Akademia HR
„Akademia HR” jest to projekt organizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) skierowany do przedsiębiorców z mikro-, małych, średnich oraz dużych firm, którego celem jest wsparcie w rozwoju kompetencji z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi oraz dostosowanie strategii personalnych i zarządczych do zmian demograficznych i sytuacji na rynku pracy.
W ramach projektu Akademia HR PARP przedsiębiorca ma możliwość uzyskania na usługi rozwojowe wpisane do Bazy Usług Rozwojowych (BUR). Wybrane szkolenie musi odpowiadać na potrzeby wynikające z autodiagnozy (interaktywnego kwestionariusza do wypełnienia przez przedsiębiorcę), dostępnej na stronie PARP. Działanie rozwojowe musi być zgodne z kompetencjami zdefiniowanymi w ramach konkursu oraz z innymi kryteriami wskazanymi przez PARP.
EY Academy of Business oferuje przedsiębiorcom autorski program szkoleniowy „Akademia HR” w pełni realizujący powyższe założenia.
Kompetencje HR są podzielone na trzy obszary tematyczne:
I. Orientacja biznesowa i strategiczna
II. Kompetencje profesjonalne
III. Cyfryzacja/wykorzystanie technologii
Udział w szkoleniach w ramach autorskiego programu Akademia HR w EY Academy of Business jest dostępny zarówno dla uczestników, którzy uzyskali dofinansowanie, jak i dla tych, którzy planują wziąć udział w pełni odpłatnie.
Jeśli chcesz skorzystać z możliwości dofinansowania, program został wpisany do Bazy Usług Rozwojowych i kwalifikuje się do dofinansowania dla przedsiębiorców spełniających następujące warunki:
- Zamierzają umożliwić rozwój osób zarządzających zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie, włączając w to właścicieli firm, pracowników działu HR, menedżerów oraz tych pracowników, którzy są brani pod uwagę przez właścicieli do promocji na wyższe stanowiska kierownicze.
- Kwalifikują się do otrzymania wsparcia finansowego w ramach pomocy de minimis.
- Są gotowi ponieść koszty wymaganego wkładu własnego.
- Posiadają raport z przeprowadzonej autodiagnozy potrzeb w zakresie kompetencji z obszaru HR.
Program szkoleniowy ma na celu zapewnienie przedsiębiorcom kompleksowego wsparcia w zakresie rozwoju kompetencji z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi i polityki personalej, które jest niezbędne do skutecznego reagowania na dynamiczne zmiany społeczno-demograficzne oraz ewolucję rynku pracy.
Orientacja biznesowa i strategiczna
I. Przygotowanie organizacji do wyzwań rynku pracy
Zrozumienie zasad zrównoważonego rozwoju firmy. Identyfikacja najistotniejszych wyzwań rynku pracy. Stworzenie proaktywnej, skutecznej strategii przedsiębiorstwa. Uwzględnienie długotrwałej perspektywy i konsekwencji.
II. Zarządzanie zmianami wynikającymi z przeobrażeń na rynku pracy
Zapoznanie się z przeobrażeniami demograficznymi, nowymi modelami pracy opartymi na nowoczesnych technologiach. Zmiany w procesach HR. Cykl i wyzwania procesu zarządzania zmianą. Zasada 4C. Umiejętność radzenia sobie ze zmianą.
Kompetencje profesjonalne
I. Zarządzanie wiekiem i współpracą międzypokoleniową
Znaczenie procesów demograficznych dla rynku pracy. Charakterystyka, wartości i mocne strony poszczególnych pokoleń pracowników. Interpretowanie różnic pokoleniowych i związanych z nimi wyzwań. Tworzenie efektywnych zespołów zróżnicowanych wiekowo. Wykorzystanie metod oraz narzędzi pracy charakterystycznych dla organizacji wielopokoleniowych.
II. Zarządzanie różnorodnością i wielokulturowością w organizacji
Znaczenie różnorodności i wielokulturowości dla sukcesu organizacji. Tworzenie zróżnicowanego i wielokulturowego miejsca pracy. Korzystanie z narzędzi do efektywnego wykorzystania różnorodności i wielokulturowości w miejscu pracy. Zapoznanie z doświadczeniem i praktyką w zakresie objętym szkoleniem.
III. Umiejętność wdrożenia zasady równości szans, niedyskryminacji i transparentności
Wdrożenie zasady równości szans, niedyskryminacji i transparentności. Sprawiedliwość i równość w firmie. Korzyści z różnorodności. Budowa polityki procedur HR objętych programem szkolenia.
IV. Zarządzanie pracą zdalną i hybrydową
Przepisy Kodeksu Pracy związane z pracą zdalną, hybrydową oraz elastycznym czasem pracy. Zrozumienie technologii pracy zdalnej i hybrydowej. Identyfikacja potrzeb i korzyści pracowników. Rozwiązanie typowych problemów. Organizacja zespołów, rozwiązania komunikacyjne i delegowanie zadań. Wsparcie kadry menedżerskiej w warunkach pracy zdalnej i hybrydowej. Budowanie zaangażowania pracowników.
