Budowanie autorytetu lidera w oparciu o wartości
„Istnieją wartości uniwersalne jak np. współdziałanie, włączanie ludzi w procesy decyzyjne, otwartość i uczciwość. Dla mnie zgodność właśnie z tymi wartościami oznacza, że strategia biznesowa jest wspierana przez kulturę organizacyjną. Czyli następuje sprzężenie zwrotne między postawami i zachowaniem oraz osiąganymi przez firmę celami” – Dominika Bettman, Siemens.
Szkolenie „Budowanie autorytetu lidera w oparciu o wartości” jest dedykowane dla:
- Liderów zespołów (kierowników, menedżerów), którzy chcą wzmocnić swoje umiejętności przywódcze, budować autorytet oraz efektywnie zarządzać swoimi zespołami.
- Nowo mianowanych liderów, którzy niedawno objęli funkcje lidera zespołu i potrzebują wsparcia w nowej roli w budowaniu swojego autorytetu wśród pracowników, zrozumienia podstawowych zasad przywództwa.
- Przyszłych liderów: Pracowników, którzy są rozważani na stanowiska liderskie i chcą przygotować się do pełnienia tej roli poprzez zdobycie niezbędnej wiedzy i umiejętności.
- Właścicieli małych i średnich firm: Przedsiębiorców, którzy zarządzają zespołami i chcą poprawić swoje umiejętności liderskie, aby lepiej kierować swoją firmą i osiągać wyższe rezultaty.
- Osób zajmujących się wsparciem liderów w organizacjach, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę na temat przewodzenia innym i autorytetu, aby skuteczniej wspierać rozwój pracowników w swoich organizacjach.
Warsztat może być traktowany jako jeden z elementów ścieżki „Akademia FTM” lub osobne, całościowe szkolenie dla osób, które chcą postawić na budowanie autorytetu wśród swoich pracowników; dla osób, których celem jest budowanie swojej wiarygodności, poczucie zadowolenia z pełnionej roli realizując jednocześnie stawiane przed nimi cele.
Cele:
Szkolenie jest zaprojektowane, aby:
- Wzmocnić umiejętności liderowania uczestników
- Pomóc liderom w budowaniu autorytetu i zaufania w zespole
- Poprawić komunikację i relacje między liderami a członkami zespołu
- Wyposażyć uczestników w narzędzia do skutecznego radzenia sobie w trudnych sytuacjach
- Rozwinąć umiejętności motywowania i przekonywania pracowników
- Rozpoznać swoje mocne strony oraz obszary do rozwoju w zakresie budowania autorytetu lidera
- Zintegrować wartości osobiste i organizacyjne z codzienną praktyką przywódczą
- Pogłębić swoją świadomość w zakresie własnych wartości i przekonań
- Określenie kierunku swojego rozwoju jako lidera w kierunku spójności i co za tym idzie wiarygodności dla innych
Korzyści dla uczestnika:
Uczestnicy szkolenia będą mieli okazję:
- Poznać źródła autorytetu i dowiedzieć się, jak je efektywnie wykorzystywać
- Zdobyć praktyczne umiejętności społeczne, które pomogą w zbudowaniu skutecznej postawy w zespole
- Nauczyć się identyfikować i zaspokajać potrzeby członków zespołu poprzez efektywną komunikację
- Poprawić swoje zdolności komunikacyjne, szczególnie w kontekście trudnych rozmów
- Poznać metody angażowania i rozwijania innowacyjności w swoich zespołach
- Rozwinąć metody motywowania i przekonywania pracowników
- Zdobyć umiejętności dające poczucie większej pewności w sytuacji zmiany
- Zwiększenie świadomości siebie, poznanie swoich zasobów
- Wymiana doświadczeń menedżerów podczas szkolenia
Korzyści dla organizacji:
Inwestycja w szkolenia z budowania autorytetu dla liderów przekłada się na wymierne korzyści, zarówno w krótkim czasie, jak i długiej perspektywie. Dzięki budowaniu swojego autorytetu, będąc wiarygodnym, lider wskazuje drogę i zaangażuje siebie i pracowników. A robi to poprzez konkretne narzędzia lepszej komunikacji, skutecznego zarządzania zmianą i zachęcaniu do kreatywności. To wszystko prowadzi do poprawy wyników biznesowych oraz wzmocnienia pozycji firmy na rynku:
- Liderzy, którzy potrafią budować autorytet, są w stanie lepiej motywować swoje zespoły, co prowadzi do wyższej efektywności pracowników
- Inspirują i angażują siebie i pracowników, co prowadzi do większej satysfakcji z pracy oraz mniejszej rotacji
- Liderzy skuteczniej komunikują się z zespołami, klarowniej wyznaczają cele, zadania i oczekiwania oraz radzą sobie z trudnymi sytuacjami w zespole
- Działanie zgodnych wewnętrznie liderów przyczynia się do kształtowania kultury organizacyjnej, co sprzyja współpracy i innowacyjności
- Zwiększenie lojalności wobec firmy pracowników, których liderzy potrafią udzielać wsparcia
- Autorytet w zakresie przeprowadzenia zespołu przez zmianę ma wpływ na większą akceptację pracowników dla inicjatyw organizacji
- Rozwój liderów buduje tez pozytywny wizerunek firmy w oczach pracowników, klientów i partnerów biznesowych
Metodologia:
Efektywność warsztatu realizowana jest poprzez zastosowanie kilku metod angażujących uczestników, umożliwiających praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy zarówno po jego zakończeniu jak i w trakcie trwania; proponowane metody aktywne stawiają również na bardzo cenną wymianę doświadczeń między uczestnikami.
