Narzędzia nowoczesnych negocjacji
Wszędzie, w salach konferencyjnych, ale także w domu lub barze, sprawne negocjowanie jest kluczową umiejętnością. Do niedawna wystarczyło korzystać z niej intuicyjnie, dziś o powodzeniu negocjatora decydują czynniki niedawno jeszcze w negocjacjach nieobecne. Umiejętne wykorzystywanie strategii i narzędzi dopasowanych do zmieniającej się rzeczywistości staje się mocną biznesową przewagą.
- W nowoczesnym biznesie negocjacje znajdują zastosowanie w znacznie szerszym zakresie działalności – oprócz sposobu na ustalenie warunków wymiany dóbr, są także metodą rozwiązywania konfliktów i sposobem na regulowanie relacji wewnątrz organizacji
- Nowoczesne negocjacje bazują na wzajemnym szacunku i sympatii. Uczciwie radząc sobie z problemami, negocjatorzy tworzą silne więzi i zapewniają sobie wzajemnie korzystne transakcje
- Negocjacje generują czysty zysk – nie tylko po stronie sprzedaży, uzyskując wyższe ceny transakcyjne czy po stronie zakupów, dostarczając towary i usługi w korzystniejszych warunkach, ale także przyczyniają się do utrwalania dobrych praktyk biznesowych
- Umiejętności negocjacyjne sprawiają, że dobrzy negocjatorzy są poszukiwanymi pracownikami
- Negocjatorzy przestali być specjalistami od wyprowadzania innych w pole, a stali się ekspertami budowania i utrwalania relacji biznesowych
Dawno temu dowiedziono, że umiejętności negocjacyjne i sprawne posługiwanie się nimi NIE JEST TALENTEM.
Efektywne negocjowanie jest dziś efektem znajomości strategii, taktyk i narzędzi odpowiadających czasom szybkiego przepływu informacji.
Program Narzędzia nowoczesnych negocjacji to mocno i emocjonalnie angażujące ćwiczenia, symulacje, gry i demonstracje. Zdobyte w nich doświadczenia dostarczą materiału do analizy i indywidualnego porządkowania procesu nowoczesnych negocjacji. Aktywna wymiana doświadczeń z innymi profesjonalistami prowadzona pod kierunkiem doświadczonego trenera zapewni obiektywną informację zwrotną o indywidualnej postawie negocjacyjnej, na którą w regularnym życiu zawodowym trzeba by czekać latami. Wszystkie zadania mają dynamiczny charakter wymagający zaangażowania i gotowości do aktywnego dzielenia się informacjami i zanurzone są w nowoczesnej praktyce biznesowej.
Ważnymi częściami programu Narzędzia nowoczesnych negocjacji są:
– poznanie i wypróbowanie nowoczesnej i innowacyjnej strategii „po-ugodowej ugody”,
– wykorzystania dostępnych narzędzi AI w procesie negocjacyjnym.
Możliwości programu najlepiej wykorzystają osoby, posiadające wcześniejsze doświadczenia negocjacyjne:
- Specjaliści ds. zasobów ludzkich, zakupów, marketingu i sprzedaży
- Kierownicy działów
- Urzędnicy państwowi
- Prawnicy
- Mediatorzy
- Menedżerowie projektów
- Właściciele firm
- I wszyscy inni, którzy wysoko cenią jakość negocjowania
Każdy, kto po zakończonych negocjacjach wychodzi z poczuciem niedosytu i konfrontuje się z własną refleksją „Co mogłam / mogłem zrobić lepiej?” otrzyma w programie Narzędzia nowoczesnych negocjacji wskazówki, jak w sposób uporządkowany i systematyczny negocjować nowocześnie i jak nie wpadać w pułapki zastawiane przez nieuczciwych partnerów negocjacyjnych negocjujących „po staremu”.
Po zakończeniu zajęć Uczestnicy:
- znają sposób wybierania strategii negocjacyjnej dopasowanej do aktualnych warunków biznesowych;
- wiedzą jakie znaczenie w nowoczesnej komunikacji ma aktywne dzielenie się informacjami i potrafią tę wiedzę skutecznie wykorzystywać;
- umieją skutecznie wpływać na postrzeganie siebie i budować na tej podstawie zaufanie konieczne do dobrych rozwiązań;
- mają nowe doświadczenia w zakresie trudnych negocjacji oraz negocjowania z trudnymi osobami;
- dysponują własną listą narzędzi retorycznych pomocnych w szczególnie trudnych sytuacjach negocjacyjnych;
- potrafią wykorzystać narzędzia AI do wspierania negocjacji;
- wiedzą jakie znaczenie dla nowoczesnych negocjacji ma uporządkowany proces negocjacyjny;
- wiedzą jak reagować w sytuacjach zabarwionych emocjonalnie unikając eskalacji;
- znają metodę „po-ugodowej ugody”, pozwalającą na zoptymalizowanie osiągniętego porozumienia;
- posiadają własny model przygotowania do negocjacji.
