Neuroróżnorodność jako siła zespołu – EY Academy of Business

Neuroróżnorodność jako siła zespołu

Praktyczne umiejętności dla menedżerów.
Zapytaj o szkolenie
Dla kogo?

Szkolenie przeznaczone jest dla osób zarządzających zespołami ludzi i odpowiadających za rozwój organizacji, niezależnie od poziomu ich stanowiska. Szczególnie skierowane jest do tych, którzy:

  • Pragną w pełni wykorzystać potencjał neuroróżnorodności w swoich zespołach, widząc w niej źródło innowacyjnych pomysłów, kreatywnych rozwiązań i przewagi konkurencyjnej;
  • Szukają skutecznych narzędzi i strategii, aby budować zespoły oparte na współpracy, zrozumieniu i efektywności;
  • Odpowiadają za tworzenie środowiska pracy sprzyjającego inkluzywności, w którym każdy członek zespołu, niezależnie od swoich indywidualnych cech, czuje się doceniany i wspierany;
  • Podejmują wyzwania związane z promowaniem neuroróżnorodności i otwartości w swoich organizacjach, rozwijając kulturę opartą na szacunku i akceptacji.

Szkolenie będzie również cennym wsparciem dla specjalistów ds. HR, trenerów wewnętrznych oraz wszystkich osób zaangażowanych we wdrażanie polityki różnorodności i inkluzywności.

Program szkolenia został opracowany tak, aby dostarczyć osobom uczestniczącym w szkoleniu zarówno praktycznych umiejętności, jak i inspiracji do wprowadzania realnych, pozytywnych zmian w środowisku pracy.

Cel szkolenia
  1. Zbudowanie świadomości tego, że neuroróżnorodność to wartość dodana w zespole, będąca źródłem wyjątkowych perspektyw, kreatywności i innowacyjnych rozwiązań, a nie wyzwania, które należy przezwyciężyć.
  2. Rozwinięcie praktycznych umiejętności skutecznego zarządzania zespołami neuroróżnorodnymi, z naciskiem na identyfikację i wykorzystanie ich mocnych stron w codziennej pracy oraz w osiąganiu celów biznesowych.
  3. Przekazanie konkretnych narzędzi i metod wspierających osoby neuroróżnorodne w środowisku zawodowym, umożliwiających maksymalizację ich potencjału oraz pełne zaangażowanie w życie zespołu.
  4. Rozwój kompetencji liderek/liderów w zakresie budowania inkluzywnego środowiska pracy, które przeciwdziała dyskryminacji, promuje współpracę i zapewnia każdemu członkowi zespołu warunki do rozwoju i osiągania sukcesów.

Każdy z powyższych celów służy nie tylko zwiększeniu wiedzy osób uczestniczących w szkoleniu, ale przede wszystkim praktycznemu przygotowaniu ich do wprowadzania realnych zmian w swoich zespołach i organizacjach, które przełożą się na większą efektywność, lepsze wyniki biznesowe i pozytywną atmosferę w miejscu pracy.

Korzyści z udziału w szkoleniu
  • Zrozumienie, jak neuroróżnorodność może być motorem innowacji i efektywności w zespole, dzięki czemu osoby uczestniczące w szkoleniu nauczą się dostrzegać i rozwijać potencjał tkwiący w różnorodności myślenia i podejść.
  • Umiejętność budowania środowiska pracy sprzyjającego współpracy i kreatywności, w którym wszyscy członkowie zespołu, niezależnie od swoich indywidualnych cech, czują się doceniani i mają przestrzeń do realizacji swoich pomysłów.
  • Tworzenie inkluzywnej kultury organizacyjnej, która nie tylko poprawia morale pracowników, ale również prowadzi do zwiększenia ich zaangażowania i efektywności, przekładając się na lepsze wyniki biznesowe.
  • Lepsze zrozumienie roli liderki/lidera jako mentora i promotora
    różnorodności, co pozwoli osobom uczestniczącym w szkoleniu skutecznie rozwijać talenty w zespole i budować atmosferę wzajemnego wsparcia.
  • Praktyczne narzędzia do eliminowania stereotypów i barier komunikacyjnych, które utrudniają współpracę, a także wskazówki, jak budować otwartość i zaufanie w zespole.
  • Konkretny plan wdrożenia polityki różnorodności w swojej organizacji, który pomoże osobom uczestniczącym w szkoleniu przekuć zdobytą wiedzę na realne działania przynoszące wymierne korzyści biznesowe, takie jak lepsza retencja pracowników, innowacyjność i pozytywny wizerunek firmy.

