Wycena przedsiębiorstw – najczęstsze pułapki i interpretacja – EY Academy of Business

Wycena przedsiębiorstw – najczęstsze pułapki i interpretacja

Wycena przedsiębiorstw:

  • Jest zarówno nauką i sztuką opartą na intuicji i doświadczeniu biegłego wyceny przedsiębiorstwa;
  • Wymaga zrozumienia specyfiki wycenianej spółki i identyfikacji jej kluczowych czynników wartości (ang. value drivers), sporządzenia solidnej analizy finansowej, a także zrozumienia otoczenia analizowanej spółki (sytuacja makroekonomiczna, analiza branży, analiza konkurencyjna)
  • Stanowi często wyzwanie dla kadry menedżerskiej, która musi podjąć decyzję w oparciu raport z wyceny nt. kupna / sprzedaży, restrukturyzacji oraz dla biegłych rewidentów, którzy muszą weryfikować wyceny dla potrzeb sprawozdawczości finansowej;

Najczęstsze przyczyny wyceny spółek giełdowych, które są omawiane na szkoleniu to:

  • Oszacowanie wartości wewnętrznej akcji (lub wartości godziwej) w celu porównania z jej ceną giełdową (analiza fundamentalna);
  • Obliczenie wartości inwestycyjnej akcji dla potrzeb ogłoszenia wezwania lub dla potrzeb weryfikacji finansowych warunków transakcji (ang. fairness opinion)
  • Oszacowanie wartości inwestycyjnej udziałów / akcji dla potrzeb kupna / sprzedaży (M&A);
  • Kalkulacja wartości rynkowej dla potrzeb testu na utratę wartości (ang. impairment test analysis) w procesie sprawozdawczości finansowej (MSR 36, KSR 4);
  • Oszacowanie godziwej wartości rynkowej dla potrzeb wykupu menedżerskiego (MBO);
  • Specyfika wyceny niematerialnych składników dla potrzeb alokacji ceny nabycia (ang. purchase price allocation) wg MSSF-3.
  • Praktyka sądowa (wykluczenie mniejszościowego udziałowca; squeeze out; odszkodowania i koszty utraconych możliwości)

Szkolenie adresowane jest do:

  • Prezesów zarządu (CEO), członków zarządu ds. finansowych (CFO) spółek giełdowych i planujących pierwszą ofertę publiczną;
  • Dyrektorów finansowych, analityków finansowych, kontrolerów finansowych;
  • Biegłych rewidentów, którzy muszą weryfikować wyceny w procesie badania/przeglądu sprawozdań finansowych;
  • Doradców w firmach konsultingowych;
  • Rzeczoznawców majątkowych chcących poszerzyć swoje kompetencje;
  • Biegłych wyceny przedsiębiorstwa, chcących zweryfikować swoje dotychczasowe doświadczenie;
  • Pracowników kancelarii prawnych zaangażowanych w transakcje związane z wycenami przedsiębiorstw;
  • Wszystkich osób zainteresowanych tematyką wycen.

Cel szkolenia:

  • Zaprezentowanie Standardów wartości przedsiębiorstwa wg Stowarzyszenia Biegłych Wyceny Przedsiębiorstw w Polsce, zdefiniowanie wartości godziwej wg MSSF-13 czy UoR oraz wartości rynkowej wg Międzynarodowych Standardów Wyceny (IVS);
  • Określenie czynników decydujących o wartości przedsiębiorstwa w podziale na finansowe, marketingowe, niematerialne (value drivers);
  • Zapoznanie Uczestników z trzema podejściami i metodami wyceny przedsiębiorstw (podejście majątkowe – metoda SAN, podejście rynkowe – metoda mnożników giełdowych i transakcyjnych, podejście dochodowe – DCF, DDM, CME);
  • Zaprezentowanie specyfiki szacowania WACC;
  • Omówienie najczęstszych błędów popełnianych w metodzie SAN, metodach mnożnikowych, metodach dochodowych;
  • Analiza krytyczna raportów analitycznych sporządzonych przez polskie domy maklerskie;
  • Zaprezentowanie praktycznych przykładów wycen przedsiębiorstw.

