Mapowanie procesów biznesowych – mapowanie Strumienia Wartości VSM
Wprowadzenie trwałych zmian wymaga zastosowania podejścia procesowego. Dlatego też na tym szkoleniu pokazujemy, jak mapować procesy biznesowe; jak zdefiniować strumień wartości; jak przygotować Karty Procesu i jak zastosować te wszystkie narzędzia do przygotowania planu poprawy działania procesów głównych i podprocesów.
Szkolenie jest częścią programu „Lean Six Sigma w procesach operacyjnych”.
Szkolenie przeznaczone jest dla menedżerów i inżynierów, kierowników procesów oraz liderów, którzy chcą poznać koncepcję mapowania procesów biznesowych oraz strumienia wartości VSM.
Cele:
- Przedstawienie koncepcji mapowania procesów biznesowych – mapowanie strumienia wartości
- Zapoznanie uczestników z fundamentami do budowania map procesów i poszerzenie umiejętności związanych z mapowaniem
- Dostarczenie wiedzy na temat faz budowania map procesów i roli obserwowania procesu w celu prawidłowego zmapowania
- Przygotowanie uczestników do tworzenie map strumienia wartości i wizualnego pokazania stanu obecnego, który stanowi bazę wyjściową do budowania map stanu przyszłego
- Zrozumienie potrzeby mapowania procesów biznesowych
- Poznanie podejścia procesowego do zarządzania organizacją
- Poznanie kluczowych narzędzi i metod mapowania procesów realizowanych przez organizacje
- Zapoznanie uczestników z elementami składowymi procesów biznesowych w oparciu o mapowanie strumienia wartości
- Pokazanie uczestnikom pozytywnych praktyk z zastosowania przygotowanych map w celu przygotowania planu poprawy w danym strumieniu wartości
- Przedstawienie uczestnikom najlepszych praktyk związanych z mapowaniem i wdrożeń zarządzania poprzez proces
- Wprowadzenie do mapowania i opisu procesów biznesowych w organizacjach
- Omówienie kluczowych aspektów dotyczących mapowania procesów biznesowych
- Zakres kompetencji wymaganych do mapowania procesów i budowanie zespołów do budowania map
- Podejście procesowe do zarządzania organizacją. Nadrzędna rola procesu i świadomość związana z zrealizowanymi procesami
- Łamanie barier „funkcyjnych” i budowanie relacji w oparciu o przywództwo wspierające (ang. Servant Leadership)
- Charakterystyka procesu biznesowego i efektywność procesów. Mierniki opisujące efektywność realizowanych procesów i tworzenie planów dla poprawy realizowanych procesów
- Główne składowe elementu procesu i podział procesów biznesowych realizowanych przez organizacje
- Metody modelowania procesów głównych i podprocesów. Dokumenty opisujące realizowane procesy i dokumentacja wspierająca procesy. Tworzenie Kart Procesu i opis poszczególnych etapów procesu od jego początku do końca, ze wskazaniem kolejności czynności, ich powiązań oraz towarzyszących im decyzji
- Metodyka mapowania i opisu procesów biznesowych
- 9 zasad budowania map procesów biznesowych
- VSM – mapowanie strumienia wartości jako podstawowe narzędzie wizualizacyjne, stosowane do mapowania przepływu strumienia wartości w organizacji. Główne elementy mapowania strumienia przypadków
- Warsztaty budowania map procesowych i gromadzenie ludzi odpowiedzialnych za poszczególne etapy przepływu – od sprzedawcy produktu/usługi po dział, który księguje wpłatę za towar lub usługę
- Zdefiniowanie strumienia wartości. Przepływ informacji w strumieniu wartości i budowanie mapy przepływu informacji jako elementu składowego dla mapy strumienia wartości
- Tworzenie mapy strumienia wartości dla stanu przyszłego. Projektowanie mapy stanu przyszłego, uwzględniając narzędzia wspomagające zgodnie z Lean Management
- Schemat blokowy (ang. Flow chart) do opisywania kolejności czynności realizowanych w procesie. System przepływu danych w procesach
- Omówienie diagramu toru (ang. Swim Lane). Opis i budowa diagramu. Zastosowanie diagramu do opisu procesów z określeniem odpowiedzialności za podprocesy. Uwarunkowania do tworzenia diagramu. Omówienie przykładowych diagramów
- Budowanie mapy strumienia wartości stanu obecnego dla wybranego procesu biznesowego
- Gra symulacyjna – Fabryka Foteli i zastosowanie zdobytej wiedzy. Budowanie mapy strumienia wartości stanu przyszłego dla procesu budowy foteli
Rafał Wojciech Bernatek - specjalizuje się w obszarach związanych z zarządzaniem operacyjnym, metodologicznym rozwiązywaniem problemów, ciągłym doskonaleniem, metodykami zwinnymi i zarządzaniem procesowym, przywództwem oraz coachingiem.