Oszustwa w organizacjach. Zapobieganie nadużyciom
Zmiany geopolityczne i trwająca rewolucja cyfrowa istotnie wpływają na funkcjonowanie biznesu na całym świecie i zarazem zwiększają podatność organizacji na ryzyka m.in. oszustw i nadużyć. W każdej firmie za zapobieganie oszustwom odpowiedzialny jest zarząd, który tworzy w tym celu odpowiednie mechanizmy kontrolne. Z jednej strony zniechęcają one do popełnienia oszustwa, z drugiej – ograniczają straty w przypadku jego wystąpienia.
Do udziału w warsztatach zapraszamy każdego, kto jest zainteresowany tematem oszustw w organizacjach, a w szczególności:
- audytorów wewnętrznych,
- pracowników działów bezpieczeństwa i compliance, którzy zajmują się kwestiami nadużyć i oszustw,
- wszystkich zainteresowanych, którzy chcą poszerzyć i uzupełnić posiadaną wiedzę.
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą wiedzieli:
- jaka jest skala problemu oszustw w organizacjach w Polsce
- jakie są możliwe rodzaje nadużyć i oszustw
- jaka jest rola zarządu i rady nadzorczej w zapobieganiu oszustwom
- czy badanie oszustw należy do obowiązków audytu wewnętrznego
- Oszustwa w organizacjach: skala problemu w Polsce i na świecie
- Rodzaje oszustw w organizacjach, w tym m.in. kradzież informacji, szpiegostwo gospodarcze, oszustwa finansowe
- Rola organów zarządzających i nadzorczych w zapobieganiu, wykrywaniu oszustw i prowadzeniu postępowania wyjaśniającego
- Narzędzia zapobiegania i wykrywania oszustw – praktyczne wskazówki
- Rola i procedury audytu wewnętrznego w zakresie ryzyka oszustw
- Przykłady – Analiza mechanizmów nadużyć i sposobów przeciwdziałania i wykrywania
Program szkolenia dwudniowego, stacjonarnego:
- Oszustwa w organizacjach: skala problemu w Polsce i na świecie
- Rodzaje oszustw w organizacjach, w tym m.in. kradzież informacji, szpiegostwo gospodarcze, oszustwa finansowe
- Zagrożenia w organizacjach opartych na systemach informacyjnych
- Odpowiedzialność prawna organów zarządzających i nadzorczych
- Rola organów zarządzających i nadzorczych w zapobieganiu, wykrywaniu oszustw i prowadzeniu postępowania wyjaśniającego
- Narzędzia zapobiegania i wykrywania oszustw – praktyczne wskazówki
- Rola i procedury audytu wewnętrznego w zakresie ryzyka oszustwa
- Gra strategiczna „Koniec sielanki w firmie”. W trakcie gry uczestnicy korzystają z dostarczonych dokumentów i sami przeglądają korespondencję elektroniczną, identyfikując sygnały o nieprawidłowościach
Monika Viwegier - trenerka i konsultantka; zawodowo zajmuje się identyfikacją usprawnień i optymalizacją procesów biznesowych, oceną ryzyka, a także wsparciem przy realizacji prac audytu wewnętrznego.
Za całe szkolenie można otrzymać 15 CPE, w tym 2 z etyki.