Prawo pracy dla HR
Biorąc udział w warsztatach, zapoznasz się z praktycznymi zasadami stosowania powszechnie obwiązujących przepisów prawa pracy z uwzględnieniem najnowszego orzecznictwa Sądu Najwyższego, oficjalnych stanowisk Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Państwowej Inspekcji Pracy.
Szkolenie odpowiada następującym kompetencjom programu PARP „Akademia HR”:
- Umiejętność wdrożenia zasady równości szans, niedyskryminacji i transparentności
- Wdrażanie nowych modeli i form organizacji pracy
Szkolenie dedykowane pracownikom działów HR.
Cel warsztatów:
Zapoznanie uczestników z praktycznymi zasadami stosowania powszechnie obwiązujących przepisów prawa pracy z uwzględnieniem najnowszego orzecznictwa Sądu Najwyższego, oficjalnych stanowisk Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Państwowej Inspekcji Pracy.
Uczestnicy nabędą umiejętności elastycznego poruszania się w prawie pracy, szybkiego reagowania na zmieniające się sytuacje w organizacji, jak również właściwego komunikowania się z pracownikami w aspekcie najważniejszych instytucji prawa pracy, takich jak zwalnianie i zatrudnianie, czas pracy, urlopy czy karanie i nagradzanie.
Szkolenie oparte jest przede wszystkim na analizie studiów przypadku z opisami rozwiązań dopuszczalnych prawnie i organizacyjnie.
I. Zatrudnianie i zwalnianie – warsztaty
- Optymalny wybór umowy o pracę – na okres próbny, czas określony czy nieokreślony – warsztatowa analiza wszystkich typów umowy o pracę – samodzielne podejmowanie przez uczestników decyzji – która z umów najbardziej odpowiada potrzebom organizacji. Wady i zalety każdej z nich
- Przygotowanie do rozwiązania umowy o pracę – warsztaty przygotowania do zwolnienia, wybór trybu rozwiązania umowy o pracę
- Przeprowadzenie spotkania z pracownikiem w celu rozwiązania umowy o pracę – symulacja kierowana. Uczestnicy wezmą udział w zwalnianiu i byciu zwalnianym
- Szczególna ochrona przed wypowiedzeniem i rozwiązaniem umowy w prawie pracy – omówienie zasad ochrony przed wypowiedzeniem i rozwiązaniem umowy o pracę
II. Wybrane prawa i obowiązki pracownika – jako narzędzia zarządzania pracownikami
- Zasady podnoszenia przez pracownika kwalifikacji zawodowych
- Zasady odpowiedzialności porządkowej pracowników
- Prawne możliwości inwigilacji i dyscyplinowania pracowników (weryfikacja skrzynki mailowej, stosowane procedury w zakresie wejść i wyjść pracowników na teren pracodawcy)
- Zasady ponoszenia odpowiedzialności materialnej z winy umyślnej i nieumyślnej pracownika
III. Pojęcie dyskryminacji, mobbingu i molestowania w stosunkach pracy
- Co to jest dyskryminacja, molestowanie i mobbing
- Jak postępować, aby nie narazić się na zarzut dyskryminacji i mobbingu
- Odpowiedzialność pracodawcy za naruszenie zasady równego traktowania oraz za mobbing
IV. Zasady zarządzania czasem pracy — praktyczne stosowanie przepisów o czasie pracy
- Zasady gospodarowania czasem pracy – postanowienia regulaminowe o systemach czasu pracy, ewidencjonowanie czasu pracy
- Zasady planowania czasu pracy – grafiki, harmonogramy, zmiany w grafikach i harmonogramach
- Zasady polecania pracy w godzinach nadliczbowych oraz zakres możliwości odmówienia przez pracownika takiej pracy
- Praca w niedziele, święta oraz w porze nocnej – zasady rekompensowania
V. Zasady udzielania urlopu wypoczynkowego
- Zasady udzielania urlopu wypoczynkowego
- Zasady udzielania urlopów zaległych
- Przesuwanie terminów urlopów wypoczynkowych
- Odwoływanie pracownika z urlopu wypoczynkowego
- Urlop na żądanie – kiedy i w jaki sposób pracownik może zgłosić urlop na żądanie
VI. Przebieg kontroli inspektora pracy w organizacji oraz zasady ponoszenia odpowiedzialności za nieprzestrzeganie przepisów prawa pracy
- Uprawnienia inspektora pracy w czasie dokonywania czynności kontrolnych
- Środki prawne stosowane przez inspektora pracy w wyniku stwierdzonych nieprawidłowości
- a) odpowiedzialność kierowników wyodrębnionych komórek organizacyjnych, menedżerów, dyrektorów, brygadzistów za nieprzestrzeganie przepisów prawa pracy
- b) zasady stwierdzania wykroczeń przeciwko prawom pracownika
- c) sankcje przewidziane dla osób popełniających wykroczenia przeciwko prawom pracownika
- 3. Analiza najczęstszych błędów popełnianych przez przedstawicieli pracodawcy w czasie dokonywania czynności kontrolnych inspektora
Piotr Wojciechowski - adwokat, inspektor pracy, wykładowca akademicki, publicysta, ekspert prawa pracy. Jest wykładowcą prawa pracy na kilku uczelniach, publikuje książki i artykuły prasowe, a także uczestniczy w konferencjach dotyczących stosowania przepisów prawa pracy.
Co mówią o nas uczestnicy szkoleń?
Uczestnik szkolenia 2021
„Chciałam serdecznie podziękować za szkolenie i podkreślić, że wybrany przez Państwa wykładowca był strzałem w 10-tkę. Pan Mecenas w bardzo merytoryczny, ale też momentami humorystyczny sposób przeprowadził nas przez najważniejsze zagadnienia z Prawa Pracy i było to jedno z najciekawszych szkoleń, w których miałam okazję uczestniczyć w swoim zawodowym życiu”
Uczestnik szkolenia 2023
„Prowadzący był rewelacyjny, a przekazywana wiedza gotowa do zastosowania od zaraz”