Są to między innymi:
- Case studies i analizy przypadków: analiza rzeczywistych przypadków z organizacji lub na podstawie sytuacji zgłoszonych przez uczestników
- Ćwiczenia role-playing oraz gra menedżerska
- Uczenie się w praktyce udzielania feedbacku i
- Spersonalizowane podejście poprzez możliwość udziału w praktycznym rozwoju danego obszaru autorytetu w zależności od wyznaczonego przez uczestnika celu i otrzymania na bieżąco feedbacku od innych uczestników i trenera
- Interaktywne krótkie wykłady i prezentacje wprowadzające do danego tematu lub podsumowujące, angażujące uczestników poprzez zachęcanie do wypowiedzi, pytania
- Dyskusje grupowe w całej lub małych grupach nad wnioskami, rozwiązaniami, refleksjami
- Dopasowanie ostatecznych metod do charakterystyki grupy, do zgłaszanych sytuacji do rozwiązania przez uczestników w ramach programu szkolenia
- Autodiagnoza poprzez test podejścia do zmian
- Małe grupy – do 12 osób, prowadzona przez dwóch doświadczonych trenerów, co pozwala na zaangażowanie się każdego uczestnika oraz indywidualne podejście i czuwanie nad rozwojem grupy w bezpiecznej do rozwoju atmosferze
I. Podstawy Autorytetu i Rola Lidera. Lider w organizacji
- Wprowadzenie do roli lidera w organizacji. Omówienie różnic między liderem a menedżerem
- Jakie są kluczowe cechy skutecznego lidera? Jak lider wpływa na kulturę organizacyjną?
- Źródła i rodzaje autorytetu:
- Autorytet formalny, ekspercki, charyzmatyczny i in. a postawa lidera
- Autoanaliza uczestników
II. Autorytet a komunikacja menedżera z zespołem
- Rola lidera we współpracy. Ćwiczenie zespołowe.
- Znaczenie efektywnej komunikacji w budowaniu autorytetu. Umiejętność jasnego i skutecznego przekazywania informacji, słuchania i udzielania konstruktywnego feedbacku
- Docieranie do potrzeb pracownika i budowanie zaufania
III. Etyka i wartości
- Związek między autorytetem a wartościami osobistymi i organizacyjnymi
- Spójność między wartościami a działaniami i zaplanowanie konkretnych działań
- Kreowanie kultury feedbacku
IV. Autorytet a rozwiązywanie sytuacji trudnych
- Co to jest „trudna sytuacja” dla lidera?
- Asertywne narzędzia i jak je zastosować w sytuacjach zawodowych.
- Radzenie sobie z obiekcjami pracowników przy przekazywaniu trudnych decyzji
- Role-playing – symulacje rozmów z członkami zespołu i informacje zwrotne dla lidera
V. Autorytet a motywacja i przekonywanie pracowników
- Jak budować własne zaangażowanie i uruchomić motywację wewnętrzną pracowników?
- Teoria Autodeterminacji i plan przełożenia jej na praktykę
- Dążenie do budowania odpowiedzialności za wspólne cele
VI. Autorytet a innowacyjność
- Myślenie kreatywne w działaniach lidera
- Metody angażowania do wprowadzania innowacji
VII. Autorytet a zmiana
- Budowanie odwagi lidera w zmianie
- Kreowanie zmiany
- Określenie swojego stylu zarządzania zmianą i co z tego wynika. Analiza testu
- Gra menedżerska i informacje zwrotne dla lidera dotyczące kompetencji rozwijanych w trakcie szkolenia
VIII. Autorytet a integralność lidera
- Poziomy funkcjonowania lidera w oparciu o koncepcję G. Batesona
- Spójność wewnętrzna jako podstawa wiarygodności w relacjach z pracownikami
- Autorefleksja na temat ewentualnych punktów
IX. Feedback i zakończenie warsztatów
- Ustalenie indywidualnego celu rozwoju lidera w ramach budowania autorytetu. Kreślenie pierwszych kroków
- Zebranie feedbacku od uczestników.
Podsumowanie
Warsztaty te są zaprojektowane, aby dostarczyć liderom zespołów narzędzi i wiedzy niezbędnej do budowania autorytetu w organizacji, z naciskiem na praktyczne ćwiczenia i interaktywną naukę. Celem jest wzmocnienie kompetencji liderów i przygotowanie ich oraz rozwój w efektywnym zarządzaniu pracownikami.
Andrzej Matyka - przede wszystkim praktyk, dopiero później trener i coach. Na szkoleniach preferuje narzędzia praktyczne, przekazywane często w formie zadań i gier szkoleniowych, a także żartów sytuacyjnych.
Dorota Wiśniewska - posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z zakresu rozwiązywania konfliktów, komunikacji, treningu asertywności, przywództwa, motywowania i dyscyplinowania pracowników oraz zarządzania zespołem.
Małgorzata Szybińska - pasjonuje ją obserwacja rozwoju uczestników szkoleń poprzez odnajdywanie i wzmacnianie swoich mocnych stron w obszarze przewodzenia ludźmi. Projektowanie szkoleń dla klienta traktuje jak przygotowanie interesującej i odkrywczej podróży.