Reskilling i upskilling. Transformacja organizacji uczącej się
Adaptowanie się do nowej rzeczywistości i potrzeba inwestowania w ciągły rozwój pracowników to tematy, które towarzyszą nam od lat. Dzisiejsi liderzy maja pełną świadomość, iż tylko tak mogą sprostać wymaganiom szybko rozwijających się rynków.
W styczniu 2020 r., zaledwie kilka miesięcy przed globalnym kryzysem zdrowotnym, Światowe Forum Ekonomiczne przewidywało, że do 2030 roku ponad 1 miliard ludzi na całym świecie stanie w obliczu konieczności przekwalifikowania swoich kompetencji, aby sprostać potrzebom wynikającym ze zmian technologicznych.
Kiedy istniejące stanowiska zmieniają się tak dynamicznie, zajmujące je osoby również muszą adekwatnie rozszerzać zakresy swoich kompetencji. Dodatkowo badania pokazują, że uczenie się przez całe życie jest istotnym elementem zdrowia psychicznego, zabezpieczającym np. przed wypaleniem zawodowym.
Ludzie byli i zawsze będą kluczowym elementem każdej organizacji. Odporne na nagłe zmiany firmy tym lepiej sobie poradzą, im bardziej elastyczne będą kompetencje ich pracowników. Strategia szybkiego podnoszenia kwalifikacji oraz umiejętność przekwalifikowywania pracowników jest skutecznym rozwiązaniem, aby wzmocnić się od wewnątrz. O tym właśnie jest szkolenie reskilling i upskilling.
Szkolenie odpowiada następującym kompetencjom programu PARP „Akademia HR”:
- Zarządzanie procesami technologicznego wsparcia pracy
Szkolenie skierowane jest do wszystkich osób (pracowników HR i menedżerów zarządzającymi zespołami), którzy potrzebują odpowiedzieć na zmieniające się wymogi rynku pracy dotyczące kompetencji i umiejętności. Jest przydatne również dla pracowników startupów.
Według World Economic Forum około 50% obecnych pracowników będzie musiało się przekwalifikować do 2025 roku, a ok 1.1 miliarda zawodów na świecie będzie musiało się zmienić przez technologię w ciągu najbliższych 10 lat.
Szybkie tempo transformacji cyfrowej i wszechobecne zmiany ostatnich kilku lat, a nawet miesięcy, zmniejszyły lub wręcz wyeliminowały potrzebę niektórych wcześniejszych kompetencji. W pozostałych obszarach zmieniły kształt istniejących stanowisk lub wykreowały potrzebę stworzenia nowych ról.
Podczas szkolenia dowiesz się:
- dla kogo przeznaczony jest upskilling i reskilling
- dlaczego i czy powinniśmy angażować zasoby i czas w upskilling i reskilling
- jak efektywnie wdrożyć nowe podejście (zaplanować proces, analizować uczestników w procesie budowania strategii, zdefiniować role i zakresy obowiązków)
- jakie narzędzia mogą Cię wesprzeć w procesie
Moduł 1: Czym jest upskilling oraz reskilling?
- Definicje i przykłady, czyli co konkretnie kryje się w pojęciach reskilling oraz upskilling?
- Z jakimi dotychczasowymi działaniami i obszarami powiązany jest reskilling oraz upskillling?
- Upskilling oraz reskilling jako stałe elementy trwałego wzrostu człowieka i organizacji
Moduł 2: Dlaczego i czy powinniśmy angażować zasoby i czas?
- Perspektywa pracownika: co z tego będę miał?
- Okiem organizacji: moda czy konieczność?
- Spojrzenie rynkowe: Co mówią badania i skąd wynika potrzeba?
- Psychologia i medycyna: Co daje człowiekowi uczenie się nowych rzeczy przez całe życie?
Moduł 3: Dla kogo przeznaczony jest upskilling i reskilling?
- Jak zidentyfikować osoby, którym najbardziej potrzebny jest upskilling i reskilling?
- Kompetencje, emocje, struktura? Co tak właściwie musi się zmienić?
- Z jakimi wyzwaniami możemy mieć do czynienia?
Moduł 4: Jak efektywnie wdrożyć nowe podejście?
- Ustalenie procesu, analiza uczestników w procesie budowania strategii, zdefiniowanie ról i zakresów obowiązków
- Określenie obecnych i przyszłych umiejętności oraz zdefiniowanie luk kompetencyjnych
- Przygotowanie pracowników do nowych ról i strategia stałego wsparcia dla pracowników
- Doświadczenie z punktu widzenia pracownika – przykładowa ścieżka upskillingu i reskillingu
- Zdefiniowanie ram do własnego programu – od czego mam zacząć?
- Zarządzanie elementami wspierającymi oraz blokadami wpływającymi na skuteczne wdrożenie
- Narzędzia wsparcia i digitalizacja w obszarze reskillingu i upskillingu
Moduł 5: Podsumowanie
Ewelina Janusz-Patyk - od 20 lat pracuje na rynku międzynarodowym. Łączy w sobie kompetencje menedżerskie, przywódcze oraz szkoleniowe. Zarządzała zespołami, przeprowadzała międzynarodowe firmy i ludzi przez zmiany, budowała projekty rozwojowe.