konin. W biznesie międzynarodowym, korporacyjnym działa od 2008 roku.