Akademia Asesora – certyfikacja EY Academy of Business
Szkolenia dla Asesorów prowadzimy od 2006 roku.
W tym czasie program ewoluował do obecnej formuły, która łączy w sobie wiedzę i umiejętności potrzebne do realizowania projektów oceny kompetencji adekwatnie do oczekiwań biznesu, przy jednoczesnym budowaniu uważności na uczestników procesu i najwyższej dbałości o standardy etyczne.
Akademia Asesora jest programem certyfikującym obecnych lub przyszłych asesorów. W zależności od tego, z jakimi umiejętnościami uczestnik wchodzi w realizację warsztatów – może rozwijać zarówno bazową wiedzę i umiejętności, jak i bardziej zaawansowane kompetencje asesorskie, np. pisanie i testowanie zadań, moderowanie sesji diagnostycznej czy udzielanie feedbacku w sposób coachingowy.
Akademia składa się z sześciu 2-dniowych modułów. Zajęcia odbywają się raz – dwa razy w miesiącu, w formule stacjonarnej lub online. W przypadku opuszczenia jednego z modułów można uzupełnić go w innym terminie. Pomiędzy modułami uczestnicy są zaproszeni do pogłębiania swojej wiedzy on-line, dzielenia się doświadczeniami i przygotowywania do końcowej sesji egzaminacyjnej np. poprzez projektowanie i testowanie zadań. Akademia kończy się praktycznym egzaminem w postaci realizacji sesji Development Center. Certyfikacja jest wypadkową całości prac praktycznych.
W trakcie Akademii dodatkowo kładziemy akcent na pogłębianie samoświadomości własnych kompetencji asesorskich, na tworzenie relacji oraz branie na siebie odpowiedzialności za rolę w zespole asesorskim.
Szkolenie odpowiada następującym kompetencjom programu PARP „Akademia HR”:
- Przygotowanie organizacji do wyzwań rynku pracy
- Zarządzanie różnorodnością i wielokulturowością w organizacji
- Zrównoważone zarządzanie potencjałem pracowników (zgodnie z nowymi wyzwaniami rynku pracy)
Akademię Asesora kierujemy do pracowników działów personalnych, menedżerów pragnących rozwijać umiejętności diagnozy potencjału swoich ludzi, jak i osób zainteresowanych zmianą w życiu zawodowym i doświadczeniem w nowej roli.
Akademia Asesora jest programem certyfikującym obecnych lub przyszłych asesorów. W zależności od tego, z jakimi umiejętnościami już wchodzisz w realizację warsztatów – możesz rozwijać zarówno bazową wiedzę i umiejętności, jak i bardziej zaawansowane kompetencje asesorskie, np. pisanie i testowanie zadań, moderowanie sesji diagnostycznej czy udzielanie feedbacku w sposób coachingowy.
Zaletą udziału w Akademii jest to, że:
- Przechodzimy przez pełen proces projektowania sesji diagnostycznej z poziomu metodologicznego, jak i procesu grupowego
- Każdy z modułów przygotowuje do realizacji sesji egzaminacyjnej
- Grupa uczestników sama przygotowuje metodologię i przeprowadza pełną sesję Development Centre
- Możesz się sprawdzić na bieżąco w roli asesorskiej — przy wsparciu grupy i pod czujnym okiem trenerów
- W trakcie pracy grupowej sam doświadczasz różnych ról — moderowania, bycia graczem, bycia członkiem zespołu asesorskiego, uczestnikiem sesji i asesorem
- Możesz otrzymać informację zwrotną od trenerów, jak i od grupy, która będzie cię wspierać w przyszłej roli asesora
Korzyści z udziału w Akademii:
- Rozwiniesz wiedzę i umiejętności, które będą pozwalały Ci na realizowanie projektów oceny kompetencji adekwatnie do oczekiwań biznesu
- Zadania praktyczne i egzamin pozwolą Ci na zdobycie umiejętności potrzebnych do samodzielnego zaprojektowania sesji, jej poprowadzenia i udzielenia informacji zwrotnej
- Możesz otrzymać możliwość uczestnictwa w sesji DC lub AC prowadzonej przez wykwalifikowanych asesorów — w roli administratora lub asesora wspierającego
Program „Akademia Asesora” składa się z 6 modułów:
- Wprowadzenie do programu (2 dni),
- Budowanie modelu i profilu kompetencyjnego (2 dni),
- Projektowanie zadań badawczych (2 dni),
- Diagnoza kompetencji (2 dni),
- Prowadzenie sesji DC i sesji informacji zwrotnych (2 dni),
- Egzamin (2 dni).
