Kompleksowa analiza procesów biznesowych
Doskonalenie procesu musi być poprzedzone jego dogłębną analizą. Na szkoleniu pokazujemy, jak mapować procesy i od czego zacząć analizę. Przedstawiamy praktyczne narzędzia analizy procesów, a także konieczność uzyskania zgody co do stanu obecnego i kierunku zmian.
Szkolenie jest częścią programu „Lean Management & ToC dla usług”.
Szkolenie dedykowane jest menedżerom i specjalistom, kierownikom procesów oraz liderom chcącym poznać sposoby i narzędzia analizy procesów biznesowych.
Cele:
- Praca indywidualna: uzgodnienie stanu obecnego dla wybranego procesu biznesowego
- Przedstawienie koncepcji mapowania procesów biznesowych – mapowanie strumienia wartości
- Zapoznanie uczestników z fundamentami do budowania map procesów i poszerzenie umiejętności związanych z mapowaniem
- Dostarczenie wiedzy na temat faz budowania map procesów i roli obserwowania procesu w celu prawidłowego zmapowania
- Przygotowanie uczestników do tworzenie map strumienia wartości i wizualnego pokazania stanu obecnego, który stanowi bazę wyjściową do budowania map stanu przyszłego
- Zrozumienie potrzeby mapowania procesów biznesowych
- Poznanie kluczowych narzędzi i metod mapowania procesów realizowanych przez organizacje
- Pokazanie uczestnikom pozytywnych praktyk z zastosowania przygotowanych map w celu przygotowania planu poprawy w danym strumieniu wartości (stan obecny vs stan docelowy)
- Przedstawienie uczestnikom kluczowej roli osiągania zgody co do stanu obecnego procesu przed rozpoczęciem projektowania stanu przyszłego
- Zrozumienie sposobu budowy stanu przyszłego procesu w oparciu o jego uczestników
- Diagnoza efektywności procesów usługowych – podejście top-down do optymalizacji procesów – jak nie ugrzęznąć w GEMBA
- Dzisiejsze zagrożenia dla efektywnej pracy w biurach – zakłócenia, rozpraszacze, media społecznościowe – jak sobie z nimi radzić za pomocą podejścia Lean
- Mapowanie procesów – od podejścia biznesowego, poprzez flowcharty, do strumienia wartości – dobór metod do wyzwań
- Narzędzia kompleksowej analizy stanu obecnego – podstawowe parametry (wymagania klienta, wartość dodana, takt, rodzaj przepływu, zapasy, procedury i standardy) – od czego zacząć
- Przedstawienie i praktyczne przećwiczenie narzędzi analizy procesu – kiedy użyć analizy migawkowej, analizy czasu pracy, kiedy narysować sekwencję pracy, a kiedy rozpisać KPI; ćwiczenia na bazie gry symulacyjnej
- Mapowanie strumienia wartości procesów nieprodukcyjnych – jak zacząć, jak zbierać fakty, jak interpretować dane, jak wyciągać wnioski
- Zgoda co do stanu obecnego vs analiza stanu obecnego – różnice i rola osiągania zgody co do stanu procesów w środowisku office
- Zgoda co do stanu obecnego – budowa zgody uczestników procesu co do jego obecnego stanu w oparciu o fakty – gra symulacyjna
- Budowanie zgody co do kierunku usprawniania procesu
- Omówienie podejścia do zarządzanie strumieniem wartości – koncentracja na L/T (lead time)
- Ocena korzyści projektów – istota i sposoby kalkulacji strat finansowych w procesach
Rafał Wojciech Bernatek - specjalizuje się w obszarach związanych z zarządzaniem operacyjnym, metodologicznym rozwiązywaniem problemów, ciągłym doskonaleniem, metodykami zwinnymi i zarządzaniem procesowym, przywództwem oraz coachingiem.