Korzyści dla uczestników:

  • Zrozumienie czynników wpływających na wartość spółki giełdowej (value drivers);
  • Uczestnicy szkolenia dokonają krytycznej analizy raportów analitycznych przygotowanych przez polskie domy maklerskie;
  • Szczegółowa analiza założeń dla potrzeb szacowania WACC
  • Poznanie specyfiki raportu analitycznego i raportu dla potrzeb fairness opinion
  • Checklista – najczęstsze błędy popełniane w raportach z wyceny dla potrzeb gospodarczych i dla potrzeb praktyki sądowej.

Wprowadzenie – kluczowe aspekty

  • Standardy wyceny przedsiębiorstw – SBWPwP, IVS, MSSF13, UoR
  • Przegląd najczęstszych przyczyn wyceny przedsiębiorstw (np. analiza fundamentalna, fairness opinion, dla potrzeb IPO, rozliczenie procesu nabycia PPA, test na utratę wartości, kupno/sprzedaż (M&A), wykup menedżerski (MBO), wyciśnięcie mniejszościowego akcjonariusza – squeeze-out, praktyka sądowa)
  • Podejścia i metody wyceny przedsiębiorstw

Wycena metodą skorygowanych aktywów netto (SAN)

  • Najczęstsze przyczyny stosowania metody SAN;
  • Aktywa netto vs. skorygowane aktywa netto;
  • Rodzaje korekt aktywów oraz pasywów obcych;
  • Przykłady wyceny przedsiębiorstwa metodą SAN;
  • Najczęstsze błędy popełniane w metodzie SAN.

 Wycena spółki metodą zdyskontowanych przepływów pieniężnych (DCF)

  • Modele wolnych przepływów pieniężnych:
    • Model przepływów pieniężnych dla akcjonariuszy (FCFE)
    • Model przepływów pieniężnych przedsiębiorstwa (FCFF)
    • Równoważność FCFF i FCFE
  • Sposoby kalkulacji wartości rezydualnej
  • Koszt kapitału
    • Koszt kapitału własnego (stopa wolna od ryzyka, premia za ryzyko inwestycyjne, indeks Beta – lewarowana, odlewarowana, zalewarowana, premia za wielkość, premia za ryzyko specyficzne)
    • Model przepływów pieniężnych przedsiębiorstwa (FCFF)
    • Koszt kapitału obcego
    • Średni ważony koszt kapitału (Weighted Average Cost of Capital, WACC – w tym efektywna stopa podatkowa, struktura kapitału
  • Przykłady wyceny przedsiębiorstwa metodą DCF;
  • Najczęstsze błędy popełniane w metodzie DCF.

 Wycena spółki za pomocą mnożników giełdowych i transakcyjnych

  • Mnożniki oparte na danych historycznych vs. prognostycznych;
  • Korekty kategorii finansowych;
  • Mnożniki oparte na wartości przedsiębiorstwa (Enterprise Value): EV/EBITDA, EV/EBIT, EV/Revenue;
  • Mnożniki oparte na wartości rynkowej kapitałów własnych (Equity Value, EqV, P): P/BV, P/E;
  • Kryteria wyboru spółek porównywalnych: profil biznesowy, profil finansowy;
  • Aktywa pozaoperacyjne;
  • Premie i dyskonta;
  • Przykłady wyceny przedsiębiorstwa metodą mnożnikową;
  • Najczęstsze błędy popełniane w metodzie mnożnikowej.

Analiza krytyczna raportów analitycznych autorstwa polskich domów maklerskich (metoda DCF i mnożnikowa)

 Test na utratę wartości

  • Zewnętrzne i wewnętrzne przesłanki utraty wartości;
  • Na czym polega utrata wartości;
  • Ustalanie wartości godziwej MSSF-13, KSR-4;
  • Definicja OWŚP (CGU);
  • Wartość użytkowa (Value in Use, VIU), wartość handlowa (Fair Market less Cost of Sales, FVLCS);
  • Test na utratę wartości udziałów;
  • Test na utratę wartości firmy (goodwill);
  • Zastosowanie stopy dyskontowej: netto i brutto;
  • Przykład testu na utratę wartości udziałów i wartości firmy (goodwill).