Moduł I. Wprowadzenie do programu
- Idea i założenia metodologiczne Akademii Asesora
- Integracja grupy
- Proces projektowania i wdrażania ocen kompetencji:
- Różnice pomiędzy Assessment a Development Centre
- Projektowanie systemu oceny kompetencji – etapy projektu, dokumentacja projektowa
- Grupa projektowa – skład, zadania i kompetencje członków projektu
- Zasada triangulacji w projektowaniu sesji badawczej
- Kompetencje w organizacji w systemach zarządzania personelem:
- Czym jest kompetencja i jakie są jej praktyczne zastosowania
- Ćwiczenia w obserwowaniu kompetencji
- Kontraktowanie procesu z klientem wewnętrznym i zewnętrznym:
- Rozpoznanie potrzeb klienta
- Parametry oferty
- Podejście do rozwoju indywidualnego: od kompensowania braków po rozwijanie talentów. Skoncentrowanie na kliencie w procesie Assessment i Development
- Zagadnienia etyczne związane z procesem diagnostycznym
Pre-work:
- Czym jest AC i DC
- Definicja kompetencji
- Etyka pracy asesorskiej
Metodyka:
- Burza mózgów dotycząca metodologii
- Ćwiczenie w układaniu etapów projektu
- Ćwiczenie rozpoznania potrzeb klienta i kontraktowania prac
- Obserwacja zachowań w roli asesora
- Feedback trenera dotyczący zachowań uruchamianych w roli asesora
Moduł II. Budowanie modelu i profilu kompetencyjnego
- Budowanie i wdrażanie modelu kompetencji w organizacji:
- Etapy projektu i jego uczestnicy
- Narzędzia i obszary pozyskiwania danych do budowy modelu
- Walidacja modelu wśród pracowników
- Praktyczne przykłady projektów budowania modeli w organizacjach
- Tworzenie profilu kompetencji stanowiskowych:
- Zasady budowania profilu
- Metody pozyskiwania danych: wywiad standaryzowany, panel ekspercki, analiza dokumentów
- Definiowanie kompetencji:
- Wybór skali oceny
- Definiowanie wskaźników behawioralnych kompetencji
- Listy kompetencyjne
- Kompetencje przyszłości:
- Model VUCA i Megatrendy Naisbitta jako podstawa wnioskowania o kompetencjach przyszłości
- Kultura i fazowy rozwój organizacji – kluczowe kompetencje organizacyjne na każdym z etapów rozwoju
- Ćwiczenia rozwijające asesorskie kompetencje obserwacji
Pre-work:
- Kompetencje przyszłości
- Metody budowania modelu
- Techniki w budowaniu profilu
- Kultura i fazy rozwoju organizacji
Metodyka:
- Grupowe opracowanie metodologii budowania modelu
- Symulacja panelu eksperckiego
- Ćwiczenia grupowe w definiowaniu kompetencji
- Zbudowanie profilu kompetencji na egzamin
- Obserwacja zachowań w roli asesora
Moduł III. Projektowanie zadań badawczych
- Zadania badawcze stosowane w diagnozie kompetencji:
- Przykłady różnych typów zadań
- Zadania abstrakcyjne i zawodowe
- Struktura zadań
- Dobór zadań do profilu kompetencji:
- Budowanie matrycy kompetencji i zadań
- Projektowanie zadań ze względu na wskaźniki kompetencji
- Źródła pozyskiwanych informacji do układania zadań zawodowych:
- Tworzenie zadań zawodowych dopasowanych do kontekstu pracy i stanowiska
- Zbieranie informacji potrzebnych do napisania zadania
- Zaprojektowanie zadań na sesję egzaminacyjną:
- Projektowanie wstępnej struktury zadania
- Zasady projektowania zadań
- Projektowanie arkuszy obserwacji i benchmarków
- Harmonogramowanie sesji
