Merchandising – szkolenie z cyklu Trade Marketing w praktyce
Prawie wszyscy handlowcy znają się na układaniu towarów w sklepie, ale mało placówek osiąga z tego tytułu odpowiednie korzyści. Konsumenci podejmują ponad 70% decyzji w punkcie handlowym.
Dowiedz się, jak zorganizować sklep według zasad merchandisingu, tak by każdy klient podczas zakupów odkrywał i zaspokajał jak najwięcej potrzeb. Dzięki prawidłowej organizacji przestrzeni pomożesz klientom w intuicyjnym i szybkim podejmowaniu decyzji zakupowych, a czas zakupów może skrócić się nawet o 25%.
Szkolenie jest częścią programu Trade Marketing w praktyce.
Szkolenie polecamy szczególnie:
- Właścicielom i kierownikom sklepów detalicznych
- Koordynatorom i przedstawicielom sieci handlowych
- Osobom odpowiedzialnym za organizację przestrzeni sprzedażowej i budowę planogramów w punkcie handlowym
- Specjalistom ds. trade marketingu
Cele szkolenia:
- Osiągnięcie wysokiego poziomu konkurencyjności poprzez podniesienie efektywności działań w zakresie merchandisingu
- Nabycie umiejętności właściwego projektowania i wykorzystania potencjału punktu handlowego oraz pozycjonowania produktu
- Poznanie psychologicznych mechanizmów zachowań konsumentów
Korzyści ze szkolenia:
- Wzrost rentowności punktu handlowego i realizacja celów sprzedażowych producenta
- Poznanie zasad merchandisingu w odniesieniu do planogramów kategorii
- Co wziąć pod uwagę przy układaniu kategorii?
- Omówienie zasady układania różnych rodzajów produktów
- Ergonomia i ekonomia regału – efekt widoczności
- Wykorzystanie i ekspozycja materiałów POS oraz ich efektywność
- Jak wykorzystać nowoczesne rozwiązania w aspekcie wyróżnienia produktów?
- Właściwe podejście do zasad merchandisingu jako narzędzia zwiększającego komfort zakupu
- Odpowiednie wykorzystanie własnej wiedzy merchandisingowej do wydobycia potencjału punktu handlowego oraz produktów producenta
- Samodzielne projektowanie powierzchni handlowych uwzględniając różne formaty punktów sprzedaży – samoobsługa i zza lady
- Poznanie zasad merchandisingowych w organizacji powierzchni oraz ekspozycji produktów w sali ekspozycyjnej
- Umiejętność tworzenia planogramów w zależności od asortymentu
Rola opakowania i ekspozycji produktów
- Zasada 4P + P w marketingu
- Analiza SWOT — jako narzędzie koncepcji tworzenia ekspozycji
- Praca z portfolio produktowym i jego wpływ na ekspozycję:
- Asortyment obowiązkowy (core)
- Asortyment komplementarny
- Określenie grupy docelowej (konsumentów, klientów)
- Czyli kto będzie oglądał naszą ekspozycję i jaką ma pełnić funkcję
- Funkcje ekspozycji produktowej i show roomu:
- Prestiżowa – budowanie wizerunku marki
- Edukacyjna – pokazanie możliwości i dostępnych rozwiązań technologicznych
- Praktyczna – pokazanie sposobu ekspozycji na zasadzie „Best Practice”
- Angażująca – umożliwiająca testowanie produktów
- Informacyjna – pokazanie dostępnego asortymentu
- Lokalizacja ekspozycji — jak budować półkę
- Gorące strefy i strefy zimne, ich wpływ na sprzedaż
- Kiedy ekspozycja sama sprzedaje
Sposoby ekspozycji i ich zalety oraz wady
- Regał sklepowy z hakami
- Regał sklepowy z półkami
- Kosz promocyjny
- Stół typu Art de la Table
- Stół specjalny typu wyspa
- Stół specjalny z miejscem demo
- Meble dedykowane modułowe
- Regał typu końcówka regału
- Gondola promocyjna
- Stand promocyjny mobilny
- Stand promocyjny interaktywny
- Regał otwarty typu IKEA
- Miejsca paletowe, pryzmy
- Meble podświetlane i prestiżowe cokoły
- Inne, dedykowane
Moja półka
- Po co nam planogram produktowy
- PDCA – podejście do zarządzanie efektywnością półki
- Jak układać planogram produktowy
- Komunikacja Omnichannel i jej uwzględnienie w strategii sklepu
- Masyfikacja produktów
- „Facing” – czy i kiedy dublować ekspozycję produktową
- Estetyka ekspozycji, „frontowanie” produktów
- Praca z planogramem
Rola pomocnicza materiałów POSM
- Rodzaje materiałów POSM i ich skuteczność
- Display produktowy jako sposób na wyróżnienie produktu na ekspozycji
- Jak nie przesadzić z ilością POSM
- Rola POSM jako komunikacji podstawowej i dodatkowej
- Interaktywne narzędzia i materiały POSM (konfiguratory, e-ramki, tablety)
Angażująca ekspozycja
- „Życie” ekspozycji, czyli jak często i po co ją modyfikować
- Widoczność produktów na ekspozycji – gdzie najczęściej patrzymy
- Rola oświetlenia w ekspozycji
- Kolory przykuwające naszą uwagę
- Kolejność ekspozycji na półce, ścieżka cenowa, funkcjonalna, cross-selling
- Jak porusza się kupujący, oglądający – psychologia konsumenta
Czas trwania: 2 dni
Mariusz Walczak - trener EY Academy of Business ze specjalizacją w obszarze sprzedaży i zakupów. Doradca, lider, praktyk biznesu.