Modele kompetencyjne
Opracowanie spójnej i dostosowanej do celów organizacji struktury kompetencyjnej, która wspiera procesy HR
Opracowanie spójnej i dostosowanej do celów organizacji struktury kompetencyjnej, która wspiera procesy HR
Model kompetencyjny to zintegrowane narzędzie, które wynika z celów strategicznych organizacji i jest ściśle powiązane z jej wartościami oraz wizją. Jego głównym zadaniem jest wspieranie doboru, weryfikacji i rozwoju pracowników, zapewniając spójność działań HR z potrzebami biznesowymi.
Model może definiować kompetencje wymagane na różnych poziomach organizacji – od pracowników operacyjnych po najwyższe stanowiska kierownicze. Może również obejmować konkretne zawody, grupy zawodowe lub całe branże. Jest macierzą zachowań, które określają, w jaki sposób pracownik powinien wykonywać swoje obowiązki, aby działać efektywnie i zgodnie z oczekiwaniami organizacji. Dzięki niemu kompetencje są jasno zdefiniowane i przedstawione w formie konkretnych zachowań, co ułatwia ich ocenę i rozwój.
Na rynku dostępne są gotowe modele kompetencyjne, jednak ich skuteczność znacząco wzrasta, gdy zostaną dostosowane do specyfiki danej organizacji.
Prawidłowo wdrożony model kompetencyjny usprawnia kluczowe procesy HR, takie jak:
Jeśli choć jeden z powyższych punktów odzwierciedla sytuację w Twojej organizacji, to jesteś we właściwym miejscu. Chcemy przedstawić rozwiązania, które pomogą firmom w projektowaniu i wdrażaniu modeli kompetencji dostosowanych do ich unikalnych wyzwań i kluczowych potrzeb.
Razem z nami dowiesz się:
Do budowania i wdrażania modelu kompetencji zazwyczaj angażowani są menedżerowie na różnych poziomach zarządzania. Model ten powinien być przede wszystkim zrozumiały, prosty i użyteczny, aby skutecznie wspierał organizację w codziennej pracy, a nie służył jedynie jako narzędzie wykorzystywane przy okazji ocen okresowych. Jego głównym celem jest rozwiązywanie problemów i wyzwań, a także wspieranie rozwoju pracowników i realizacji celów biznesowych.
Pod pojęciem kompetencji rozumiemy zbiór cech i zachowań, które są kluczowe dla funkcjonowania organizacji. Do ich głównych składowych zaliczamy wiedzę, czyli zakres niezbędnych informacji, umiejętności pozwalające efektywnie wykonywać zadania, predyspozycje odzwierciedlające naturalne cechy osobowości oraz postawy, które definiują sposób działania zgodny z wartościami firmy.
Jeśli widzisz wyzwania w Twojej firmie, napisz do nas, a dostosujemy metodę do Twoich aktualnych wyzwań! Link do formularza kontaktującego ze sprzedawcą