Szkolenie pozwoli osobom uczestniczącym w szkoleniu nie tylko poszerzyć swoje kompetencje menedżerskie, ale również stać się liderkami/liderami zmian, którzy promują neuroróżnorodność jako klucz do sukcesu organizacji.

Program szkolenia
MODUŁ 1. Neuroróżnorodność jako atut w miejscu pracy

 

Cel: Przekształcenie postrzegania neuroróżnorodności z potencjalnego wyzwania w cenny atut zespołu.

 

Moduł wprowadza osoby uczestniczące w szkoleniu w koncepcję neuroróżnorodności, podkreślając jej znaczenie jako cennego atutu w miejscu pracy. Osoby uczestniczące w szkoleniu dowiedzą się, czym jest neuroróżnorodność, jakie spektra obejmuje (np. autyzm, ADHD, dysleksja) oraz dlaczego jej integracja w zespołach zwiększa innowacyjność i efektywność organizacji. Przykłady sukcesów firm, które skutecznie włączyły osoby neuroróżnorodne, pokażą, jak różnorodność wspiera rozwój biznesu.

 

Kluczowym elementem będzie ćwiczenie „Neuroróżnorodność w moim zespole”, w którym osoby uczestniczące w szkoleniu przeanalizują różnorodne style pracy i myślenia w swoich zespołach, ucząc się rozpoznawania i wykorzystywania unikalnych talentów.

Moduł dostarczy praktycznej wiedzy o budowaniu środowiska sprzyjającego różnorodności oraz umiejętności rozwijania empatii, co wspiera efektywność i współpracę zespołu.

MODUŁ 2. Mocne strony neuroróżnorodności: Społeczne, psychologiczne i biznesowe aspekty

 

Cel: Pomoc osobom uczestniczącym w szkoleniu w dostrzeżeniu unikalnych zalet osób neuroróżnorodnych i ich wpływu na funkcjonowanie zespołów.

 

Moduł pozwala osobom uczestniczącym w szkoleniu dostrzec unikalne zalety osób neuroróżnorodnych i ich wpływu na zespół. Podkreśla, jak neuroróżnorodność wspiera kreatywność, innowacyjność i analityczne myślenie, umożliwiając zespołom znajdowanie przełomowych rozwiązań. Osoby uczestniczące w szkoleniu nauczą się identyfikować talenty osób neuroróżnorodnych i efektywnie integrować je w pracy zespołowej. Omówione zostaną różnorodne style myślenia i ich rola w rozwiązywaniu problemów, co pozwoli lepiej zrozumieć dynamikę zespołu i usprawnić współpracę.

 

W ramach ćwiczenia „Analiza mocnych stron” osoby uczestniczące w szkoleniu przedyskutują, jak specyficzne cechy osób neuroróżnorodnych mogą przyczyniać się do sukcesu projektów, rozwijając empatię i praktyczne umiejętności wspierania różnorodności.

Moduł wyposaży osoby uczestnicząc w innowacyjnych i inkluzywnych środowisk pracy.

MODUŁ 3. Zarządzanie zespołami neuroróżnorodnymi

 

Cel: Wyposażeni osób uczestniczących w szkoleniu w konkretne strategie zarządzania, które wspierają rozwój i współpracę w zespołach neuroróżnorodnych.

 

Moduł koncentruje się na praktycznych strategiach zarządzania zespołami neuroróżnorodnymi. Osoby uczestniczące w szkoleniu nauczą się identyfikować i wspierać unikalne talenty członków zespołu, dopasowując zadania do ich mocnych stron, co zwiększy zaangażowanie i efektywność. Omówione zostaną narzędzia do tworzenia inkluzywnego środowiska pracy, uwzględniającego różnorodne potrzeby sensoryczne pracowników.

Szczególna uwaga zostanie poświęcona delegowaniu zadań, klarownej komunikacji i budowaniu zaufania w zespole. Studium przypadku pozwoli osobom uczestniczącym w szkoleniu na analizę rzeczywistych problemów komunikacyjnych i opracowanie strategii ich rozwiązania.

