Szczupłe zarządzanie kosztami produkcji
Lean w rachunkowości to szybko rozwijająca się dziedzina. Rozróżniając rachunkowość finansową, możemy w uproszczeniu podzielić ją na wymaganą do celów podatkowych, celów akcjonariuszy oraz rachunkowość zarządczą. Tą drugą wykorzystujemy do podejmowania decyzji i do wspierania działań usprawniających w produkcji, m.in. poprzez gromadzenie informacji o tym, jak efektywnie przebiegają procesy.
Gromadzenie takich informacji często wiąże się z przemyśleniem założeń, które są widoczne w tradycyjnych systemach księgowych. Kolejnym krokiem są działania poparte czytelnym zestawieniem informacji, które dają moc możliwości i wsparcia ludzi doskonalących procesy tak, aby stawać się przedsiębiorstwem szczupłym i elastycznym, szybko reagującym na oczekiwania klientów i obecnych czasów.
Do udziału w warsztacie zapraszamy wszystkie osoby zainteresowane tematyką wspierania zespołów i osiągania wymiernych korzyści biznesowych poprzez świadome łączenie kompetencji z zakresu finansów i operacyjnych. Od pracowników z obszarów finansów, controllingu, po kierowników obszarów operacyjnych, którzy chcą stworzyć transparenty system, który wspiera decyzje operacyjne i wyzwala działania w celu doskonalenia procesów biznesowych.
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy:
- Będą rozpoznawać, na czym się skoncentrować, aby w swojej organizacji móc zastosować proponowane podejście
- Poznają korzyści płynące z proponowanego sposobu działania dla organizacji i dla współpracowników
- Będą umieli tworzyć oparte na wspólnej perspektywie porozumienie między działem finansowym a działem operacyjnym i koncentrować się na wspólnym celu
Warsztat: Ćwiczenia praktyczne oparte na zastosowaniu i wprowadzeniu w Lean Accounting
Przejście w warsztatowy sposób przez poniższe pytania, aby wykorzystać potencjał swojej organizacji
- Jak uzyskać trafne informacje do podejmowania decyzji?
- Jak identyfikować czynniki, które stają się niekonkurencyjne i gdzie istnieją potencjalne możliwości poprawy?
- Jak pokazywać informacje finansowe, które będą zrozumiałe dla osób niebędących finansistami i jak wpływają one na zaangażowanie współpracowników?
- Jak stworzyć uproszczony system ograniczający marnotrawstwo i niepotrzebne działania?
- Jak zastosować minimalistyczne podejście pozwalające śledzić tylko niezbędne transakcje z najniższą możliwą częstotliwością?
- Jaki jest powód stosowania metodologii Lean od strony finansowej?
- Kalkulacja kosztów w tradycyjnym stylu vs Lean
- Tabela kosztów — czym jest i co nam może zaoferować przy działaniach optymalizacyjnych?
- Praktyczne wskazówki dotyczące świadomego wykorzystania systemu księgowego w strategii ciągłego doskonalenia
Rafał Wojciech Bernatek - specjalizuje się w obszarach związanych z zarządzaniem operacyjnym, metodologicznym rozwiązywaniem problemów, ciągłym doskonaleniem, metodykami zwinnymi i zarządzaniem procesowym, przywództwem oraz coachingiem.