Ocena 360 – EY Academy of Business

Ocena 360

Budowanie procesu – konsultacje, superwizja procesu, prowadzenie procesu, w tym feedback i coaching

O procesie

Zapraszamy Cię do przeprowadzania z nami całego procesu badania ocena 360 lub jego elementów. Oferujemy też superwizję, jeśli chesz taki proces przeprowadzić wewnętrznymi zasobami.

Co to jest badanie ocena 360?

Jest to metoda udzielania kompleksowej informacji zwrotnej na temat jakości pracy. Wykorzystuje się ją jako narzędzie diagnostyczne i motywator do działania. Jak określa Peter Ward: „przedmiotem oceny jest wykonywana na co dzień praca, a wyniki zazwyczaj dotyczą pomiaru kluczowych kompetencji na konkretnym stanowisku”.

Nazwa „ocena 360 stopni” wynika ze zbierania informacji zwrotnej z czterech punktów widzenia: ze strony przełożonego, osób współpracujących, podwładnych i klientów zewnętrznych. Dzięki temu, że informacje pochodzą z kilku źródeł i dostarczają wielu perspektyw, uzyskany obraz efektów działań osoby ocenianej jest zróżnicowany i wiarygodny. Wszyscy odnoszą się do tych samych kryteriów, co wpływa pozytywnie na rzetelność wyników badania i daje możliwość porównania samooceny kompetencji pracownika z ocenami innych osób.

W ocenie 360° badamy przede wszystkim to, jak postrzegane są kompetencje i zachowania menedżera/ pracownika. Nie jest to więc metoda obiektywna, lecz zróżnicowany obraz subiektywnych opinii. Dzięki nim uczestnik procesu oceny 360° może zobaczyć, jak widzą go inni, jak według pracowników, klientów i przełożonego buduje relacje oraz realizuje zadania. To bardzo solidna podstawa do zobaczenia, co robi dobrze, co warto wzmacniać i doskonalić, a co należy zmienić.

Jakie daje korzyści?
  • Dla przełożonego może wpłynąć na rozwój pracownika w kierunku, jaki uzna za kluczowy przy realizacji obecnych i przyszłych zadań

 

  • Dla pracownika może on porównać swój punkt widzenia na temat posiadanych kompetencji z tym, jak widzą go inni oraz czego od niego oczekują – i na tej podstawie może zdecydować, które z kompetencji utrzymać, a które rozwijać dalej i w jakim kierunku

 

  • Dla organizacji dzięki ocenie 360 firma pozyskuje bardziej świadomych swoich kompetencji pracowników, odpowiedzialnych za swój rozwój i nastawionych na jego długofalowe budowanie

 

  • Dla podwładnych to może być jedyna możliwość autentycznego wyrażenia swojego zdania na temat tego, jak pracownicy są zarządzani oraz jakiego rodzaju wsparcia czy zmiany zachowań oczekują od swojego przełożonego

 

  • Dla współpracowników dzięki anonimowości mogą jasno wyartykułować swoje potrzeby, związane z jakością współpracy z danym pracownikiem

Do czego służy?

Wyniki badania służą do:

  • budowania i rozwijania samoświadomość uczestników badania
  • lepszej identyfikacji mocnych stron i obszarów do wzmocnienia w oparciu o różne perspektywy
  • planowania działań rozwojowych i planów szkoleń na bazie potrzeb
  • opracowania ścieżek kariery
  • zwiększania zaangażowania pracowników na wszystkich poziomach
  • tworzenia indywidualnych planów rozwojowych
  • wspierania realizacje strategii wyboru talentów do krytycznych ról w organizacji
  • diagnozy konfliktów w zespole
  • daje informacje co do kierunku i potrzeby zmiany w kulturze organizacyjnej
  • służy lepszej identyfikacji talentów oraz zwiększeniu wydajności i poczucia wpływu całych zespołów

Jaki proponujemy proces?

Na proces oceny 360, który polega na przeprowadzeniu ankiety, w której badamy wybrane kompetencje. Zaczynamy od doprecyzowania z klientem celu biznesowego, któremu ma służyć to badanie. Po oszacowaniu zasobów projektujemy ankietę na bazie modelu kompetencyjnego klienta lub EY AoB.

Wdrożenie procesu rozpoczyna się od przeprowadzenia akcji informacyjnej, czyli przygotowania respondentów do udziału w badaniu np. w formie warsztatu, spotkania on-line czy e-learningu.

Przeprowadzenie samego badania – czyli rozesłania ankiet, wypełnienie ich przez respondentów oraz zebranie ankiet

Na podstawie uzyskanych informacji przygotowane są indywidualne raporty dla uczestników badania oraz raport zbiorczy podsumowujący cały proces

Kolejnym kluczowym ogniwem badania ocena 360 są indywidualne sesje informacji zwrotnych dla uczestników, które służą analizie i wnioskom wynikającym z uzyskanych wyników oraz tworzeniu indywidualnych planów rozwojowych dla wszystkich badanych.

Końcowym etapem są indywidulane rozmowy z przełożonym lub HRBP na temat wyników badania oraz rekomendacji rozwojowych.

W czym możemy Ci pomóc?

Jeżeli po raz pierwszy chcesz wdrażać ocenę 360° w swojej firmie, możemy pomóc Ci w:

  • zaplanowaniu całego przedsięwzięcia, począwszy od fazy komunikacji projektu, a na implementacji wniosków skończywszy (patrz również szkolenie „Ocena 360° w firmie”)
  • komunikacji projektu w organizacji, zwłaszcza jeśli feedback może budzić sporo obaw wśród pracowników;
  • zbudowaniu modelu kompetencji, który przełoży się na pytania w ankiecie on-line (patrz również szkolenie „Model kompetencji w firmie”);
  • przygotowaniu całościowej ankiety, dopasowanej do Twoich potrzeb;
  • implementacji danych do systemu IT (pytania w ankiecie, maile przypominające o terminie jej wypełnienia, monitoring statusu wypełnień);
  • wysyłaniu ankiet, zbieraniu danych i przygotowywaniu raportów indywidualnych i zbiorczych dla danych grup;
  • przeprowadzaniu spotkań feedbackowych z każdym z uczestników na podstawie raportu indywidualnego (patrz również szkolenie „Prowadzenie rozmów feedbackowych w procesach oceny kompetencji”);
  • podsumowaniu projektu raportem zbiorczym oraz prezentacją wniosków podczas spotkania podsumowującego.
  • wsparciem przy planowaniu dalszych działań rozwojowych poprzez rekomendacje rozwojowe i mapowanie szkoleń na bazie wniosków z badania
  • przygotowaniu Cię do procesu i jego superwizji, jeśli chcesz przeprowadzić badania ocena 360 wewnętrznymi siłami