Jakość procesów i kreatywne rozwiązywanie problemów
Doskonalenie procesów wymaga umiejętności rozwiązywania problemów. Narzędzi dostarcza Six Sigma – jedna z koncepcji zarządzania jakością. Na szkoleniu pokazujemy zastosowanie metodologii Six Sigma w środowisku biurowym, a także zestaw narzędzi służących rozwiązywaniu problemów biznesowych.
Szkolenie jest częścią programu „Lean Management & ToC dla usług”.
Szkolenie adresowane jest do menedżerów i specjalistów, kierowników procesów oraz liderów, którzy chcą zapoznać się z podstawowymi koncepcjami Six Sigma oraz poznać metodologię kreatywnego rozwiązywania problemów.
Cele:
- Zapoznanie się z podstawowymi koncepcjami Six Sigma i zrozumienie poszczególnych faz definiowania, mierzenia, analizowania itd. (zebrane w angielskim skrócie DMAIC), ułożonych w łańcuch logiczny rozwiązywania problemów w środowisku biurowym
- Zapoznanie się z ustrukturalizowaną metodologią rozwiązywania problemów i powiązanymi z nią narzędziami
- Nabycie wiedzy, jak wybrać narzędzia najlepiej odpowiadające kontekstowi
- Przećwiczenie narzędzi i metody na przygotowanym business case (sklep wysyłkowy)
- Wskazanie wagi eksperymentowania w procesie usprawniania (PDCA)
- Omówienie podstaw Six Sigma
- Przedstawienie aktorów i ról w projekcie prowadzonym metodologią Six Sigma w środowisku biurowym
- Omówienie poszczególnych etapów DMAIC
- Business case: sklep wysyłkowy – użycie prostych narzędzi rozwiązywania postawionego problemu, w tym m.in.:
- Komunikacja usprawniania ustawicznego A3
- Diagram powiązań
- Matryce selekcji
- 5W1H
- 5 dlaczego
- Kontynuacja rozwiązania problemów sklepu wysyłkowego – przejście do kolejnego poziomu trudności. Użycie narzędzi, w tym m.in.:
- Plan działania
- Matryca roli i odpowiedzialności (RACI)
- Diagram Ishikawy (przyczynowo-skutkowy, 5M)
- Karta kontroli
- Histogram
- Diagram Pareto
Rafał Wojciech Bernatek - specjalizuje się w obszarach związanych z zarządzaniem operacyjnym, metodologicznym rozwiązywaniem problemów, ciągłym doskonaleniem, metodykami zwinnymi i zarządzaniem procesowym, przywództwem oraz coachingiem.