Ocena wiarygodności kontrahenta
Szkolenie jest realizowane warsztatowo na przykładach realnych firm. 90% szkolenia to praktyka na wielu zróżnicowanych przykładach oraz ćwiczeniach z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi.
Szkolenie dedykowane jest szczególnie:
- Analitykom bankowym
- Pracownikom działu kontroli kredytowej
- Pracownikom działu windykacji
- Pracownikom działu handlowego
- Pracownikom działu logistyki, zakupów
- Pracownikom działu finansowego
- Właścicieli firm
- Dyrektorów sprzedaży
Uczestnicy po ukończeniu szkolenia będą w stanie:
- Dokonywać kompleksowej oceny wiarygodności finansowej kontrahenta
- Wykorzystywać różne metody oceny ryzyka kredytowego
- Budować modele prognostyczne ryzyka kredytowego
- Zarządzać portfelem należności
- Podejmować świadome decyzje w zakresie udzielania kredytu
- Minimalizować ryzyko związane z niewypłacalnością kontrahentów
Wymogi udziału w szkoleniu:
- Podstawowa wiedza o elementach sprawozdania finansowego, zasadach rachunkowości oraz sprawozdawczości finansowej a także doświadczenie w analizie finansowej.
Ze względu na warsztatowy charakter szkolenia:
- Podczas szkolenia stacjonarnego, zalecamy aby uczestnik posiadał ze sobą laptopa oraz dostęp do MS Excel
- Podczas szkolenia online, zalecamy aby uczestnik posiadał drugi monitor oraz dostęp do MS Excel
Metodologia szkolenia:
Szkolenie jest realizowane warsztatowo na przykładach realnych firm. 90% szkolenia to praktyka na wielu zróżnicowanych przykładach oraz ćwiczeniach z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi.
Dzień 1: Podstawy analizy ryzyka kredytowego
- Wprowadzenie do ryzyka kredytowego:
- Definicja ryzyka kredytowego i jego znaczenie dla przedsiębiorstwa
- Rodzaje ryzyka kredytowego (systematyczne, niesystematyczne)
- Skutki niewypłacalności kontrahenta
- Źródła informacji o kontrahentach:
- Bazy danych gospodarczych
- Rejestry publiczne
- Raporty finansowe
- Informacje nieformalne
- Zawartość informacyjna sprawozdań finansowych:
- Bilans
- Rachunek zysków i strat
- Rachunek przepływów pieniężnych
- Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym
- Informacja dodatkowa
- Sprawozdanie z działalności
Dzień 2: Zaawansowane techniki analizy ryzyka kredytowego i zarządzanie należnościami
- Ocena wiarygodności finansowej kontrahenta:
- Analiza sprawozdań finansowych
- Wstępna analiza bilansu
- Wstępna analiza rachunku zysków i strat
- Wstępna analiza rachunku przepływów pieniężnych
- Dane uzupełniające na podstawie Informacji dodatkowej
- Analiza wskaźnikowa:
- Wskaźniki rentowności
- Wskaźniki produktywności
- Wskaźniki płynności
- Wskaźniki zadłużenia
- Analiza benchmarkingowe
- Zarządzanie portfelem należności:
- Cykl życia należności
- Strategie zarządzania należnościami
- Procedury windykacji
- Modelowanie ryzyka kredytowego:
- Budowa modeli prognostycznych
- Walidacja modeli
- Zastosowanie modeli w praktyce
- Prognozowanie upadłości przedsiębiorstwa na podstawie wskaźników:
- Istota monitoringu finansowego
- Wielowymiarowe modele upadłości: model Altmana, modele dla Polski
- Ochrona przed ryzykiem kredytowym:
- Gwarancje i poręczenia
- Ubezpieczenie kredytu
Tomasz Zdziarski - menedżer, konsultant w obszarze FI/CO. Tomasz specjalizuje się w szkoleniach oraz doradztwie w zakresie controllingu, finansów, analiz oraz zarządzania. Na sali szkoleniowej spędził ponad 4500 godzin.