Model kompetencji w firmie
Program szkolenia został przygotowany z myślą o ekspertach HR, którzy przygotowują się do wdrożenia modeli kompetencji w firmie.
Szkolenie odpowiada następującym kompetencjom programu PARP „Akademia HR”:
- Przygotowanie organizacji do wyzwań rynku pracy
Szkolenie kierujemy do specjalistów HR wewnętrznych i zewnętrznych.
Cele szkolenia:
- poznanie zróżnicowanych struktur modeli kompetencji oraz ich połączenia z systemami HR takimi jak strategia personalna, rekrutacja, rozwijanie, ocena 360, ocena pracownicza i ocena potencjału
- zdobycie praktyki w definiowaniu kompetencji i zbieraniu informacji z organizacji, by model był dopasowany do bieżących i przyszłych potrzeb biznesu
- stworzenie flow projektu, którego celem jest zbudowanie i wdrożenie modelu kompetencji w organizacji
Korzyści szkolenia:
- dzięki uczestnictwu w szkoleniu poznasz dobre praktyki w tworzeniu modelu kompetencji, narzędzia do jego konstrukcji oraz źródła danych, z których dobrze, abyś korzystał
- poznasz przykładowe modele, stworzone dla biznesu pod konkretne oczekiwania czy strategię biznesową
- nauczysz się, jak definiować kompetencje na skali oceny
- wymienisz się swoimi bieżącymi potrzebami i doświadczeniami z innymi uczestnikami szkolenia i z trenerem
- zbudujesz założenia i wstępny flow projektu zgodnie z oczekiwaniami biznesowymi twojej organizacji
Stosowane metody szkoleniowe:
- Wykłady i case studies
- Przykłady definicji kompetencji, modeli i matryc
- Ćwiczenia grupowe w układaniu planu projektu, definiowaniu kompetencji i zbieraniu danych panelowych
Program szkolenia
- Kompetencje w organizacji
- Zastosowanie modelu kompetencji w firmie
- Kształt modelu
- Po co wdrażać w firmie myślenie kategoriami kompetencji?
- Dopasowanie modelu do realiów biznesu i jego przyszłych potrzeb
- Myślenie kategoriami użytkowników w projektowaniu modelu
- Definiowanie kompetencji
- Czym jest kompetencja
- Zasady, przykłady i ćwiczenia w definiowaniu kompetencji
- Wskaźniki behawioralne kompetencji – podejście analityczne i holistyczne
- Skale ocen
- Korzystanie z gotowych list kompetencji
- Projektowanie modelu
- Etapy projektu i jego uczestnicy
- Narzędzia i obszary pozyskiwania danych do budowy modelu
- Ćwiczenia w korzystaniu z przykładowych narzędzi pozyskiwania danych
- Zakres danych potrzebnych do budowy modelu (dane procesowe i eksperckie)
- Walidacja modelu i dopasowanie do potrzeb użytkowników
- Ćwiczenia w układaniu planu projektu
- Przykłady wdrożeń modelu
- Narzędzia komunikacyjne w projektowaniu i wdrażaniu modelu
- Praktyczne przykłady projektów budowania modeli w organizacjach
- Zastosowanie modelu w systemach HR
- Matryce kompetencji
- Zasady korzystania z profili stanowiskowych w procesach rekrutacji
- Development pracowników a modele kompetencji – badanie potrzeb rozwojowych i ewaluacja rezultatów
- Modele i ścieżki rozwoju
- Zagrożenia w projektowaniu i zastosowaniu modeli
- Dlaczego HR tak niechętnie dzieli się wiedzą
- Jak długo używać jeden model?
- Cele wdrożenia modeli – edukacyjna rola HR
- Odpowiedzialność za wdrożenie – po czyjej jest stronie?
- Zagrożenia z zastosowania zbyt ambitnych modeli
- Projektowanie przyszłości organizacji
Anetta Krukowska - od 1998 roku pracuje jako trenerka, konsultantka i coach w zakresie rekrutacji, szkoleń, ocen kompetencji, diagnozy organizacyjnej oraz interwencji w trudnych sytuacjach zespołowych. Od 2016 roku jest propagatorką nowego nurtu - wellness w biznesie.