Ryzyka prawne w umowach
Jak zabezpieczyć interes przedsiębiorcy w umowie? Jak prawidłowo zawrzeć umowę? Jakie są skutki niewykonania bądź nieprawidłowego wykonania umowy?
Szkolenie oferujemy również w formie zamkniętej, dedykowanej tylko dla pracowników Państwa firmy.
- Osób uczestniczących w procesach zawierania umów kredytowych, factoringowych i leasingowych, w których dokonywana jest ocena ryzyka związanego z transakcją
- Pracowników działów obsługi Klienta, zakupów i sprzedaży, odpowiedzialnych za negocjowanie warunków kontraktów z Klientami oraz wstępne opiniowanie i realizację umów
- Audytorów wewnętrznych oceniających ryzyka związane z transakcjami
- Dyrektorów operacyjnych i finansowych, którzy są/będą odpowiedzialni za zarządzanie spółkami i realizację umów z kontrahentami
- Pracowników startupów.
Cele szkolenia
- Przedmiotem szkolenia są umowy – ich warunki i zawieranie
- Celem szkolenia jest przedstawienie uczestnikom podstawowych zasad związanych z prawidłowym zawarciem umowy, jak również określeniem podmiotów odpowiedzialnych oraz zasad odpowiedzialności w wypadku jej niewykonania, bądź nieprawidłowego wykonania
- Ponadto wskazane zostaną najczęściej występujące w toku realizacji umowy zdarzenia związane z wierzytelnością, bądź dotyczące kontrahenta, które budzą kontrowersje odnośnie do ich skutków dla realizowanych transakcji pod kątem zmiany ryzyk z nią związanych
Korzyści ze szkolenia
Podczas szkolenia uczestnicy zgłębiają tajniki związane z prawidłowym zawarciem umowy oraz monitorowaniem wykonywania jej postanowień pod kątem:
- Właściwej reprezentacji kontrahenta oraz ograniczeń możliwości skutecznego zaciągnięcia zobowiązań
- Zasad odpowiedzialności podmiotów za niewykonanie bądź nieprawidłowe wykonanie umowy, również osób działających w imieniu kontrahentów czy wspólników spółek najczęściej występujących w toku realizacji umowy zdarzeń budzących wątpliwości wierzycieli, związanych z wierzytelnością bądź kontrahentem
- Zmiany ryzyka związanego z transakcją wobec przedstawionych przez dłużnika sposobów zabezpieczenia wykonania umowy
Po co nam umowa? Kiedy umowa jest nieważna i jak w takiej sytuacji rozliczyć zobowiązania?
- Kiedy nabywamy prawa, kiedy zobowiązania?
- Kiedy może dojść do rozliczenia na zasadach bezpodstawnego wzbogacenia?
Co autor miał na myśli, czyli jak o umowie decyduje jej treść a jak sama nazwa?
- Umowa jako sposób złożenia oświadczenia woli
- Metody interpretacji oświadczenia woli
Z kim i w jaki sposób można podpisać umowę?
- Rodzaje stron umowy – jak to zapisać w umowie?
- Jakie elementy trzeba podać w komparycji umowy?
- Kto jest stroną umowy, gdy zawiera ją oddział przedsiębiorcy?
- Zdolność kontraktowa – jakie umowy może zawierać spółka, jakie są ograniczenia?
- Co może oddział przedsiębiorcy – odpowiedzialność małżonka za zaciągnięte zobowiązania
- Zgoda na zawarcie umowy pod rygorem nieważności i zgoda dla celów egzekucyjnych – dwie różne zgody i dwa różne skutki
Co się dzieje kiedy „język giętki nie powie wszystkiego co pomyśli głowa”
- Jak uniknąć wprowadzenia kontrahenta w błąd? Co może być uznane za błąd a co za pomyłkę w konstrukcji umowy?
Czy zawsze treść przeważa nad formą?
- Rodzaje formy czynności prawnych – czy umowy ustne są ważne, kiedy potrzebny jest podpis, a kiedy notariusz
- Co dają e-maile? Kiedy skany i e-maile są ważnym dokumentem?
- Skutki nie zachowania formy czynności prawnej
- Jak prawidłowo zmienić umowę, aneksy do umowy, wypowiedzenie umowy, odstąpienie od umowy
O tym, co zrobić, żeby się „umówić”, czyli sposoby zawarcia umów
- Oferta – pojęcie oferty, obowiązywanie oferty, odwołanie, zmiana. Kiedy następuje zawarcie umowy?
- Negocjacje – kiedy następuje zawarcie umowy? Jakie są skutki prowadzenia negocjacji w złej wierze?
- Przetarg – skutek wygrania przetargu
Reprezentacja spółki przy zawarciu umów
- Pełnomocnictwo – treść, forma
- Umocowanie pracowników do reprezentowania pracodawcy
- Pojęcie rzekomego pełnomocnika
- Kim jest prokurent?
- Organy osoby prawnej
- Umowne i ustawowe ograniczenia prawa reprezentacji spółki
- Zgody na zawarcie przez spółkę umowy
Kiedy ważny jest „drobny druczek”?
