Międzykulturowa komunikacja i współpraca – EY Academy of Business

Międzykulturowa komunikacja i współpraca

W dzisiejszym powiązanym ze sobą świecie, skuteczna komunikacja międzykulturowa jest kluczowa dla sukcesu.
Zapisz się
Dla kogo?

Szkolenie jest adresowane do:

  • Osób pracujących w międzynarodowych firmach lub mających do czynienia z międzynarodowymi klientami i partnerami z krajów Europy Zachodniej i Południowej, Skandynawii, Azji, Bliskiego Wschodu, USA, Kanady oraz Ameryki Łacińskiej
  • Osób odpowiedzialnych za obsługę klienta międzynarodowego
  • Urzędników państwowych i dyplomatów, osób zaangażowanych w międzynarodowe relacje, dyplomację i programy wymiany kulturowej
  • Menedżerów HR i personelu odpowiedzialnego za rekrutację, szkolenia i relacje z pracownikami w różnorodnej kulturowo firmie
Cel szkolenia
  • Szkolenie ma na celu wyposażenie uczestników w wiedzę, umiejętności i narzędzia niezbędne do skutecznego komunikowania się w środowisku międzykulturowym
  • Uczestnicy poznają różne wartości kulturowe i jak style komunikacji wpływają na relacje i podejmowanie decyzji
  • Dowiesz się o podstawowych wartościach, systemach wierzeń i wpływie religii, historii i tradycji na komunikację. Nauczysz się budować kompetencje międzykulturowe poprzez rozwijanie inteligencji kulturowej (CQ)
  • Szkolenia zapewnia uczestnikom praktyczne umiejętności do skutecznych interakcji międzykulturowych w krajach Europy Zachodniej i Południowej, Skandynawii, Azji, Bliskiego Wschodu, USA, Kanady oraz Ameryki Łacińskiej
Korzyści z udziału w szkoleniu

Korzyści dla uczestnika:

  • Zyskasz zwiększoną świadomość kulturową, lepiej zrozumiesz różnice kulturowe i nauczysz się, jak te różnice wpływają na interakcje w miejscu pracy
  • Zdobędziesz praktyczne narzędzia do efektywnej komunikacji międzykulturowej, co pomoże Ci w redukcji nieporozumień i poprawie zrozumienia między współpracownikami
  • Naucz się, jak efektywnie współpracować w zespole złożonym z osób o różnych tłach kulturowych
  • Zdobędziesz umiejętności rozpoznawania i rozwiązywania konfliktów wynikających z różnic kulturowych, co jest kluczowe dla utrzymania harmonijnych relacji w pracy

Korzyści dla firmy:

  • Poprawa komunikacji międzykulturowej w zespole
  • Twoi pracownicy z umiejętnościami międzykulturowymi mogą lepiej zrozumieć i obsłużyć klientów z różnych kultur, co może zwiększyć satysfakcję klientów i lojalność wobec marki
  • Zespoły międzykulturowe, mogą generować więcej kreatywnych i innowacyjnych rozwiązań dzięki różnorodności perspektyw
  • Firmy z pracownikami posiadającymi umiejętności międzykulturowe są lepiej przygotowane do działania na globalnym rynku i mogą efektywniej konkurować na arenie międzynarodowej
Program szkolenia

Wprowadzenie do komunikacji międzykulturowej

  • Przykłady interakcji międzykulturowych
  • Rzeczywiste przykłady z różnych branż
  • Wpływ udanej i nieudanej komunikacji międzykulturowej – źródło konfliktów i założeń
  • Wymiary kulturowe

Identyfikacja różnic kulturowych

  • Wartości i systemy wierzeń
  • Zrozumienie podstawowych wartości, które kierują zachowaniem w różnych kulturach – co jest widoczne, a co ukryte – jak te aspekty wpływają na relacje biznesowe?
  • Wpływ religii, historii i tradycji na komunikację

Style komunikacji

  • Bezpośrednia vs pośrednia komunikacja
  • Przykłady i gry role ilustrujące różnice

Różnice w komunikacji werbalnej i niewerbalnej

  • Znaczenie mowy ciała, gestów i wyrazów twarzy

Kulturowe wariacje i potencjalne nieporozumienia

Pokonywanie barier komunikacji międzykulturowej

Bariery językowe

  • Wyzwania i strategie pokonywania różnic językowych

Stereotypy i uprzedzenia

  • Identyfikacja wspólnych stereotypów
  • Wpływ na komunikację i relacje
  • Jak radzić sobie ze stereotypami?

Strategie pokonywania barier

  • Aktywne słuchanie i empatia
  • Znaczenie empatii w zrozumieniu różnych perspektyw
  • Rozwijanie świadomości kulturowej i wrażliwości
  • Kroki do zwiększenia świadomości kulturowej
  • Praktyczne wskazówki, jak wykazać wrażliwość kulturową – co powiedzieć, jak pytać? Jak się przygotować?

Przykłady adaptacyjnej komunikacji w różnych kontekstach

Budowanie kompetencji międzykulturowych

Rozwijanie inteligencji kulturowej

  • Definicja i składniki inteligencji kulturowej (CQ)
  • Aspekty poznawcze, motywacyjne i behawioralne – jaka jest różnica i dlaczego są tak ważne w międzynarodowej komunikacji
  • Strategie zwiększania CQ – jak to zrobić w oparciu o różne typy osobowości?

Ciągła nauka i ekspozycja na różne kultury

Praktyczne zastosowania i studia przypadków

  • Studia przypadków
  • Sesje pytań i odpowiedzi
Trenerzy
Emilia Sędziak
Negocjator biznesowy, trener, konsultant oraz wykładowca akademicki przedmiotów biznesowych po angielsku oraz Psychologii Biznesu na Uniwersytecie MERITO oraz ANS Konin

W biznesie międzynarodowym, korporacyjnym działa od 2008 roku, w tym jako pracownik korporacji międzynarodowej, w której ponad 3 lata zarządzała zespołem, współtworzyła Centrum Usług Wspólnych oraz zarządzała tranzycją procesów biznesowych. Jako magister filologii angielskiej (grupa amerykańska) biegle mówi po angielsku.