Zarządzanie wiekiem i współpracą międzypokoleniową
Po raz pierwszy w historii znaleźliśmy się w sytuacji, w której współpracują ze sobą zawodowo aż cztery pokolenia a w niektórych sytuacjach nawet pięć. Oznacza to różnice wieku do nawet 50 lat! Taka sytuacja zdecydowanie wymaga szczególnych, nowych kompetencji, które teraz będziecie mieli okazję poznać.
Dla dyrektorów i pracowników HR zatrudnionych w organizacjach wielopokoleniowych lub rosnących i planujących zatrudnianie osób w zróżnicowanym wieku.
Dla osób, które wspierają pracowników w porozumiewaniu się i budują międzypokoleniowe zespoły.
Uczestnicy w ramach szkolenia:
- poznają znaczenie procesów demograficznych w Polsce i w Europie
- poznają charakterystyki, wartości i mocne strony pokoleń obecnych w życiu
zawodowym i wchodzących w nie, - przygotują się do odpowiedniego interpretowania różnic oraz niwelowania trudności
wynikających z odmienności pracowników z różnych pokoleń, - będą znali zasady tworzenia efektywnych biznesowo zespołów w różnorodnym
środowisku wiekowym, - zapoznają się ze sposobem pracy oraz narzędziami do pracy przydatnymi w
organizacjach wielopokoleniowych.
Mozaika pokoleń – cztery pokolenia w pracy i kolejne „w drodze”
- Zmiany demograficzne – z czego wynikają, co przynoszą
- Cechy charakterystyczne poszczególnych pokoleń
- Podejście XYZ do rozwoju i ścieżek kariery
- Waga przeżyć / doświadczeń pokoleniowych i powiązanych z nimi wartości
Przekonania kadry kierowniczej w odniesieniu do różnych pokoleń i sposoby wpływania na te przekonania
Budowanie komunikacji międzypokoleniowej w organizacji
- Ustnie czy pisemnie? – kanały komunikacji
- Precyzja komunikacji
- „Uwspólnianie” języka komunikacji i ważnych pojęć
Budowanie zespołów zróżnicowanych wiekowo
- Kontrakt społeczny
- Działania wspierające wymianę kompetencji i doświadczeń
- Zachowanie wiedzy w firmie – aby wiedza nie odchodziła na emeryturę wraz z pracownikami
Obszary i narzędzia zarządzania wiekiem
- Rekrutacja i selekcja
- zasady onboardingu dla poszczególnych pokoleń
- pomocne materiały
- Kształcenie ustawiczne – planowanie rozwoju i uruchamianie elastyczności zawodowej
- Rozwój kariery zawodowej.
- Kończenie zatrudnienia i przechodzenie na emeryturę (oraz pozostawanie w kontakcie z organizacją)
- Współpraca międzypokoleniowa
- Klienci też są z różnych pokoleń…
- Kompetencje przyszłości – jakie są, gdzie ich szukać i jak implementować w organizacji
Dopasowanie narzędzi HR do potrzeb poszczególnych pokoleń
- Potrzeby i możliwości poszczególnych pokoleń
- Sposoby uczenia się – zdobywanie i przekazywanie wiedzy
- Intermentoring (mentoring i mentoring odwrócony) jako sposób na przekazywanie wiedzy między pokoleniami
- Tandemy międzypokoleniowe wspólnie realizujące zadania
Czynniki sprzyjające wdrożeniu zarządzania wiekiem
- Badanie gotowości do zmian
- Realna potrzeba stosowania narzędzi ZW
- Świadomość potrzeby ZW wśród kadry zarządzającej i osób odpowiedzialnych za ZZL
- Otwartość zarządu na zmiany, w tym na inicjatywy działu HR
- Angażowanie zarządu i top-managementu w proces zarządzania wiekiem
Planowanie świadomej polityki zarządzania wiekiem
- Zasoby niezbędne wdrożenia ZW
- Staranne planowanie i realizacja
- Adaptowanie wybranych narzędzi ZW do specyfiki firmy:
- stopniowe wdrażanie kolejnych narzędzi w postaci projektów pilotażowych
- elastyczność i reagowanie na ewentualne problemy, sugestie czy krytykę
- Spełnianie podstawowych warunków skuteczności wdrożenia – komunikacja, szkolenia itp
- Monitorowanie i ocena procesu
- Ciągłe doskonalenie
Agnieszka M. Staroń - Coach ICC, mentor, trener mediator, facylitator, konsultant biznesowy, specjalista HR. Realizuje projekty związane z rozwojem kadr i biznesu dla firm ze wszystkich segmentów rynku.
Dorota Jurzysta - Doświadczony trener, praktykant biznesu z 15 latami doświadczenia, doradca biznesowy, konsultant zarządzania, popularyzator wiedzy o zarządzaniu, coach ICC. Zwolenniczka dialogu międzypokoleniowego i rozwoju poprzez ewolucję, nie rewolucję.