Akademia HR - Zarządzanie wiekiem i współpracą międzypokoleniową – EY Academy of Business

Akademia HR – Zarządzanie wiekiem i współpracą międzypokoleniową

Po raz pierwszy w historii znaleźliśmy się w sytuacji, w której współpracują ze sobą zawodowo aż cztery pokolenia a w niektórych sytuacjach nawet pięć. Oznacza to różnice wieku do ok. 50 lat! Nic dziwnego, że trudno nam sobie tę współpracę poukładać. Sprawy nie ułatwia fakt, że w polskiej kulturze zwykle to starsze osoby rządzą i wydają polecenia młodszym gdy tymczasem we współczesnym biznesie to często właśnie młodsze, lepiej lub bardziej „nowocześnie” wykształceni pracownicy stają się szefami starszych od siebie.

Taka sytuacja zdecydowanie wymaga szczególnych, nowych kompetencji, których nie mieliśmy wcześniej okazji ani potrzeby wypracowywać. Bez przemyślanego zarządzania wiekiem organizacjom grozi nieustanne „gaszenie pożarów” wynikające z konfliktów i skutkujące obniżeniem efektywności.

Szkolenie jest częścią programu „Akademia HR”.

Dla dyrektorów i pracowników HR zatrudnionych w organizacjach wielopokoleniowych lub rosnących i planujących zatrudnianie osób w zróżnicowanym wieku.

Dla osób, które wspierają pracowników w porozumiewaniu się i budują międzypokoleniowe zespoły.

Uczestnicy w ramach szkolenia:

  • poznają znaczenie procesów demograficznych w Polsce i w Europie
  • poznają charakterystyki, wartości i mocne strony pokoleń obecnych w życiu
    zawodowym i wchodzących w nie
  • przygotują się do odpowiedniego interpretowania różnic oraz niwelowania trudności
    wynikających z odmienności pracowników z różnych pokoleń,
  • będą znali zasady tworzenia efektywnych biznesowo zespołów w różnorodnym środowisku wiekowym
  • zapoznają się ze sposobem pracy oraz narzędziami do pracy przydatnymi w
    organizacjach wielopokoleniowych

Mozaika pokoleń – cztery pokolenia w pracy i kolejne „w drodze”

  • Zmiany demograficzne – z czego wynikają, co przynoszą
  • Cechy charakterystyczne poszczególnych pokoleń
  • Podejście XYZ do rozwoju i ścieżek kariery
  • Waga przeżyć / doświadczeń pokoleniowych i powiązanych z nimi wartości

Przekonania kadry kierowniczej w odniesieniu do różnych pokoleń i sposoby wpływania na te przekonania

Budowanie komunikacji międzypokoleniowej w organizacji

  • Ustnie czy pisemnie? – kanały komunikacji
  • Precyzja komunikacji
  • „Uwspólnianie” języka komunikacji i ważnych pojęć

Budowanie zespołów zróżnicowanych wiekowo

  • Kontrakt społeczny
  • Działania wspierające wymianę kompetencji i doświadczeń
  • Zachowanie wiedzy w firmie – aby wiedza nie odchodziła na emeryturę wraz z pracownikami

Obszary i narzędzia zarządzania wiekiem

  • Rekrutacja i selekcja
  • zasady onboardingu dla poszczególnych pokoleń
    • pomocne materiały
  • Kształcenie ustawiczne – planowanie rozwoju i uruchamianie elastyczności zawodowej
  • Rozwój kariery zawodowej.
  • Kończenie zatrudnienia i przechodzenie na emeryturę (oraz pozostawanie w kontakcie z organizacją)
  •  Współpraca międzypokoleniowa
  • Klienci też są z różnych pokoleń…
  • Kompetencje przyszłości – jakie są, gdzie ich szukać i jak implementować w organizacji

Dopasowanie narzędzi HR do potrzeb poszczególnych pokoleń

  • Potrzeby i możliwości poszczególnych pokoleń
  • Sposoby uczenia się – zdobywanie i przekazywanie wiedzy
  • Intermentoring (mentoring i mentoring odwrócony) jako sposób na przekazywanie wiedzy między pokoleniami
  • Tandemy międzypokoleniowe wspólnie realizujące zadania

Czynniki sprzyjające wdrożeniu zarządzania wiekiem

  • Badanie gotowości do zmian
  • Realna potrzeba stosowania narzędzi ZW
  • Świadomość potrzeby ZW wśród kadry zarządzającej i osób odpowiedzialnych za ZZL
  • Otwartość zarządu na zmiany, w tym na inicjatywy działu HR
  • Angażowanie zarządu i top-managementu w proces zarządzania wiekiem

Planowanie świadomej polityki zarządzania wiekiem

  • Niezbędne zasoby wdrożenia ZW
  • Staranne planowanie i realizacja
  • Adaptowanie wybranych narzędzi ZW do specyfiki firmy:
    • stopniowe wdrażanie kolejnych narzędzi w postaci projektów pilotażowych
    • elastyczność i reagowanie na ewentualne problemy, sugestie czy krytykę
  • Spełnianie podstawowych warunków skuteczności wdrożenia – komunikacja, szkolenia itp
  • Monitorowanie i ocena procesu
  • Ciągłe doskonalenie

Ewa Puzia-Sawicka - Kaizen coach, coach ICC, trener biznesu, psycholog, certyfikowany ekspert Kirkpatrick Four Levels® Evaluation Bronze Level

Agnieszka M. Staroń - Coach ICC, mentor, trener mediator, facylitator, konsultant biznesowy, specjalista HR. Realizuje projekty związane z rozwojem kadr i biznesu dla firm ze wszystkich segmentów rynku.