Dzień 1
Moduł 1: Najważniejszy wybór negocjatora
Moduł poświęcony jest wyborowi strategii negocjacyjnej, następstwom tego rozstrzygnięcia oraz wykorzystaniu różnych taktyk w zależności od dokonanego wyboru.
W ramach tego modułu Uczestnicy:
- poznają i sprawdzą w działaniu główne strategie nowoczesnych negocjacji;
- przećwiczą „dzielenie tortu” oraz pracę nad jego powiększaniem;
- dowiedzą się jak budować zaufanie ofiarowując drugiej stronie swoje możliwości;
- porównają swoje negocjacyjne doświadczenia z obiektywnymi zasadami prowadzenia negocjacji.
Moduł 2: Radzenie sobie w trudnych rozmowach z trudnymi partnerami
W tym module Uczestnicy zajmą się pracą w trudnych sytuacjach, najczęściej pojawiającymi się w dzisiejszych negocjacjach. W centrum aktywności znajdują się zrozumienie dynamiki relacji międzyludzkich w czasach nieograniczonego dostępu do informacji tak biznesowych jak i osobistych. Szczególnym celem modułu jest eliminowanie lęku przed byciem wykorzystanym lub oszukanym poprzez odchodzenie od tradycyjnego rywalizowania w kierunku nowoczesnych negocjacji opartych na współpracy.
W ramach tego modułu Uczestnicy:
- sprawdzą czym są w rzeczywistości negocjacje z trudnym rozmówcą;
- na podstawie intensywnej refleksji zaprojektują i przetestują różne rozwiązania trudnej rozmowy;
- zdobędą nowe doświadczenia i uporządkują je dla siebie, aby w przyszłości mogli wykorzystywać je w sytuacjach praktycznych;
- opracują dla siebie listę tzw. zwrotów ratunkowych, przydatnych w zaskakujących sytuacjach negocjacyjnych.
Dzień 2
Moduł 3: Wykorzystanie AI do podnoszenia skuteczności osobistej
W tym module Uczestnicy zapoznają się z łatwo dostępnymi możliwościami AI i przećwiczą wykorzystanie ich do przygotowania negocjacji oraz wspierania ich przebiegu. Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) do podnoszenia osobistej skuteczności negocjacyjnej może obejmować różne aspekty od przygotowania i analizy danych po symulacje i treningi.
W ramach tego modułu Uczestnicy:
- przećwiczą interakcję z oprogramowaniem AI;
- sprawdzą jakie możliwości daje włączanie AI do negocjacji;
- na podstawie intensywnej refleksji przetestują różne możliwości wykorzystania AI w rozmowach z partnerami biznesowym;
- zaprojektują osobisty rozwój umiejętności negocjacyjnych w oparciu o AI.
Moduł 4: Zarządzanie procesem negocjacji
Skuteczność negocjatora zależy od umiejętnego sterowania procesem negocjacyjnym oraz konfliktami i emocjami, które są nieuniknione w interakcjach międzyludzkich. Moduł poświęcony jest zrozumieniu dynamiki procesu negocjacyjnego połączonego z dynamicznymi wyzwaniami emocjonalnymi pojawiającymi się podczas negocjacji biznesowych.
W ramach tego modułu Uczestnicy:
- poznają proces negocjacyjny i jego znaczenie w nowoczesnych negocjacjach;
- przypomną znaczenie najważniejszych nowoczesnych wartości i ustalą ich wpływ na emocjonalne postawy i konflikty w procesie negocjacyjnym;
- przeanalizują wspólnie znaczenie dla negocjacji chęci osiągnięcia zysku w relacji do obawy przed stratą;
- przećwiczą nowatorską metodę „po-ugodowej ugody”, aby skorzystać z wysokiej jakości relacji i osiągnąć dla obu stron jeszcze lepszy rezultat.
Moduł 5: Przygotowanie do negocjacji
Po poznaniu cech poszczególnych strategii, po zdobytych doświadczeniach i przygotowaniu do trudnych sytuacji, znając sposoby zarządzania procesem negocjacyjnym i będąc przygotowanym na nieoczekiwany rozwój wypadków negocjator może przejść do usystematyzowanego przygotowania nadchodzących negocjacji z uwzględnieniem nowoczesnych wymagań i oczekiwań. Moduł skupia się na zaplanowaniu podstawowych wymiarów negocjacji opartych na wspólnym rozwiązywaniu problemów i uzasadnionym podziale korzyści.
W ramach tego modułu Uczestnicy:
- stworzą własny model przygotowania;
- umieszczą w swoim modelu swoje dotychczasowe doświadczenia i poznane metody;
- spojrzą na proces negocjacyjny w sposób systematyczny i uporządkowany;
- znajdą własną, unikalną formułę prowadzenia negocjacji i wspierania ich utrzymywaniem wartościowych relacji międzyludzkich.