Wdrażanie modeli cyrkularnych w przedsiębiorstwie – GOZ
Gospodarka o Obiegu Zamkniętym (GOZ) to jeden z najsilniej rozwijających się trendów ostatnich lat. Szkolenie stanowi unikalną okazję do zapoznania się z innowacyjnymi modelami biznesowymi, które zostały zaprojektowane z myślą o cyrkularności oraz z dobrymi praktykami firm, które odniosły sukces, wdrażając zasady GOZ. To połączenie wiedzy GOZ w pigułce z zakresu regulacji, koncepcji i zasad GOZ z praktycznym podejściem do realnego wdrażania modeli cyrkularnych w firmie.
Szkolenie adresowane jest do:
- Menedżerów CSR, ESG, GOZ
- Menedżerów działów produktów
- Menedżerów działów innowacji
- Dyrektorów i pracowników działów zakupów
- Menedżerów działów komunikacji
- Pracowników firm, którzy chcą zapoznać się ze zmieniającymi modelami gospodarki
- Pracowników agencji marketingowych i PR
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z najważniejszymi zasadami wdrażania modeli Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ) w przedsiębiorstwie oraz koncepcjami i zasadami jej funkcjonowania w kontekście codziennej działalności biznesowej przedsiębiorstwa.
DZIEŃ 1 – część teoretyczna
Wprowadzenie
- Powitanie uczestników, zapoznanie się i krótka prezentacja celów szkolenia.
Podstawy Gospodarki o Obiegu Zamkniętym
- Kryzys klimatyczny i ograniczoność zasobów Ziemi – czym jest gospodarka o obiegu zamkniętym i dlaczego ma tak ważny wpływ na środowisko, konsumentów i firmy?
- Gospodarka o Obiegu Zamkniętym – definicje i wprowadzenie.
- Model cyrkularny vs linearny – różnice między gospodarką o obiegu zamkniętym a gospodarką liniową.
- Zasada “6R”, hierarchia postępowania z odpadami i cykl życia produktu.
Akty prawne i regulacje wspierające GOZ
- Polityki i regulacje GOZ w świetle prawa UE.
- Dokumenty strategiczne GOZ w Polsce.
- Europejski Zielony Ład i miejsce GOZ w nowej unijnej strategii.
- Dyrektywa CSRD, ESRS E5, Taksonomia UE w kontekście GOZ.
- Wyzwania związane z wdrażaniem wymogów regulacyjnych – ROP, PPWR, system kaucyjny.
Produkt i konsument w modelu cyrkularnym
- Kontekst społeczny i rola konsumentów we wdrażaniu rozwiązań GOZ.
- Cyrkularne strategie projektowania produktów i usług z przykładami dobrych praktyk.
Cyrkularne modele biznesowe
- Cyrkularne łańcuchy dostaw
- Recovery & recycling
- Wydłużenie cyklu życia produktu (Product Life-Extension Business Model)
- Platformy współdzielenia (Sharing Platform Business Model)
- Dostarczanie produktów w modelu usługowym (Product as a service)
- Porównanie różnych modeli cyrkularnych – model 30/2030, Resolve, model kołowy, norma BS 8001 etc.
Dobre praktyki GOZ
- Przedstawienie przykładów firm, które skutecznie wprowadziły zasady GOZ w swojej działalności.
- Analiza konkretnych strategii i rozwiązań zastosowanych przez te firmy.
- Wyzwania i korzyści wdrażania GOZ w przedsiębiorstwie – dyskusja.
Podsumowanie i Dyskusja
- Podsumowanie głównych punktów szkolenia.
- Otwarta dyskusja, pytania i odpowiedzi.
DZIEŃ 2 – część warsztatowa
Moduł warsztatowy, w trakcie którego uczestnicy będą mogli zastosować nabytą wiedzę i narzędzia do analizy i przemodelowania własnych procesów i usług.
Warsztaty praktyczne:
- Ćwiczenie kreatywne w ramach rozgrzewki
- „Minutki dla cyrkularności” – projektowanie produktów zgodnie z zasadami GOZ
- Mapa procesów przedsiębiorstwa i identyfikacja miejsc generujących odpady
- Analiza łańcucha wartości – od surowców po produkt końcowy
- Koncepcja obiegu zamkniętego w modelu biznesowym
- Zarządzanie cyklem życia produktu (Product Lifecycle Management, PLM)
- Kooperacja z dostawcami w kontekście GOZ
- Modularność i ponowne wykorzystanie produktów
- Efektywne zarządzanie odpadami produkcyjnymi
- Nowe źródła przychodów dzięki GOZ
- Stworzenie planu transformacji w kierunku GOZ
Agata Frankiewicz - ekspertka w obszarze gospodarki o obiegu zamkniętym, ESG i CSR, od lat wspierająca firmy w budowaniu zrównoważonych marek. Założycielka platformy upcyklingowej Dekoeko.com, edukatorka i promotorka ruchu „waste to product”.