Marketing ESG: od greenwashingu do zrównoważonej komunikacji
Marketing i komunikacja odgrywają fundamentalną rolę w kształtowaniu percepcji, budowaniu relacji i tworzeniu wartości zarówno dla firm, jak i konsumentów. Umiejętność klarownego, transparentnego przekazywania informacji o działaniach związanych z ESG już za chwilę – wraz z rosnącą liczbą regulacji – stanie się nie tylko priorytetem, ale także obowiązkowym elementem budowania zaufania i długoterminowego sukcesu organizacji.
Szkolenie adresowane jest do:
- CMOs, menedżerów i specjalistów ds. komunikacji, marketingu i PR
- Specjalistów ds. komunikacji ESG i CSR
- Specjalistów HR i Employer Brandingu
- Copywriterów, pracowników agencji marketingowych i domów mediowych
- Brand i product menedżerów
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą:
- Wiedzieli, jak ESG może wpływać na budowanie zaangażowania społecznego i reputacji marki
- Znali obowiązujące regulacje i wytyczne dotyczące komunikacji marketingowej zgodnej z zasadami ESG
- Potrafili zidentyfikować greenwashing i wiedzieli, jak tworzyć przekazy marketingowe zgodne z zasadami ESG
- Wiedzieli, jak tworzyć kampanie, reklamy i slogany zgodnie z zasadami ESG, aby uniknąć konsekwencji prawnych i utraty reputacji
Dlaczego zrównoważona komunikacja marketingowa jest ważna?
- Rosnąca świadomość społeczna, wpływ na reputację marki i lojalność klientów
- Wpływ regulacji i inwestorów
- Rola biznesu w zmianie
Zrównoważona strategia biznesowa a marketing i komunikacja
- Różny poziom dojrzałości firm w obszarze ESG; powiązania ze strategią biznesową i marketingową
- Zrównoważona strategia biznesowa jako warunek konieczny umożliwiający rozwój biznesu
- Trendy w marketingu – Polska i świat
- Wyzwania dla marketingowców
ESG i strategia komunikacji marketingowej
- Definicja zrównoważonego marketingu i jego znaczenie dla firm i społeczeństwa
- Marketing jako narzędzie zrównoważonego rozwoju
- Zrównoważony rozwój jako narzędzie marketingu
- Zrównoważony marketing jako część strategii ESG
- Budowanie zaangażowania społecznego i reputacji marki
- Mapa interesariuszy
- Komunikacja z klientami i interesariuszami na temat wartości ESG
Greenwashing i inne rodzaje „washingu”
- Różne rodzaje i odcienie greenwashingu
- Jak rozpoznać greenwashing
- Dlaczego mamy problem z greenwashingiem
- Ryzyka greenwashingu dla firmy i marketingu
Wytyczne i regulacje – co nas czeka
- Obowiązujące i projektowane regulacje oraz wynikające z nich obowiązki dla działów komunikacji, marketingu i PR
- Przepisy krajowe i rola UOKiK
Jak komunikować w sposób zównoważony
- Identyfikowanie i analizowanie przykładów greenwashingu – ćwiczenia
- Konstruowanie przekazów marketingowych bez greenwashingu – ćwiczenia
Złote zasady komunikacji
- Czego nie robić przy tworzeniu komunikatów w obszarze ESG i zrównoważonego rozwoju
- Checklista – jak tworzyć kampanie, reklamy i slogany w zgodzie z ESG, by nie narażać się na konsekwencje prawne i utratę reputacji
- Wytyczne i zalecenia organizacji międzynarodowych
Ewa Suszek - ekspertka w zakresie działań marketingowych i komunikacyjnych związanych z ESG i zrównoważonym rozwojem. Posiada 20-letnie doświadczenie w prowadzeniu wewnętrznych i zewnętrznych projektów dla firm doradczych obsługujących różne branże w Europie.