Szkolenie: Ocena 360 w firmie
Celem tego szkolenia jest przekazanie uczestnikom praktycznej wiedzy z zakresu przygotowania projektu wdrożenia ocen 360 stopni w organizacji, zaprojektowania modelu kompetencji, komunikacji w projekcie, radzenia sobie z potencjalnymi trudnościami w trakcie wypełniania ankiet, a także przyjęcia informacji zwrotnej, oraz z zakresu udzielania informacji zwrotnej i sposobu wykorzystania wyników w zarządzaniu ludźmi.
Szkolenie odpowiada następującym kompetencjom programu PARP „Akademia HR”:
- Przygotowanie organizacji do wyzwań rynku pracy
Do kogo jest adresowane szkolenie?
- Do osób, które chcą wdrażać oceny 360 w firmie
- Do osób, które realizują już podobne projekty, ale poszukują innych możliwości
Cele szkolenia:
-
przekazanie praktycznej wiedzy z zakresu przygotowania projektu wdrożenia ocen 360 stopni w organizacji, w tym:
- zaprojektowania modelu kompetencji
- zbudowania komunikacji w projekcie
- stworzenia i zaimplementowania ankiet oceny
- udzielania informacji zwrotnej
Korzyści:
- zobaczysz, jak wygląda przykładowa platforma do wysyłki ankiet i agregowania danych w raporty, i jakie ma funkcje
- zobaczysz przykładowe raporty z oceny 360
- dowiesz się, jak budować model kompetencji pod badanie 360, a także jakie formy komunikatów w projekcie mogą być potrzebne
- możesz zaplanować swój własny projekt zbudowania systemu ocen 360 w organizacji, biorąc pod uwagę skład grupy projektowej, umocowanie projektu, potrzebne zasoby wiedzowe i czasowe, wzorując się na projektach prowadzonych przez nas
- zbudujesz sobie plan rozmowy feedbackowej z uczestnikiem programu, biorąc pod uwagę jego potrzeby rozwojowe i wyniki w raporcie
1. Założenia projektowe w realizacji ocen 360:
- Do czego planujemy wykorzystać wyniki?
- Jakie mamy zasoby do realizacji projektu?
- Czy mamy w firmie popleczników?
- Do jakiej grupy docelowej ma być adresowany projekt?
- Jakie cele biznesowe ma realizować ocena 360?
- Jakie są możliwości wykorzystania programowania IT w ramach organizacji?
- Czy będziemy korzystać z zewnętrznego wsparcia?
- Czy nasz projekt ma być jednorazowy, czy cykliczny?
2. Fazy realizacji projektu:
- Działania na etapie planowania: harmonogramowanie, budżetowanie, powołanie zespołu projektowego i komunikacja.
- Faza realizacji: czas trwania, zapobieganie błędom oceny i administracji, tworzenie narzędzia i implementacja narzędzia, ochrona danych osobowych.
- Faza podsumowań: udzielanie feedbacku na bazie raportu indywidualnego, podsumowanie wyników raportu zbiorczego ze sponsorami projektu i osobami decyzyjnymi.
3. Wybrane aspekty praktyczne w realizacji projektu – uszczegółowienie:
- Czasy realizacji poszczególnych etapów i miejsca potencjalnych opóźnień.
- Skład zespołu projektowego, sponsor i ambasador projektu.
- Kanały komunikacji i wybrane treści warte zakomunikowania; kick-off projektu.
- Jakie dane należy objąć ochroną?
- Zakres potencjalnej współpracy z firmą zewnętrzną; podział odpowiedzialności przy realizacji projektu.
- Czy warto zainwestować we własne narzędzie IT?
- Procedury eskalacyjne.
- Kto powinien udzielać informacji zwrotnej?
- Czy informacja zwrotna jest potrzebna?
- Jak radzić sobie z nieprzychylnymi postawami i opiniami na etapie komunikacji i realizacji projektu.
- Skład zespołu decyzyjnego na spotkaniu podsumowującym.
4. Wybrane aspekty metodologiczne w realizacji projektu – uszczegółowienie:
- Do czego chcemy wykorzystać wyniki oceny? Co powinno znaleźć się w ankiecie, żebyśmy pozyskali potrzebne informacje.
- Jakie są zalety, a jakie ograniczenia metodologii 360? Kiedy ja stosować, a kiedy nie warto?
- Grupa docelowa i co chcemy badać?
- Definiowanie kompetencji i wybór modelu badanych kompetencji.
- Na ile spójne, a na ile zindywidualizowane powinny być modele?
- Poziomy oczekiwane kompetencji i benchmarki (porównania rynkowe oraz w grupie docelowej).
- Rekomendowane skale oceny.
- Najczęstsze błędy oceny.
- Wygląd przyjaznej ankiety.
- Technologiczne ograniczenia ankiety i warte wdrożenia funkcjonalności.
- Jak czytać raport?
- Co powinien zawierać raport? Na jaką formę się decydujemy?
- Praktyczne założenia w prowadzeniu informacji zwrotnej, np. kto odpowiada za wykorzystanie wyników, jak przechodzić przez raport, jak wyciągać wiarygodne wnioski i formułować rekomendacje rozwojowe?
Anetta Krukowska - od 1998 roku pracuje jako trenerka, konsultantka i coach w zakresie rekrutacji, szkoleń, ocen kompetencji, diagnozy organizacyjnej oraz interwencji w trudnych sytuacjach zespołowych. Od 2016 roku jest propagatorką nowego nurtu - wellness w biznesie.