Zarządzanie zespołem projektowym
Żaden projekt nie uda się bez ludzi. Szkolenie dostarcza wiedzy na temat budowania i rozwoju zespołów projektowych, zależności w zespole, komunikowania się w sytuacjach kryzysowych oraz prowadzenia efektywnych spotkań.
Szkolenie jest częścią programu „Zarządzanie projektami”.
Szkolenie przeznaczone jest dla kierowników projektów, liderów i menedżerów odpowiedzialnych za zarządzanie zespołem projektowym.
Cele szkolenia:
- Zbudowanie świadomości wartości ludzi w kontekście skuteczności realizacji projektu
- Podniesienie efektywności działań indywidualnych i zespołowych
- Poznanie założeń zarządzania przez cele z wykorzystaniem potencjału indywidualnego i zespołowego
- Poszerzenie umiejętności komunikowania w obliczu różnic charakterologicznych
- Wyposażenie w podstawowe informacje dotyczące współpracy w zespole projektowym
- Dostarczenie wiedzy na temat faz budowania i rozwoju zespołów projektowych
- Poznanie zależności zachodzących podczas procesu grupowego w zespole
- Wzmocnienie efektu synergii jako podstawowej wartości pracy zespołowej
Po ukończeniu warsztatu uczestnicy będą potrafili:
- Wykorzystywać narzędzia samodoskonalenia i budowania potencjału rozwojowego zespołów projektowych
- Skutecznie komunikować się w sytuacji kryzysowej
- Biegle tworzyć plan zebrania, dobierać odpowiednie środki przekazu, właściwie dobierać treść, skutecznie zarządzać sesją pytań i odpowiedzi, ocenić audytorium pod kątem ról pełnionych podczas spotkania projektowego, formułować podsumowania oraz ewaluację realizacji zadań podczas spotkań projektowych
- Dobrać optymalny styl zarządzania zespołem projektowym w zależności od przyjętej metodyki zarządzania projektem
- Zastosować w praktyce różnorodne techniki motywowania członków zespołów projektowych
Dzień 1
Struktura zespołu projektowego
- Zarządzanie jako skuteczna forma realizacji zadań powierzonych zespołowi projektowemu
- Zależności pomiędzy członkami zespołów projektowych, powiązania, relacje, schematy współpracy
- Zakresy kompetencji osób pełniących określone funkcje w zespole
- Cechy dobrych kierowników zespołów, kluczowe aktywności kierowników zespołów
- Relacje przełożony-podwładny, motywowanie, klaryfikacja celów, współpraca i monitoring działania
- Efekt synergii zespołowej jako podstawowa wartość pracy w zespole, sposoby budowania i utrwalania efektu synergii
Budowanie i rozwój zespołu projektowego
- Fazy tworzenia się zespołów (typologia Tuckman’a), kluczowe aktywności zarządcze podczas poszczególnych faz
- Cechy skutecznych zespołów projektowych, dobre praktyki zarządcze, najczęściej popełniane błędy
- Budowanie indywidualnego potencjału poszczególnych członków zespołu projektowego
- Podejmowanie decyzji osobistych i grupowych jako droga do efektywności zespołowej
- Delegowanie zadań w kontekście rozwoju zespołów projektowych
- Analiza ról pełnionych w zespole (typologia Mereditha Belbina) a sposoby skutecznego komunikowania i motywowania w zależności od pełnionej roli
- Rodzaje i modele skutecznego motywowania
Zarządzanie zmianą (perspektywa zespołu)
- Etapy zarządzania zmianą w kontekście pracy z zespołem
- Rozpoznawanie symptomów sytuacji kryzysowej
- Motywowanie w obliczu kryzysu, dobór odpowiednich narzędzi motywujących
Dzień 2
Prowadzenie efektywnych spotkań projektowych
- Planowanie spotkań projektowych
- Sposoby wzbudzania określonych zachowań za pomocą przekazu publicznego, panowanie nad audytorium, techniki perswazji
- Typy osób przeszkadzających na zebraniach, sposoby motywowania i uaktywniania poszczególnych typów podczas spotkań zespołów projektowych
- Podstawowe błędy popełniane podczas spotkań projektowych
- Kluczowe zasady prowadzenia efektywnych spotkań projektowych, najczęściej popełniane błędy
- Laboratorium prowadzenia spotkań projektowych. Prowadzenie spotkań w konkretnych ujęciach tematycznych z wykorzystaniem urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk
Zarządzanie zespołem projektowym według różnych metodyk projektowych
- Główne założenia poszczególnych metodyk projektowych i ich wpływ na zarządzanie zespołem, specyfika poszczególnych podejść pod kątem pracy zespołowej
- Budowanie zespołów projektowych zależnie od przyjętej metodyki realizacji projektu, opracowywanie planu zarządzania zespołem, nadzór, ocena efektów pracy
- Różnice w podejściach do sposobu zarządzania zespołem w metodykach sieciowych i zwinnych, mocne i słabe strony poszczególnych metodyk w kontekście efektywności pracy zespołowej
- 14 kluczowych reguł sukcesu kierownika projektu
- Laboratorium budowania zespołów i tworzenia koncepcji zarządzania zespołowego w odniesieniu do przyjętej metodyki projektowej
Radosław Jacek Miler - doświadczony doradca biznesowy i trener (ponad 900 dni szkoleniowych i doradczych). W pracy szkoleniowej stawia na wymiar praktyczny i bezpośredni kontakt z uczestnikami, często wykorzystując jako narzędzie kamerę i mikrofon.
Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów
„Narzędzia służące do odpowiedzi na pytanie: skąd się biorą projekty?”: Document (salesmango.com)