KAIZEN: ciągłe doskonalenie w firmach produkcyjnych
KAIZEN to filozofia ciągłego usprawniania. Na szkoleniu przedstawiamy cztery sposoby filozofii Kaizen, zasady Gemba Kaizen i Toyoty. Pokazujemy, jak zachęcić pracowników do zgłaszania pomysłów i jakie są bariery we wdrażaniu tego podejścia. Wszystko ilustrujemy praktycznymi przykładami wdrożeń.
Szkolenie jest częścią programu „Lean Six Sigma w procesach operacyjnych”.
Szkolenie dedykowane jest menedżerom i inżynierom, kierownikom procesów oraz liderom chcącym poznać koncepcję ciągłego doskonalenia KAIZEN.
Cele:
- Przedstawienie uczestnikom koncepcji ciągłego doskonalenia – KAIZEN
- Zapoznanie uczestników z koncepcją ciągłego usprawniania realizowanych procesów
- Dostarczenie uczestnikom wiedzy na temat budowania zaangażowania w proces ciągłej poprawy oparty na pracy zespołowej i zaangażowaniu
- Dostarczenie uczestnikom niezbędnej wiedzy z obszaru ciągłej poprawy i doskonalenia
- Zapoznanie uczestników z różnymi metodami usprawniania procesów
- Zapoznanie uczestników z filozofią KAZIEN i ciągłym doskonalenie oraz wparciem dla TPM i TQM
- Przedstawienie uczestnikom metod wdrażania zmian w oparciu o metodę małych kroków
- Zrozumienie metod zbudowania świadomości do tworzenia kultury organizacji opartej na ciągłym doskonaleniu poprzez ciągłe poprawianie i usprawnianie procesów
- Zastosowanie przez uczestników w praktyce wybranych narzędzi
- Przedstawienie uczestnikom najlepszych praktyk związanych z ciągłą poprawą
- Wprowadzenie do filozofii ciągłego usprawniania KAIZEN. Zasady KAIZEN
- Rodzaj inicjatyw usprawniających. Wpływ działań usprawniających na funkcjonowanie organizacji. System inicjowania pomysłów pracowniczych
- Doskonalenie wszelkich aspektów działalności. Skrócenie czasu realizacji procesu oraz poprawy jakości. Dostosowywanie techniczne elementów systemu
- 4 sposoby filozofii Kaizen. Podejście zespołowe i rola kół jakości lub małych grup. Narzędzia statystyczne do rozwiązywania problemów
- Kaizen procesu czy Kaizen przepływu. Jedno podejście do zmian w organizacji
- Gemba Kaizen. Propozycje usprawnień dla każdego poziomu organizacji. Hoshin Kanri jako metoda monitorowania celów
- 5 zasad Gemba Kaizen. Budowanie zaufania do zmian w organizacji. Delegowanie zadań do wszystkich członków organizacji
- Koncepcja systemu produkcyjnego Toyoty – TPS i rola Kaizen w ciągłym rozwoju organizacji
- 14 zasad Toyoty. Ciągły rozwój pracowników. Poszukiwanie małych usprawnień budujących duże wyniki. Patrzenie na długofalowe cele biznesowe
- Bariery we wdrażaniu Kaizen. Niezrozumienie kultury ciągłego doskonalenia
- Praktyczne przykłady (instrukcje postępowanie z wnioskami Kaizen, tablice Kaizen, wdrożone wniosków Kaizen
- Filozofia Kaikaku. Odwrotne podejście do KAIZEN. Różnice w działaniu. Ukierunkowanie na efektywność. Cechy wspólne. Zaangażowanie kierowników w Kaikaku
- Praktyczne przykłady wdrożeń systemu TPM na bazie najlepszych praktyk biznesowych
- Gra symulacyjna – fabryka foteli i zastosowanie zdobytej wiedzy
Jarosław Okoń - trener w EY Academy of Business od 2013 roku. Przez wiele lat pracował w firmach produkcyjnych na różnych stanowiskach w obszarze produkcji i działach wspomagających. Był także odpowiedzialny za restrukturyzację firm i projekty typu „green field”.