Diversity and Inclusion (D&I) – Zarządzanie różnorodnością i inkluzyjnością w organizacji
Codzienność, z którą mierzy się obecny biznes, wymusza ciągłe dostosowywanie się do realiów zmieniającego się dynamicznie świata określanego do niedawna akronimem VUCA: V = zmienność (ang. volatility); U = niepewność (ang. uncertainty); C = złożoność (ang. complexity); A = niejednoznaczność (ang. ambiguity). W obliczu zmian geopolitycznych, światopoglądowych, nieprzewidywalnych klęsk żywiołowych, pandemii, która doświadczyła nas wszystkich zmienił się również używany dotychczas powyżej wspomniany akronim. Jego miejsce zajął świat opisywany mieniem BANI: B = kruchość (brittle); A = lękliwość (anxiety); N = nieliniowość (non-linear); I = niezrozumiałość (incomprehensible).
Podążając za współczesnymi trendami w zakresie zarządzania, którego częścią jest zarządzanie zasobami ludzkimi, nie sposób pominąć tak istotnej kwestii, jaką jest zarządzanie różnorodnością.
Podejście organizacji do takich aspektów zarządzania jak m.in. wiek, płeć, orientacja seksualna – są nie tylko wskaźnikami budującymi pozytywną markę zwinnie i nowocześnie zarządzanej firmy, ale także istotnym czynnikiem decydującym o wyborze pracodawcy na rynku pracownika, który obecnie w 50% reprezentowany jest przez przedstawicieli pokolenia Y. Do 2025 roku będzie zdominowany przez tę generację w 75%, jak również coraz bardziej aktywne zawodowo pokolenie Z. Wymaga to umiejętności inkluzywnego (D&I) podejścia do międzypokoleniowego zarządzania organizacją, które również zostało zaadresowane w programie szkolenia.
Szkolenie przeznaczone jest dla pracowników HR, osób zarządzających oraz dla wszystkich osób, którym, niezależnie od pełnionej roli, mają wpływ na kształtowanie środowiska pracy opartego na szacunku przy jednoczesnym niewykluczaniu nikogo ze względu na odmienność.
Niewiedza na temat tego, co nieznane i różne od nas, jest głównym czynnikiem wpływającym na stereotypowe, pełne uprzedzeń, a przez to krzywdzące i nieproduktywne zarządzanie organizacją. Wykorzystywanie różnorodności do budowania mostów zamiast murów, dzięki lepszemu zrozumieniu tego, jaką wartość dla organizacji stanowi włączanie i wzajemne uzupełnianie się, pozwala działać zgodnie ze światowymi standardami.
- Zrozumienie tego, czym jest, a czym nie jest zarządzanie różnorodnością w praktyce
- Poznanie dobrych praktyk pozwalających na opracowanie skutecznej strategii zarządzania różnorodnością w organizacji zróżnicowanej pod kątem m.in: pokoleń, wieku, płci, orientacji seksualnej
- Nabycie wiedzy w zakresie motywowania, rozwijania, komunikowania, czyli zarządzania międzypokoleniowością w miejscu pracy poprzez zrozumienie motywów działania poszczególnych pokoleń oraz atutów, jakie wnosi do organizacji każda z generacji
- Zapoznanie się z przepisami prawa określającymi zasady równego traktowania w miejscu pracy oraz przykładów najważniejszych polityk, procedur HRowe z tego zakresu
- Poznanie poza proceduralnych metody budowania inkluzyjnego miejsca pracy
DZIEŃ 1
Znaczenie różnorodności w organizacji
- Poczucie przynależności oraz zróżnicowanie w miejscu pracy — znaczenie i wpływ na pracownika na wskaźniki biznesowe
- Największe korzyści dla biznesu oraz dla pracownika wynikające z zarządzania różnorodnością w organizacji — jak przekonać innych do inwestycji w D&I
- Budowanie kultury różnorodności w organizacji
Zarządzanie międzypokoleniowością jako element różnorodności
- Budowanie inkluzyjności pokoleniowej poprzez zrozumienie motywów działania w miejscu pracy poszczególnych pokoleń — charakterystyka generacji BB; X; Y; Z: ramy czasowe, czynniki kształtujące każde z pokoleń oraz ich charakterystyka
- Zarządzanie wiekiem — w jaki sposób być uważnym na potrzeby pokoleń BB, X, Y, Z w miejscu pracy — dobre praktyki w zakresie m.in. realizacji ścieżki kariery, budowania autorytetu menedżera, motywowania, komunikowania międzypokoleniowego – tabelaryczna analiza porównawcza
DZIEŃ 2
Wdrażanie kultury różnorodności – argumenty przemawiające za wprowadzaniem rozwiązań z zakresu zarządzania różnorodnością i inkluzyjnością
Polityki i procedury wewnętrzne wspierające budowanie inkluzyjnej organizacji – mechanizmy przeciwdziałania i działania wyrównawcze mające na celu zniesienie faktycznych lub potencjalnych nierówności oraz zrównanie szans pracowników:
- Zasada równych szans – znaczenie i wpływ na budowanie procesów rekrutacyjnych, promocji i rozwoju pracowników
- Zasada niedyskryminacji – polityki antydyskryminacyjne oraz przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi w miejscu pracy
- Zasada transparentności – transparentność procesów HRowych, raportowanie i komunikacja
Działania wewnętrzne organizacji budujące inkluzyjną kulturę organizacji:
- Znaczenie edukacji i szkoleń niezbędne do budowania inkluzyjnego miejsca pracy
- Monitorowanie i ocena bieżącej sytuacji w celu monitorowania opinii pracowników na temat polityk różnorodności i inkluzji
- Wspieranie różnorodności poprzez tworzenie grupy wsparcia i sieci pracowniczych
Anna Selwakowska-Domańska - praktyk biznesu z ponad 19-letnim doświadczeniem w międzynarodowych organizacjach. Certyfikowany trener biznesu i zarządzania, coach, mentor, certyfikowany trener – facylitator Management 3.0: zwinne zarządzanie na bazie metodyk Agile.
Małgorzata Kledzik - praktyk biznesu z 14-letnim doświadczeniem w zakresie learning and development, Diversity & Inclusion, project management. Jako menedżer w BNY Mellon wprowadzała strategię Diversity & Inclusion w codzienne działania organizacji.