Pre-work:
- Typy zadań
- Pisanie zadań
Metodyka:
- Projektowanie i testowanie zadań rozgrzewkowych
- Przegląd banku zadań
- Grupowe projektowanie matrycy wstępnej na egzamin
- Pisanie zadań w grupie
Moduł IV. Diagnoza kompetencji
- Testowanie zadań:
- Ewaluacja i modyfikowanie treści zadań
- Rozwijanie kompetencji obserwacji:
- Uważność i obserwacja
- Sporządzanie notatek
- Odczucia i refleksje gracza jako źródło danych
- Diagnozowanie kompetencji:
- Obserwacja wskaźników behawioralnych
- Posługiwanie się arkuszami ocen i benchmarkami
- Przyporządkowywanie zachowań do kompetencji
- Rozróżnianie faktów od interpretacji i hipotez poznawczych
- Etykietowanie, stygmatyzacja i korzystanie ze schematów poznawczych jako źródła błędów poznawczych
- Wpływ wartości osobistych na formułowanie ocen
- Ocena kompetencji na skali ilościowej
- Dyskusja asesorów:
- Taktyki prowadzenia dyskusji asesorów
- Wpływ ról zespołowych na przebieg dyskusji i rzetelność diagnozy
- Raportowanie:
- Przegląd różnorodnych praktyk raportowania
- Język raportowania
- Pisanie próbek raportu indywidualnego
- Testowanie zadań zaprojektowanych na sesję egzaminacyjną
Pre-work:
- Język raportowania
- Zasady diagnozy kompetencji
Metodyka:
- Ćwiczenia w diagnozowaniu kompetencji
- Feedback trenera dotyczący jakości notatek i diagnozowania kompetencji
- Testowanie zadań na sesję superwizyjną
- Przeprowadzenie dyskusji asesorów
- Pisanie próbek raportu indywidualnego
Moduł V. Prowadzenie sesji DC i sesji informacji zwrotnych
- Prowadzenie sesji:
- Rola poznawania się i normowania zasad podczas rozpoczęcia sesji
- Podział ról w zespole asesorskim podczas prowadzenia sesji
- Zasady udzielania instrukcji do zadań
- Administrowanie sesji
- Trudne sytuacje podczas sesji:
- Odpowiadanie na pytania i wątpliwości uczestników
- Obserwacja uczestników o niskiej aktywności behawioralnej podczas sesji
- Radzenie sobie z liderami nieformalnymi oraz zachowaniami agresywno-pasywnymi
- Przygotowywanie i struktura feedbacku:
- Analiza raportu pod kątem silnych stron oraz kompetencji rozwojowych uczestnika
- Struktura feedbacku
- Formułowanie strategii feedbacku dopasowanych do uczestnika
- Feedback formalny a rozwojowy
- Formułowanie ścieżek i form rozwoju
- Kompetencje miękkie w feedbacku:
- Coachingowe prowadzenie feedbacku
- Udzielanie wsparcia i pozytywne programowanie na rozwój
- Co robić, kiedy uczestnik nie akceptuje wniosków z DC
Pre-work:
- Udzielanie instrukcji, intro do sesji
- Podział ról w zespole asesorskim
- Udzielanie feedbacku
Metodyka:
- Ćwiczenia indywidualne w udzielaniu instrukcji do zadań
- Grupowe projektowanie oraz testowanie intro do sesji
- Ćwiczenia indywidualne w udzielaniu feedbacku
Moduł VI. Egzamin
Głównym celem egzaminu jest implementacja umiejętności asesorskich w realizację procesu DC. Sesja egzaminacyjna prowadzona jest przez grupę uczestników szkolenia w rolach asesorów oraz superwizowana przez trenerów EY AoB. Grupa osób badanych jest rekrutowana spośród osób chętnych do uczestniczenia w sesji (klienci zewnętrzni EY AoB, absolwenci studiów lub osoby pracujące na stanowiskach specjalistycznych i menedżerskich).