PPA, Połączenia jednostek gospodarczych i wycena wartości niematerialnych i prawnych (Business combinations and the valuation of intangibles)

  • MSSF-3 i MSR-38
  • Jakie aktywa niematerialne może ujawniać w swoim bilansie podmiot przejmujący w ramach MSSF 3?
  • Jakie nieujawnione elementy może zawierać wartość firmy, która księgowana jest po raz pierwszy w wyniku transakcji przejęcia?
  • Jakie aktywa niematerialne są najczęściej ujawniane i jaka występuje branżowa specjalizacja w tym zakresie?
  • Jakimi metodami wyceniane są aktywa niematerialne dla potrzeb procesu rozliczenia nabycia (PPA)?
  • Jakie są powody nieujawniania aktywów niematerialnych przez spółki dokonujące transakcji przejęć?
  • Przykład wyceny niematerialnych składników dla potrzeb PPA

Przykład wyceny spółki dla potrzeb wykupu menedżerskiego (MBO, Management Buy Out)

Podsumowanie

dr Marek Panfil - doświadczony biegły w zakresie wyceny przedsiębiorstwa oraz aktywów niematerialnych, doradca strategiczny w zakresie kreowania wartości spółki dla akcjonariuszy.

Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów

Dostęp do artykułów i know-how jest bezpłatny. Poznaj naszą metodologię pracy – przekazywania wiedzy na przykładach z życia:

Praktyka wyceny przedsiębiorstwa - dla kogo i po co?

Zdolność samodzielnej wyceny przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części to niezbędne narzędzie do podejmowania decyzji biznesowych.

Wycena przedsiębiorstw – najczęstsze pułapki i interpretacja

Cena

2 490 zł netto (3 062,70 zł brutto)

Wycena przedsiębiorstw – najczęstsze pułapki i interpretacja

Wycena przedsiębiorstw:

  • Jest zarówno nauką i sztuką opartą na intuicji i doświadczeniu biegłego wyceny przedsiębiorstwa;
  • Wymaga zrozumienia specyfiki wycenianej spółki i identyfikacji jej kluczowych czynników wartości (ang. value drivers), sporządzenia solidnej analizy finansowej, a także zrozumienia otoczenia analizowanej spółki (sytuacja makroekonomiczna, analiza branży, analiza konkurencyjna)
  • Stanowi często wyzwanie dla kadry menedżerskiej, która musi podjąć decyzję w oparciu raport z wyceny nt. kupna / sprzedaży, restrukturyzacji oraz dla biegłych rewidentów, którzy muszą weryfikować wyceny dla potrzeb sprawozdawczości finansowej;

Najczęstsze przyczyny wyceny spółek giełdowych, które są omawiane na szkoleniu to:

  • Oszacowanie wartości wewnętrznej akcji (lub wartości godziwej) w celu porównania z jej ceną giełdową (analiza fundamentalna);
  • Obliczenie wartości inwestycyjnej akcji dla potrzeb ogłoszenia wezwania lub dla potrzeb weryfikacji finansowych warunków transakcji (ang. fairness opinion)
  • Oszacowanie wartości inwestycyjnej udziałów / akcji dla potrzeb kupna / sprzedaży (M&A);
  • Kalkulacja wartości rynkowej dla potrzeb testu na utratę wartości (ang. impairment test analysis) w procesie sprawozdawczości finansowej (MSR 36, KSR 4);
  • Oszacowanie godziwej wartości rynkowej dla potrzeb wykupu menedżerskiego (MBO);
  • Specyfika wyceny niematerialnych składników dla potrzeb alokacji ceny nabycia (ang. purchase price allocation) wg MSSF-3.
  • Praktyka sądowa (wykluczenie mniejszościowego udziałowca; squeeze out; odszkodowania i koszty utraconych możliwości)
Dla kogo?

