Zarządzanie wiedzą – EY Academy of Business

Zarządzanie wiedzą

40 starannie wyselekcjonowanych case studies dotyczących aspektów procesowych, ludzkich, technologicznych i strategicznych zarządzania wiedzą.
Zapisz się
Kilkadziesiąt starannie wyselekcjonowanych mini case studies dotyczących aspektów procesowych, ludzkich, technologicznych i strategicznych zarządzania wiedzą. Dzisiaj wiedza jest kluczowym zasobem przedsiębiorstwa, a umiejętność dobrego zarządzania nią decyduje o sukcesie rynkowym. Usystematyzowane zarządzanie wiedzą to interdyscyplinarne działania zorientowane na efektywne wykorzystanie zasobów wiedzy w celu realizacji celów biznesowych. Szkolenie organizowane jest przez EY (dawniej: Ernst & Young) – firmę, która od wielu lat zarządza swoją wiedzą i otrzymała szereg wyróżnień na tym polu (np. nagrody Most Admired Knowledge Enterprise – MAKE). Trener posiada 20 lat doświadczenia w Knowledge Management (także w roli CKO w EY) oraz doktorat z dziedziny Knowledge Management.
Dla kogo?

Szkolenie szczególnie polecamy:

  • Menedżerom wiedzy – osobom odpowiadającym za programy Knowledge Management w organizacjach
  • Specjalistom Knowledge Management – osobom odpowiadającym za konkretne działania z zakresu Knowledge Management
  • Menedżerom i pracownikom działów HR, IT, zarządzania jakością, zarządzania projektami
  • Osobom uczestniczącym w projektach Knowledge Management lub przygotowującym się do tego
  • Działom wsparcia sprzedaży i obsługi klienta – odpowiadającym za efektywne wykorzystanie wiedzy
  • Kadrze kierowniczej – osobom chcącym usprawnić zarządzanie wiedzą w swoim dziale
  • Członkom zarządu – osobom nadzorującym Knowledge Management lub planującym wdrożenie Knowledge Management
Cel szkolenia
  • Poznanie bardzo szerokiego spektrum technik zarządzania wiedzą służących pozyskiwaniu, lokalizowaniu, tworzeniu, transferowi i retencji wiedzy.
  • Poznanie sposobów rozwiązywania problemów związanych z zarządzaniem wiedzą dzięki analizie konkretnych sytuacji (mini case studies z praktyki trenera).
  • Nabycie umiejętności oceny stanu Knowledge Management w organizacji,  stworzenia strategii Knowledge Management, wdrożenia Knowledge Management w organizacji i ciągłego usprawniania.
Korzyści z udziału w szkoleniu
  • Szkolenie jest intensywne, praktyczne i interaktywne – pracujemy na konkretnych mini case studies a uczestnicy są cały czas zaangażowani w ich analizę i rozwiązywanie.
  • Uczestnicy są zachęcani do analizy i usprawniania zarządzania wiedzą w swoich własnych organizacjach.
  • Szkolenie kompleksowo ujmuje problematykę zarządzania wiedzą – pokazuje szerokie spektrum zagadnień
  • Trener tworzy przestrzeń do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami.
  • Networking pomiędzy uczestnikami dodatkowo wzmacnia proces uczenia się.
  • Trudne zagadnienia są wyjaśniane w przyjazny i zrozumiały dla wszystkich uczestników sposób.
Program szkolenia

1. Wprowadzenie do zarządzania wiedzą

  • Pojęcia danych, informacji, wiedzy
  • Wiedza cicha i jawna oraz ich konwersja
  • Strategia kodyfikacji i personalizacji
  • Działania względem wiedzy
  • Wymiary zarządzania wiedzą
  • Wiedza a strategia
  • Specyfika rynków wiedzy
  • Bariery w dzieleniu się wiedzą
  • Rodzaje narzędzi IT wspierających Knowledge Management
  • Standardy zarządzania wiedzą

2. Pozyskiwanie wiedzy

  • Zakup baz wiedzy
  • Konferencje i szkolenia
  • Spotkania dla innowatorów
  • Konsorcja badawcze
  • Dzień klienta
  • Wiedza o klientach
  • Ankiety satysfakcji
  • Reklamacje klientów
  • Wiedza terenowa
  • Croudsourcing
  • Wywiad biznesowy
  • Wywiady osobowe
  • Przejęcia innych firm

3. Tworzenie wiedzy

  • Tworzenie i rozwój produktów i usług
  • Design thinking
  • Zespoły zadaniowe
  • Czas na innowacje
  • Konkursy na pomysły
  • Burze mózgów
  • Business wargaming
  • Metody scenariuszowe
  • Spike
  • Procedury działania
  • Szablony dokumentów
  • Rozpoznawanie wzorców
  • Narzędzia AI

4. Lokalizowanie wiedzy

  • Wyszukiwanie AI
  • Wyszukiwarki tradycyjne
  • Kwerendy i monitoringi
  • Taksonomia
  • Mapa wiedzy
  • Książka telefoniczna
  • Profile pracowników
  • Mapa kompetencji
  • Brokerzy wiedzy
  • Knowledge help-desk
  • Sygnalizowanie nieprawidłowości
  • Identyfikowanie dobrych praktyk

5. Transfer wiedzy

  • Dzień wiedzy
  • Mentoring
  • Spotkania statusowe
  • Lunch&learn
  • Społeczności praktyków
  • Peer assist
  • Onboarding
  • Rotacja pracowników
  • E-learning
  • Organizacja biura
  • System raportowania zagrożeń
  • Zbieranie istotnej wiedzy
  • Case study magazine
  • Narzędzia pracy grupowej
  • Intranet
  • Opowieści trampolinowe
  • Nagrody za dzielenie się wiedzą

6. Retencja wiedzy

  • Lessons learned
  • Retrospektywa
  • Opisy projektów
  • Wpisanie Knowledge Management w cele
  • Learning before
  • Międzypokoleniowy transfer wiedzy
  • Rotacja pracowników
  • Zakaz konkurencji
  • Monitorowanie urządzeń
  • Exit interview
  • Społeczność byłych pracowników
  • Bazy wiedzy
  • Ochrona patentowa

7. Wdrażanie zarządzania wiedzą

  • Podejścia organizacyjne do Knowledge Management
  • Etapy prac wdrożeniowych
  • Strategia zarządzania wiedzą
  • Zadania menedżera wiedzy (CKO)
  • Komunikowanie Knowledge Management
  • Badanie satysfakcji z Knowledge Management
  • Mierniki operacyjne i wynikowe
  • Budowanie zaangażowania
  • Warsztaty robocze dot. Knowledge Management
  • Identyfikacja obiektów wiedzy
  • Rola wyzwalaczy Knowledge Management

8. Podsumowanie

  • Najważniejsze kwestie do zapamiętania
  • Wybrana literatura
Trenerzy
dr Adam Kowalik
Menedżer, doradca, analityk i trener z 20-letnim doświadczeniem zawodowym w Polsce i za granicą. Specjalizuje się w strategii konkurowania firm, wywiadzie biznesowym, rozwoju biznesu, zarządzaniu produktem i edukacji menedżerskiej.