Sesja trwa 5 godzin. Uczestnicy Akademii przygotowują metodologię prowadzenia oraz dzielą się zadaniami asesorskimi w trakcie modułów II-V.
Egzamin rozwija następujące kompetencje asesorskie:
- Przygotowanie i administracja sesji
- Moderowanie sesji, udzielanie instrukcji do zadań
- Obserwowanie, notowanie, zachowania asesorskie w trakcie sesji
- Prowadzenie dyskusji asesorów
- Tworzenie roboczych raportów indywidualnych
- Udzielanie informacji zwrotnej indywidualnej
Feedback dla asesorów obejmuje:
- Ocenę trafności doboru zadań badawczych
- Podsumowanie silnych stron w prowadzeniu sesji przez grupę
- Feedback dotyczący zachowania podczas sesji, trafności obserwacji, jakości notowania, sporządzenia raportów
- Rekomendacje rozwojowe i podsumowanie mocnych stron każdego z asesorów w zakresie przekazywania informacji zwrotnej
Metodologia prowadzenia zajęć
Każdy z modułów jest poprzedzony pre-workiem. Pre-work służy wprowadzeniu do teorii praktykowanej na kolejnym module. Czas warsztatowy poświęcamy ćwiczeniom praktycznym, a nie formom wykładowym.
Decydując się zatem na udział w Akademii, wiesz, że będziesz wykonywać zadania pomiędzy zajęciami, które przygotują Cię merytorycznie na dany moduł oraz będą jego podsumowaniem. Pomiędzy modułami wprowadziliśmy również formułę zadań domowych. Wykonując je, przygotowujesz się jednocześnie do egzaminu z całą grupą asesorską.
W trakcie szkolenia wykorzystujemy następujące metody:
- Praca w grupie dotycząca przygotowania lub wypracowywania rozwiązań metodologicznych
- Zebranie wniosków po ćwiczeniach oraz podsumowywanie prac grupowych
- Omówienie przykładowych case’ów i filmy instruktażowe
- Ćwiczenia indywidualne i grupowe dotyczące np. diagnozy kompetencji, raportowania, przekazywania informacji zwrotnej
Maria Jamróz - certyfikowany Coach ICC (ICF) oraz certyfikowany Asesor EY Academy of Business. Prowadzi projekty rekrutacyjne dla organizacji, głównie z obszaru IT. W pracy trenerskiej i coachingowej stosuje różne specjalistyczne narzędzia.
Anetta Krukowska - od 1998 roku pracuje jako trenerka, konsultantka i coach w zakresie rekrutacji, szkoleń, ocen kompetencji, diagnozy organizacyjnej oraz interwencji w trudnych sytuacjach zespołowych. Od 2016 roku jest propagatorką nowego nurtu - wellness w biznesie.
Agnieszka Mayilov - przez 17 lat pracowała na stanowiskach kierowniczych i specjalistycznych (Rozwój, HR, Sprzedaż). Zajmowała się koordynowaniem pracy zespołu oraz współpracą z innymi działami biznesu w zakresie wspierania rozwoju pracowników.
Aneta Kolasińska - trenerka i certyfikowany Asesor EY Academy of Business od 2021 roku. Jako trener specjalizuje się w tematach z zakresu diagnozy kompetencji metodami Assessment i Development Center.