Zarządzanie wiekiem i współpracą międzypokoleniową

Cena

1 900 zł netto (2 337,00 zł brutto)

Akademia HR – Zarządzanie wiekiem i współpracą międzypokoleniową

Po raz pierwszy w historii znaleźliśmy się w sytuacji, w której współpracują ze sobą zawodowo aż cztery pokolenia a w niektórych sytuacjach nawet pięć. Oznacza to różnice wieku do ok. 50 lat! Nic dziwnego, że trudno nam sobie tę współpracę poukładać. Sprawy nie ułatwia fakt, że w polskiej kulturze zwykle to starsze osoby rządzą i wydają polecenia młodszym gdy tymczasem we współczesnym biznesie to często właśnie młodsze, lepiej lub bardziej „nowocześnie” wykształceni pracownicy stają się szefami starszych od siebie.

Taka sytuacja zdecydowanie wymaga szczególnych, nowych kompetencji, których nie mieliśmy wcześniej okazji ani potrzeby wypracowywać. Bez przemyślanego zarządzania wiekiem organizacjom grozi nieustanne „gaszenie pożarów” wynikające z konfliktów i skutkujące obniżeniem efektywności.

Szkolenie jest częścią programu „Akademia HR”.

Dla kogo?

Dla dyrektorów i pracowników HR zatrudnionych w organizacjach wielopokoleniowych lub rosnących i planujących zatrudnianie osób w zróżnicowanym wieku.

Dla osób, które wspierają pracowników w porozumiewaniu się i budują międzypokoleniowe zespoły.

Cele i korzyści

Uczestnicy w ramach szkolenia:

  • poznają znaczenie procesów demograficznych w Polsce i w Europie
  • poznają charakterystyki, wartości i mocne strony pokoleń obecnych w życiu
    zawodowym i wchodzących w nie
  • przygotują się do odpowiedniego interpretowania różnic oraz niwelowania trudności
    wynikających z odmienności pracowników z różnych pokoleń,
  • będą znali zasady tworzenia efektywnych biznesowo zespołów w różnorodnym środowisku wiekowym
  • zapoznają się ze sposobem pracy oraz narzędziami do pracy przydatnymi w
    organizacjach wielopokoleniowych
Program

Mozaika pokoleń – cztery pokolenia w pracy i kolejne „w drodze”

  • Zmiany demograficzne – z czego wynikają, co przynoszą
  • Cechy charakterystyczne poszczególnych pokoleń
  • Podejście XYZ do rozwoju i ścieżek kariery
  • Waga przeżyć / doświadczeń pokoleniowych i powiązanych z nimi wartości

Przekonania kadry kierowniczej w odniesieniu do różnych pokoleń i sposoby wpływania na te przekonania

Budowanie komunikacji międzypokoleniowej w organizacji

  • Ustnie czy pisemnie? – kanały komunikacji
  • Precyzja komunikacji
  • „Uwspólnianie” języka komunikacji i ważnych pojęć

Budowanie zespołów zróżnicowanych wiekowo

  • Kontrakt społeczny
  • Działania wspierające wymianę kompetencji i doświadczeń
  • Zachowanie wiedzy w firmie – aby wiedza nie odchodziła na emeryturę wraz z pracownikami

Obszary i narzędzia zarządzania wiekiem

  • Rekrutacja i selekcja
  • zasady onboardingu dla poszczególnych pokoleń
    • pomocne materiały
  • Kształcenie ustawiczne – planowanie rozwoju i uruchamianie elastyczności zawodowej
  • Rozwój kariery zawodowej.
  • Kończenie zatrudnienia i przechodzenie na emeryturę (oraz pozostawanie w kontakcie z organizacją)
  •  Współpraca międzypokoleniowa
  • Klienci też są z różnych pokoleń…
  • Kompetencje przyszłości – jakie są, gdzie ich szukać i jak implementować w organizacji

Dopasowanie narzędzi HR do potrzeb poszczególnych pokoleń

  • Potrzeby i możliwości poszczególnych pokoleń
  • Sposoby uczenia się – zdobywanie i przekazywanie wiedzy
  • Intermentoring (mentoring i mentoring odwrócony) jako sposób na przekazywanie wiedzy między pokoleniami
  • Tandemy międzypokoleniowe wspólnie realizujące zadania

Czynniki sprzyjające wdrożeniu zarządzania wiekiem

  • Badanie gotowości do zmian
  • Realna potrzeba stosowania narzędzi ZW
  • Świadomość potrzeby ZW wśród kadry zarządzającej i osób odpowiedzialnych za ZZL
  • Otwartość zarządu na zmiany, w tym na inicjatywy działu HR
  • Angażowanie zarządu i top-managementu w proces zarządzania wiekiem

Planowanie świadomej polityki zarządzania wiekiem

  • Niezbędne zasoby wdrożenia ZW
  • Staranne planowanie i realizacja
  • Adaptowanie wybranych narzędzi ZW do specyfiki firmy:
    • stopniowe wdrażanie kolejnych narzędzi w postaci projektów pilotażowych
    • elastyczność i reagowanie na ewentualne problemy, sugestie czy krytykę
  • Spełnianie podstawowych warunków skuteczności wdrożenia – komunikacja, szkolenia itp
  • Monitorowanie i ocena procesu
  • Ciągłe doskonalenie

Cena

1 900 zł netto (2 337,00 zł brutto)

Możliwość uzyskania dofinansowania

Lokalizacja

Warszawa

Termin

28-29 stycznia 2025

 

Szkolenie w godzinach 9:00 – 16:30

 

Możliwość zorganizowania szkolenia w formule zamkniętej, w dowolnej lokalizacji z możliwością dostosowania programu do odbiorców.

Kontakt

Viktoriya Karpenko

Koordynator kursu

  • +48 572 002 607
  • Viktoriya.Karpenko@pl.ey.com