Design Thinking
Design Thinking to metodyka projektowania innowacyjnych produktów, usług, marek i procesów ze szczególną koncentracją na potrzebach, problemach i wyzwaniach użytkownika.
To proces, narzędzia, dobre praktyki a także specyficzny sposób myślenia łączący pozorne przeciwieństwa – rzetelną i bardzo precyzyjną ergonomię z płynną i osobniczą psychologią, wartości i idee z twardymi celami i rezultatami biznesowymi itd.
Ujęć i modeli teoretycznych Design Thinking jest wiele, jednak tym, na co stawiamy w naszym programie jest praktyka biznesowa, bo dla nas przedsiębiorczy realizm i kreatywność idą w parze.
Szkolenie skierowane jest do:
- menedżerów oraz specjalistów ds. obsługi klienta, customer experience, innowacji, jakości, R&D, marketingu, rozwoju biznesu i sprzedaży;
- zarządzających oraz prowadzących wewnętrzne inkubatory przedsiębiorczości oraz akceleratory innowacji;
- członków zespołów realizujących projekty dot. innowacji B2B oraz B2C;
- menedżerów odpowiedzialnych za budowę oraz rozwój kultury innowacji;
- osób, które szukają sprawdzonych metod wspierających rozwój biznesu.
Cele i ich forma realizacji
W dniu pierwszym:
- Zapoznać uczestników z głównymi zasadami i ramami teoretycznymi Design Thinking a także zestawem umiejętności projektanta
- Zaprezentować uczestnikom kilka inspirujących przykładów produktów, usług i procesów opracowanych wg metodyki Design Thinking
- Dać uczestnikom możliwość doświadczenia Design Thinking w praktyce poprzez symulację pełnego procesu projektowego na podstawowym poziomie w abstrakcyjnym temacie np. projektowanie kawiarni na Marsie (w myśl zasady Doing not Talking)
- Wzmocnić indywidualną pewność kreatywną oraz współpracę w procesach wspólnego generowania rozwiązań
W dniu drugim:
- Zapoznać uczestników z biznesowym aspektem Design Thinking i poziomami wdrażania tej metodyki do organizacji
- Pokazać kluczowe korzyści ze stosowania Design Thinking w różnego typu projektach na podstawie biznesowych studiów przypadków
- Zaprezentować bardziej zaawansowane narzędzia projektowe, możliwe do wdrożenia od zaraz po ukończeniu szkolenia
- Dać uczestnikom możliwość przepracowania fragmentu problemu/wyzwania z własnej organizacji w interdyscyplinarnym zespole z wykorzystaniem poznanych narzędzi, technik i metod Design Thinking
Korzyści z udziału w szkoleniu
Po ukończeniu szkolenia będziesz wiedział:
- Czym jest Design Thinking, jaka była geneza tej metodyki, jakie ma zasady pracy
- Jak wygląda proces projektowy, jakie ma etapy, co się w nich dzieje i czemu służą
- Na jakich poziomach wdrażać DT do organizacji i jakie płyną z tego korzyści
- Jakie firmy i z jakim biznesowym rezultatem zastosowały już DT
Po ukończeniu szkolenia będziesz umiał:
- Zaplanować ramy procesu generowania innowacyjnych rozwiązań i usprawnień
- Korzystać z podstawowych narzędzi Design Thinking by usprawniać zarówno pracę indywidualną jak i grupową
- Przeprowadzić efektywną burzę mózgów
- Krytycznie wybierać z Design Thinking to, co naprawdę jest Ci potrzebne w biznesie
Dzień 1
- Wprowadzenie do Design Thinking — definicja, geneza, zasady i korzyści
- Design Thinking w projektowaniu: produktu, usługi, procesu, doświadczenia — inspirujące studia przypadków
- Modelowy proces projektowy — wyjaśnienie + symulacja warsztatowa:
- Odkrywanie – „wejście w buty użytkownika”, omówienie technik i metod badawczych stosowanych w projektowaniu innowacji
- Definiowanie — kreatywne sposoby selekcji i przetwarzania informacji, techniki formułowania wyzwań projektowych
- Generowanie pomysłów — poszukiwanie innowacji, wzmacnianie pewności kreatywnej uczestników, efektywna, a nie efektowna burza mózgów
- Prototypowanie – „myślenie rękami”, wizualizacja pomysłów, szybkie i funkcjonalne prototypy, wybór rodzajów prototypów adekwatnych do projektu
- Testowanie — natychmiastowe zweryfikowanie prototypu w „naturalnym” otoczeniu, wybór technik/metody testowania w odniesieniu do zastosowanego rodzaju prototypu i celu
- Podsumowanie dnia pierwszego, prezentacja wypracowanych w symulacji procesu rozwiązań
Dzień 2
- Biznesowe oblicze Design Thinking — różne poziomy wdrażania metodyki do biznesu
- Pogłębione studia przypadków firm, które zdecydowały się na generowanie rozwiązań za pomocą Design Thinking — projekt, proces, rezultaty
- Bardziej zaawansowane narzędzia projektowe dedykowane produktom, usługom, markom i procesom
- Warsztatowe rozwiązywanie fragmentów wyzwań / problemów biznesowych uczestników warsztatów
- Podsumowanie dnia drugiego, prezentacja rozwiązań i zakończenie szkolenia
Kuba Danecki - specjalizuje się w tworzeniu koncepcji nowych produktów oraz ustalaniu procesu tworzenia produktów z wykorzystaniem metodyki Design Thinking – włączając w to planowanie prac w metodyce Agile.
Rafał Kamiński - mentor i trener biznesu. Projektant innowacji biznesowych, społecznych i technologicznych. Entuzjasta i metodyk zwinnych metod oraz projektowania skoncentrowanego na człowieku (human–centered design).