- Pojęcie elementów istotnych, naturalnych oraz dodatkowych umowy
- Termin – jak prawidłowo liczyć czas na zapłatę bądź wykonanie innego zobowiązania wyrażony w dniach, tygodniach, miesiącach i latach
- Pojęcie warunku, skutki przeciwdziałania w spełnieniu się warunku; znaczenie klauzuli „podstawą do wystawienia faktury VAT jest bezusterkowy protokół odbioru robót”
- Prawo odstąpienia od umowy – co różni wypowiedzenie umowy od odstąpienia? Jakie są skutki odstąpienia?
- Prawo odstąpienia od umowy za zapłatą określonej sumy
- Jaka jest różnica pomiędzy zadatkiem a zaliczką, jak rozlicza się zadatek?
„Przecież się umówiliśmy…”, czyli umowa przedwstępna
- Pojęcie umowy przedwstępnej – czym różni się umowa przedwstępna od listu intencyjnego?
- Roszczenia wynikające z umowy przedwstępnej
Jakie są skutki niewykonania umowy?
- Odsetki – rodzaje odsetek, odsetki maksymalne, co to jest transakcja handlowa?
- Kara umowna – dlaczego warto ją stosować? Jak zapisać w umowie? Jakich błędów unikać? Problematyki kumulacji kar umownych. Czy kara umowna może przewyższać wysokość wynagrodzenia? Wady kary umownej
- Pojęcie szkody w prawie cywilnym
- Zasady odpowiedzialności kontraktowej
Sposoby wygaśnięcia zobowiązania
- Potrącenie – kompensata, warunki potrącenia
- Nowacja – czym różni się od ugody? Skutki zawarcia ugody a skutki odnowienia zobowiązania
Panta rei – przedawnienie roszczeń
- Pojęcie przedawnienia roszczeń
- Skutki przedawnienia roszczeń
- Czy zobowiązanie naturalne można sprzedać lub potrącić?
- Przerwanie, a zawieszenie biegu terminu przedawnienia
- Jak nie doprowadzić do przedawnienia roszczenia? Problematyka uznania roszczenia. Charakter potwierdzenia sald. Skutki oświadczeń zawartych w korespondencji dłużnika
Co zrobić z niezapłaconą fakturą, czyli zmiana wierzyciela i dłużnika
- Przelew wierzytelności – cesja wierzytelności; warunki sprzedaży. Co się dzieje w przypadku sporu co do ważności cesji? Zawiadomienie dłużnika, a zobowiązanie dłużnika do zapłaty
- Przejęcie długu
Sprzedałem/kupiłem i co dalej?
- Rękojmia za wady rzeczy sprzedanej – co to jest wada? Czym różni się od gwarancji ? Uprawnienia z rękojmi. Dlaczego nie zawsze można odstąpić od umowy? Jak można zmienić swoje obowiązki w ramach umowy? Co zrobić, gdy spełniłem żądanie Klienta?
- Gwarancja
Kiedy fee określona jako success fee należy się bez względu na success i o tym, kiedy success jest koniecznym dla uzyskania fee
- Obowiązki stron dla umowy o dzieło i umowy zlecenie. Kosztorysowy/ryczałtowy charakter wynagrodzenia. Stosunek zlecenia jako łączący spółkę z członkiem zarządu. Rozwiązanie umowy zlecenia za wypowiedzeniem i bez wypowiedzenia
O tym jak ważne jest nie tylko posiadanie racji, ale również możliwość jej udowodnienia – czyli sprawa w sądzie
- Ogólne zasady postępowania cywilnego w sprawach gospodarczych – obowiązki dowodowe, obowiązki przedstawiania twierdzeń/ dowodów
- Właściwość sądu, co daje arbitraż – czy lepszy jest sąd powszechny czy arbitraż? Elementy czasu, kosztów, środków zaskarżenia
- Ograniczenia dowodowe
- O co zadbać, zanim prawnik napisze nam pozew
Szczególne rozstrzygnięcia w sporze
- Korzyści związane w wydaniem nakazu zapłaty
- Podstawy do wydania nakazu zapłaty w postępowaniu nakazowym – weksle, uznanie długu, dokumenty urzędowe
- Skutki wydania nakazu zapłaty – inny rozdział kosztów procesu, możliwość prowadzenia zabezpieczenia, a nawet egzekucji
- Zabezpieczenie roszczenia – co daje powodowi, w jaki sposób wpływa na postępowanie pozwanego? Jak bronić się przed zabezpieczeniem i jak je uzyskać
Łukasz Oleksiuk - Łukasz to prawnik zajmujący się od 1999 roku głównie obsługą przedsiębiorców. Prowadzi szkolenia z zakresu prawa cywilnego z odniesieniem do praktycznych przykładów, w tym rzeczywistych wyroków wydawanych przez sądy powszechne i Sąd Najwyższy.
Możliwość uzyskania punktów: 22,5 CPE, 24 CPD
Nasze szkolenia spełniają wymogi międzynarodowych organizacji zawodowych (ACCA, IIA) dotyczące dalszego kształcenia ich członków.
Uczestnicy, na podstawie otrzymanych zaświadczeń otrzymują od swoich organizacji członkowskich punkty CPD, CPE, PDU itp.