Szkolenie adresowane jest do:

  • Prezesów zarządu (CEO), członków zarządu ds. finansowych (CFO) spółek giełdowych i planujących pierwszą ofertę publiczną;
  • Dyrektorów finansowych, analityków finansowych, kontrolerów finansowych;
  • Biegłych rewidentów, którzy muszą weryfikować wyceny w procesie badania/przeglądu sprawozdań finansowych;
  • Doradców w firmach konsultingowych;
  • Rzeczoznawców majątkowych chcących poszerzyć swoje kompetencje;
  • Biegłych wyceny przedsiębiorstwa, chcących zweryfikować swoje dotychczasowe doświadczenie;
  • Pracowników kancelarii prawnych zaangażowanych w transakcje związane z wycenami przedsiębiorstw;
  • Wszystkich osób zainteresowanych tematyką wycen.
Cele i korzyści

Cel szkolenia:

  • Zaprezentowanie Standardów wartości przedsiębiorstwa wg Stowarzyszenia Biegłych Wyceny Przedsiębiorstw w Polsce, zdefiniowanie wartości godziwej wg MSSF-13 czy UoR oraz wartości rynkowej wg Międzynarodowych Standardów Wyceny (IVS);
  • Określenie czynników decydujących o wartości przedsiębiorstwa w podziale na finansowe, marketingowe, niematerialne (value drivers);
  • Zapoznanie Uczestników z trzema podejściami i metodami wyceny przedsiębiorstw (podejście majątkowe – metoda SAN, podejście rynkowe – metoda mnożników giełdowych i transakcyjnych, podejście dochodowe – DCF, DDM, CME);
  • Zaprezentowanie specyfiki szacowania WACC;
  • Omówienie najczęstszych błędów popełnianych w metodzie SAN, metodach mnożnikowych, metodach dochodowych;
  • Analiza krytyczna raportów analitycznych sporządzonych przez polskie domy maklerskie;
  • Zaprezentowanie praktycznych przykładów wycen przedsiębiorstw.

Korzyści dla uczestników:

  • Zrozumienie czynników wpływających na wartość spółki giełdowej (value drivers);
  • Uczestnicy szkolenia dokonają krytycznej analizy raportów analitycznych przygotowanych przez polskie domy maklerskie;
  • Szczegółowa analiza założeń dla potrzeb szacowania WACC
  • Poznanie specyfiki raportu analitycznego i raportu dla potrzeb fairness opinion
  • Checklista – najczęstsze błędy popełniane w raportach z wyceny dla potrzeb gospodarczych i dla potrzeb praktyki sądowej.
Program

Wprowadzenie – kluczowe aspekty

  • Standardy wyceny przedsiębiorstw – SBWPwP, IVS, MSSF13, UoR
  • Przegląd najczęstszych przyczyn wyceny przedsiębiorstw (np. analiza fundamentalna, fairness opinion, dla potrzeb IPO, rozliczenie procesu nabycia PPA, test na utratę wartości, kupno/sprzedaż (M&A), wykup menedżerski (MBO), wyciśnięcie mniejszościowego akcjonariusza – squeeze-out, praktyka sądowa)
  • Podejścia i metody wyceny przedsiębiorstw

Wycena metodą skorygowanych aktywów netto (SAN)

  • Najczęstsze przyczyny stosowania metody SAN;
  • Aktywa netto vs. skorygowane aktywa netto;
  • Rodzaje korekt aktywów oraz pasywów obcych;
  • Przykłady wyceny przedsiębiorstwa metodą SAN;
  • Najczęstsze błędy popełniane w metodzie SAN.