 

Ćwiczenie „Zaplanuj sukces” umożliwi zastosowanie wiedzy w praktyce poprzez stworzenie planu działania dla zespołu neuroróżnorodnego. Moduł dostarcza osobom uczestniczącym w szkoleniu narzędzi do rozwijania innowacyjnych, inkluzywnych i efektywnych zespołów.

MODUŁ 4. Współpraca i komunikacja w zespołach neuroróżnorodnych

 

Cel: Nauka efektywnej komunikacji i współpracy w zespołach, które są różnorodne pod względem stylów myślenia.

 

Moduł skupia się na rozwijaniu umiejętności skutecznej komunikacji i współpracy w zespołach neuroróżnorodnych. Osoby uczestnicząc w szkoleniu nauczą się rozpoznawać i eliminować bariery komunikacyjne wynikające z odmiennych preferencji i sposobów przetwarzania informacji, takich jak różnice w preferencjach komunikacyjnych czy interpretacji sygnałów niewerbalnych. Omówione zostaną strategie współpracy w zespołach złożonych z osób o różnych perspektywach, które promują inkluzywność i efektywność – np. techniki „Think-Write- Share” i strukturyzowane sesje burzy mózgów.

 

W ćwiczeniu „Głos neuroróżnorodności” osoby uczestniczące w szkoleniu wcielą się w role osób z różnymi stylami pracy, doświadczając wyzwań i korzyści wynikających z neuroróżnorodności.

Moduł rozwija empatię, zrozumienie oraz praktyczne umiejętności wdrażania efektywnych strategii komunikacji, co wspiera produktywność i harmonię w zespołach.

MODUŁ 5. Plan działania dla liderki/lidera różnorodności

 

Cel: Utrwalenie zdobytej wiedzy oraz opracowanie przez osoby uczestniczące w szkoleniu konkretnych planów działania, które pomogą wprowadzać pozytywne zmiany wspierające neuroróżnorodność w ich zespołach.

 

Moduł podsumowuje szkolenie, umożliwiając osobom uczestniczącym w szkoleniu utrwalenie zdobytej wiedzy i przekształcenie jej w konkretne działania wspierające neuroróżnorodność. Kluczowe wnioski z warsztatów pomogą osobom uczestniczącym w szkoleniu zrozumieć, jak omówione strategie mogą być praktycznie zastosowane w ich środowiskach pracy.

Osoby uczestniczące w szkoleniu stworzą „Mapy działań” – spersonalizowane plany wdrożenia inicjatyw promujących różnorodność, obejmujące realistyczne i mierzalne cele oraz konkretne kroki implementacyjne.

 

Sesja pytań i odpowiedzi umożliwi omówienie indywidualnych wyzwań, wymianę doświadczeń oraz poznanie sprawdzonych strategii. Moduł dostarcza osobom uczestniczącym w szkoleniu narzędzi i inspiracji do budowy inkluzywnego środowiska pracy, w którym neuroróżnorodność staje się źródłem innowacji i efektywności zespołu.

Trenerzy
Prof. Tomasz Sobierajski
Profesor Uniwersytetu Warszawskiego, dr hab. nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz dr nauk humanistycznych. Wybitny socjolog, zdrowolog i badacz socjomedyczny, który od blisko dwóch dekad jako trener komunikacji interpersonalnej i medycznej wspiera liderów w odkrywaniu nowych perspektyw w zarządzaniu zespołami.

Dzięki 20-letniemu doświadczeniu naukowemu, badawczemu i szkoleniowemu, potrafi pokazać, jak w pełni wykorzystać potencjał neuroróżnorodności w zespołach poprzez budowanie inkluzywnego środowiska pracy, które sprzyja innowacyjności, efektywnej współpracy i wzajemnemu szacunkowi. Jego szkolenia i warsztaty opierają się na praktycznych narzędziach, które wspierają integrację różnorodnych osób w zespołach oraz pomagają liderom odkrywać i wykorzystywać mocne strony wynikające z różnorodnych perspektyw, co przekłada się na większą efektywność i kreatywność organizacji.

Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych oraz licznych monografii dotyczących zdrowia publicznego, socjologii i zarządzania różnorodnością. Jego doświadczenie obejmuje współpracę z polskimi i zagranicznymi organizacjami i instytucjami.

Prywatnie entuzjasta cross-bikingu, squasha i maratonów, co odzwierciedla jego pasję, wytrwałość i otwartość na wyzwania – wartości, które przekłada również na swoją działalność zawodową, inspirując liderów do wprowadzania realnych zmian w miejscu pracy.