V. Wdrażanie nowych modeli i form organizacji pracy
Mechanizmy i tendencje rynkowe kształtujące nowe modele pracy. Podstawowe założenia pracy zwinnej (agile). Potrzeby kadry menedżerskiej i pracowników w kontekście nowych form organizacji pracy. Procesy rekrutacyjne dla partnerskich form świadczenia pracy. Techniki wspierania menedżerów w budowaniu zespołów. Promowanie postaw ukierunkowanych na stałe samodoskonalenie się. Motywowanie pracowników do współodpowiedzialności i współpracy.
VI. Budowanie środowiska pracy dla osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi
Warsztat bazujący na dyskusji, dzieleniu się doświadczeniem oraz odwołujący do konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych trwale lub czasowo.
VII. Zrównoważone zarządzanie potencjałem pracowników – zgodnie z nowymi wyzwaniami rynku pracy
Zrozumienie zagadnienia i identyfikacja potencjału pracowników. Najważniejsze czynniki wpływające na sytuację na rynku pracy. Obecne wyzwania rynku pracy. Metody zarządzanie potencjałem pracownika. Ścieżki rozwoju pracownika.
VIII. Budowa prorodzinnej kultury pracy
Znaczenie różnorodności i kultury prorodzinnej w organizacji. Korzyści prorodzinnej kultury pracy. Elementy prorodzinnej polityki firmy. Doświadczenia z firm prowadzących prorodzinną politykę. Zarządzanie różnorodną i prorodzinną organizacją.
Cyfryzacja / wykorzystanie technologii
I. Digital – wykorzystanie narzędzi i systemów ICT w obszarze HR
Wykorzystanie systemów ICT (Information and Communications Technology) w HR. Automatyzacja zadań. Poprawa efektywności operacyjnej. Usprawnienie procesu rekrutacji. Wykorzystanie systemów ATS (Applicant Tracking System). Wykorzystanie platform e-learningowych. Wykorzystanie narzędzi analitycznych. System nagradzania. Zarządzanie systemami DMS (Document Management System). Usprawnienie komunikacji i współpracy.
II. Analityka w procesach HR w kontekście zmian rynku pracy
Wykorzystanie danych do analizy procesów HR. Aktualne wyzwania i trendy rynku pracy. Wykorzystanie narzędzi i technik analitycznych. Poprawa efektywności HR. Zarządzanie talentami. Zwiększenie satysfakcji pracowników.
III. Zarządzanie procesami technologicznego wsparcia pracy
Użycie technologii dla zwiększenia produktywności i efektywności operacyjnej. Poprawa komunikacji i współpracy dzięki platformom i narzędziom komunikacyjnym. Zarządzanie zmianą. Minimalizacja oporu pracowników przed nową technologią. Przygotowanie na nowe wyzwania technologii. Zabezpieczanie danych. Zgodność z przepisami.
Zarządzanie procesami technologicznego wsparcia pracy – 23 stycznia
Zarządzanie wiekiem i współpracą międzypokoleniową – 28-29 stycznia
Przygotowanie organizacji do wyzwań rynku pracy – 19-20 luty
Zarządzanie pracą zdalną i hybrydową – 26 luty
Umiejętność wdrożenia zasady równości szans, niedyskryminacji i transparentności – 28 luty
Analityka w procesach HR w kontekście zmian rynku pracy – 7 marca
Zarządzanie zmianami wynikającymi z przeobrażeń na rynku pracy – 7 marca
Digital – wykorzystanie narzędzi i systemów ICT w obszarze HR – 14 marca
Zarządzanie różnorodnością i wielokulturowością w organizacji – 21 marca
Zrównoważone zarządzanie potencjałem pracowników (zgodnie z nowymi wyzwaniami rynku pracy) – 7 kwietnia
Budowanie środowiska pracy dla osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi – 7 kwietnia
Wdrażanie nowych modeli i form organizacji pracy – 11 kwietnia
Budowanie prorodzinnej polityki firmy – 9 maja
Agnieszka M. Staroń - Coach, mentor, trener, mediator, facylitator i konsultant biznesowy. Właścicielka istniejącej od 2000 roku firmy MAGA Consulting, autorka bloga Przyjazny Coaching.
Emilia Sędziak - W biznesie międzynarodowym, korporacyjnym działa od 2008 roku, w tym jako pracownik korporacji międzynarodowej, w której ponad 3 lata zarządzała zespołem, współtworzyła Centrum Usług Wspólnych oraz zarządzała tranzycją procesów biznesowych.
Katarzyna Goniacz-Ferenc - Praktyk biznesu oraz ekspert w obszarze analizy danych oraz analizy finansowej, zarządzania wynagrodzeniami, zarządzania projektami, z 15-letnim doświadczeniem w międzynarodowych korporacjach takich jak Hewlett Packard, Credit Suisse oraz BNY Mellon.
Ewa Puzia-Sawicka - Kaizen coach, coach ICC, trener biznesu, psycholog, certyfikowany ekspert Kirkpatrick Four Levels® Evaluation Bronze Level
Małgorzata Kledzik - Praktyk biznesu z 16-letnim doświadczeniem w zakresie procesów HR, talent development & acquisition, diversity & inclusion, employee engagement, project management.