 Wycena spółki metodą zdyskontowanych przepływów pieniężnych (DCF)

  • Modele wolnych przepływów pieniężnych:
    • Model przepływów pieniężnych dla akcjonariuszy (FCFE)
    • Model przepływów pieniężnych przedsiębiorstwa (FCFF)
    • Równoważność FCFF i FCFE
  • Sposoby kalkulacji wartości rezydualnej
  • Koszt kapitału
    • Koszt kapitału własnego (stopa wolna od ryzyka, premia za ryzyko inwestycyjne, indeks Beta – lewarowana, odlewarowana, zalewarowana, premia za wielkość, premia za ryzyko specyficzne)
    • Model przepływów pieniężnych przedsiębiorstwa (FCFF)
    • Koszt kapitału obcego
    • Średni ważony koszt kapitału (Weighted Average Cost of Capital, WACC – w tym efektywna stopa podatkowa, struktura kapitału
  • Przykłady wyceny przedsiębiorstwa metodą DCF;
  • Najczęstsze błędy popełniane w metodzie DCF.

 Wycena spółki za pomocą mnożników giełdowych i transakcyjnych

  • Mnożniki oparte na danych historycznych vs. prognostycznych;
  • Korekty kategorii finansowych;
  • Mnożniki oparte na wartości przedsiębiorstwa (Enterprise Value): EV/EBITDA, EV/EBIT, EV/Revenue;
  • Mnożniki oparte na wartości rynkowej kapitałów własnych (Equity Value, EqV, P): P/BV, P/E;
  • Kryteria wyboru spółek porównywalnych: profil biznesowy, profil finansowy;
  • Aktywa pozaoperacyjne;
  • Premie i dyskonta;
  • Przykłady wyceny przedsiębiorstwa metodą mnożnikową;
  • Najczęstsze błędy popełniane w metodzie mnożnikowej.

Analiza krytyczna raportów analitycznych autorstwa polskich domów maklerskich (metoda DCF i mnożnikowa)

 Test na utratę wartości

  • Zewnętrzne i wewnętrzne przesłanki utraty wartości;
  • Na czym polega utrata wartości;
  • Ustalanie wartości godziwej MSSF-13, KSR-4;
  • Definicja OWŚP (CGU);
  • Wartość użytkowa (Value in Use, VIU), wartość handlowa (Fair Market less Cost of Sales, FVLCS);
  • Test na utratę wartości udziałów;
  • Test na utratę wartości firmy (goodwill);
  • Zastosowanie stopy dyskontowej: netto i brutto;
  • Przykład testu na utratę wartości udziałów i wartości firmy (goodwill).

PPA, Połączenia jednostek gospodarczych i wycena wartości niematerialnych i prawnych (Business combinations and the valuation of intangibles)

  • MSSF-3 i MSR-38
  • Jakie aktywa niematerialne może ujawniać w swoim bilansie podmiot przejmujący w ramach MSSF 3?
  • Jakie nieujawnione elementy może zawierać wartość firmy, która księgowana jest po raz pierwszy w wyniku transakcji przejęcia?
  • Jakie aktywa niematerialne są najczęściej ujawniane i jaka występuje branżowa specjalizacja w tym zakresie?
  • Jakimi metodami wyceniane są aktywa niematerialne dla potrzeb procesu rozliczenia nabycia (PPA)?
  • Jakie są powody nieujawniania aktywów niematerialnych przez spółki dokonujące transakcji przejęć?
  • Przykład wyceny niematerialnych składników dla potrzeb PPA

Przykład wyceny spółki dla potrzeb wykupu menedżerskiego (MBO, Management Buy Out)

Podsumowanie

Szczegóły programu modułowego

Cena

2 490 zł netto (3 062,70 zł brutto)

249 zł netto (306,27 zł brutto) - dostęp do nagrania szkolenia

Lokalizacja

Online Live

Termin

3-4 marca 2025

 

Szkolenie w godzinach 9:00 – 16:30

 

Możliwość organizacji szkolenia zamkniętego

Kontakt

Katarzyna Wielgat

Koordynator kursu

  • +48 573 005 707
  • katarzyna.wielgat@pl.ey.com