Zarządzanie zespołem produkcyjnym
Efektywne zarządzanie zespołem produkcyjnym to podstawa funkcjonowania każdej nowoczesnej fabryki. W trakcie warsztatu, poza podstawowymi elementami związanymi z zarządzaniem, przekazanych będzie wiele innych kluczowych aspektów, takich jak zarządzanie czasem, komunikacja w zespole oraz coaching w procesach dla osiągania celów indywidualnych i zespołowych.
Warsztat dedykowany jest dla osób zarządzających obszarami produkcyjnymi oraz osób, które chcą rozwijać swoje kompetencje/wiedzę w kierunku zarządzania obszarami operacyjnymi.
Cel szkolenia:
Celem warsztatu jest przekazanie kluczowych informacji dotyczących kompetencji związanych z zarządzaniem/przewodzeniem obszarom produkcyjnym/operacyjnym, rolą i odpowiedzialnością osób zarządzających oraz budowaniem kultury wspólnego biegu do osiągania celów jako zespół.
Korzyści z udziału w szkoleniu:
- Zapoznanie się z rolą i zadaniami osoby odpowiedzialnej za zespół produkcyjny/operacyjny
- Poznanie kluczowych aspektów zarządzania/przewodzenia zespołom w oparciu o 5M/QCDM
- Umiejętność zarządzania czasem własnym i zespołu
- Podniesienie jakości komunikacji w zespole
- Poznanie sposobów motywowania zespołu
- Zdobycie niezbędnej wiedzy i wsparcia narzędziowego do codziennej pracy z zespołem
- Budowanie kompetencji zespołu poprzez codzienny coaching w procesach
Dzień 1:
Rola i zadania osoby odpowiedzialnej za zespół:
- Ja jako przełożony – motywacja i kompetencje do zarządzania zespołem
- Wymagane umiejętności i kompetencje do pracy z zespołem
- Budowanie zespołu w oparciu o kompetencje i efektywność
- Skuteczność operacyjna a efektywność procesowa – studium przypadków
- Ćwiczenia
Bieg do celu w codziennej pracy – zespół i współpraca a wspólne cele:
- Cele zespołu a cele przełożonego
- Budowanie zespołu do osiągania wysokiej efektywności
- Cele indywidualne pracowników – studium przypadków
- Aktywacja – Działania – Konsekwencje – ćwiczenia
- Uczę się – Wykonuję – Uczę inne osoby – studium przypadków i ćwiczenie
Dzień 2:
Autorytet przełożonego:
- Typy przywództwa i gdzie jest organizacja
- Przywództwo sytuacyjne w operacjach
- Lider wspierający
- Budowanie relacji przełożony – podwładny
- Jak kolega staje się przełożonym – studium przypadku
- Cechy lidera – ważne czy nie. Omówienie narzędzi oceniających cechy przełożonego
Komunikacja i odpowiedzialność jako kluczowe elementy:
- Podział pracy w zespole
- Spotkania otwierające i zamykające codzienną pracę
- Codzienne spotkania z zespołem i czas dla zespołu – jak zarządzać swoją dostępnością dla zespołu i współpracowników
- Zaangażowanie zespołu
- Ocena współpracownika – jak to robić, aby motywować
- Kontraktowanie i konfrontowanie zadań – trudne i łatwe rozmowy
Praktyczne narzędzia przełożonego:
- Wskaźniki własne, zespołowe i indywidualne – jak wyznaczać i nadzorować
- Idź i zobacz – coaching w procesie
- Zasada 3Z – budowanie kompetencji własnych i zespołu
- Zarządzanie konfliktem
- Zaufanie i zasada wzajemności – wychodzenie ze strefy komfortu
- Kluczowe narzędzia – matryce kompetencji/plany zastępstw/procedura eskalacji/audyty procesu
- Cele krótko i długoterminowe – plan własny i każdej osoby w zespole
- Umiejętność rozwiązywania problemów w procesach – najważniejsza kompetencja zespołu
- Ćwiczenia
Jarosław Okoń - trener w EY Academy of Business od 2013 roku. Przez wiele lat pracował w firmach produkcyjnych na różnych stanowiskach w obszarze produkcji i działach wspomagających. Był także odpowiedzialny za restrukturyzację firm i projekty typu „green field”.