Six Sigma i statystyczna kontrola procesu SPC
Six Sigma to metoda zarządzania jakością wykorzystująca metody statystyczne. Na szkoleniu wyjaśniamy, jakie dane mają kluczowe znaczenie w kontroli procesów, jak je definiować i analizować. Pokazujemy narzędzia Six Sigma, wykresy kontrolne, mapy drogowe i przykłady praktycznych rozwiązań.
Szkolenie jest częścią programu „Lean Six Sigma w procesach operacyjnych”.
Szkolenie adresowane jest do menedżerów i inżynierów, kierowników procesów oraz liderów, którzy są zainteresowani koncepcją Six Sigma oraz statystyczną kontrolą procesu SPC.
Cele:
- Przedstawienie uczestnikom koncepcji Six Sigma
- Zapoznanie uczestników z koncepcją statystycznej kontroli procesu
- Dostarczenie uczestnikom wiedzy na temat narzędzi wykorzystywanych do kontroli procesów w celu poprawy jakości
- Przygotowanie uczestników do wdrożenia narzędzi do kontroli realizowanych procesów
- Dostarczenie uczestnikom niezbędnej wiedzy z obszaru zarządzania jakością
- Zapoznanie uczestników z filozofią Six Sigma, SP (statystyczna kontrola procesu) oraz narzędziami
- Przedstawienie uczestnikom metod wdrażania SPC w organizacji
- Poznanie metod zbudowania świadomości do tworzenia kultury usprawniani procesów w oparciu o dane statystyczne
- Zastosowanie przez uczestników w praktyce wybranych narzędzi w trakcie ćwiczeń
- Przedstawienie uczestnikom najlepszych praktyk związanych z systemem Six Sigma
- Korzyści płynące z używania Six Sigma i SPC
- Historia powstania filozofii Six Sigma. Skoncentrowanie na usprawnianiu procesów
- Czym jest Sigma? Role i funkcje w organizacjach w oparciu o metodologie Six Sigma
- Kontrola i nadzór na danymi. Dane krytyczne do kontroli procesów
- Definiowanie projektów Six Sigma. Określanie zakresu i głównych funkcji w projektach
- Definiowanie zmiennych wejściowych i wyjściowych dla procesów. Narzędzia wykorzystywane do kontroli procesów
Statystyka
- Wprowadzenie do statystyki – podstawowe informacje. Typy danych
- Dane wyjściowe zmienne. Wybrane narzędzia. Analiza rozkładu wyników
- Średnia i mediana. Miary zmienności
- Odchylenie standardowe – obliczanie odchylenia standardowego dla próbki i populacji
- Dane atrybutowe. Przykłady danych dwumianowanych. Wskaźnik PPM i poziom Sigma – wskaźniki DPMO i DPU
- Koncepcja liczenia wad. Wskaźnik bezusterkowości RTY
- Koszty niskiej jakości – COPQ – podział i ocena wad
- Ocena systemu pomiarowego – dlaczego przeprowadzamy? Definicja dokładności Bias, odtwarzalności, stabilności i powtarzalności
- Dane zmienne – metoda ANOVA i XR
Narzędzia Six Sigma
- FMEA – analiza rodzajów i skutków potencjalnych wad. Formularz FMEA i analiza wieloczynnikowa
- Diagram przyczynowo skutkowy – przedstawianie zmiennych wejściowych wpływających na kluczową zmienna wyjściową
- Wykres rozproszenia i diagram Pareto
- Analiza zdolności procesu
Statystyczna kontrola procesu – SPC
- Wprowadzenie do SPC – opis i droga wdrażania
- Elementy wykresu kontrolnego. Monitorowanie stanu obecnego i wykrywanie sytuacji poza kontrolą
- Typy wykresów dla danych zmiennych i atrybutowych oraz ich zastosowanie – wykres X Bar i wykres R Chart
- Ocena kontroli procesu i granice kontroli
- Metoda mierzenia defektów przy użyciu wykresu P Chart i U Chart
Poziom Sigma Procesu
- Mapa drogowa Six Sigma – przygotowywanie mapy
- Proces a spełnienie wymagań Klienta – studium przypadków
- Niezgodności w procesie i wskaźnik PPM
- Badanie procesu krótko- i długoterminowe w oparciu o metodologie Six Sigma. Wyznaczanie poziomu Sigma dla procesu
- Postępowanie w przypadku przesunięcia procesu
- Przykłady praktyczne rozwiązywania problemów jakościowych wpływające na poprawę procesu kontroli
- Wyliczanie poziomu Sigma dla wszystkich typów danych
Narzędzia wspomagające
- MiniTab – opis i zakres stosowania programu wspomagającego zarządzania poprzez Six Sigma
- Inne wybrane narzędzia
- Gry symulacyjne – fabryka i pojemniki oraz zastosowanie zdobytej wiedzy statystycznej w procesie. Laboratorium przygotowania raportu danych dla problemów, które miały miejsce w czasie gier symulacyjnych
Rafał Wojciech Bernatek - specjalizuje się w obszarach związanych z zarządzaniem operacyjnym, metodologicznym rozwiązywaniem problemów, ciągłym doskonaleniem, metodykami zwinnymi i zarządzaniem procesowym, przywództwem oraz coachingiem.