Ewaluacja projektów, czyli jak wzmacniać produktywność zespołów projektowych
Zastanawiałeś się kiedyś, w jaki sposób wzmocnić produktywność swojego zespołu projektowego? A może bardziej niż na produktywności, zależy Ci na efektywności?
To szkolenie jest głosem w dyskusji czy stawiać na efektywność czy produktywność.
Prezentowane podczas szkolenie narzędzie służy do uporządkowanej refleksji o skuteczności pracy zespołów projektowych. Narzędzie to jest stosunkowo proste – dostosowane do wszystkich typów zespołów i organizacji, uwzględnia ciągły braku czasu, nadmiar obowiązków i wielozadaniowości na które powszechnie wszyscy narzekają.
Jest też uniwersalne – może posłużyć do:
- ewaluacji projektu lub ważnego jego etapu;
- podsumowania złożonego przedsięwzięcia, które angażowało osoby z różnych obszarów organizacji;
- znalezienia praktycznych rozwiązań na rzecz poprawy skuteczności zespołu projektowego.
Zastosowanie tego narzędzia w realnym życiu zespołu projektowego pozwala zbudować pomost pomiędzy niezadowalającym trudnym teraz, a pożądanym i satysfakcjonującym jutro. Jest też bezpiecznym punktem wyjścia do zbudowania kompleksowego procesu ewaluacji i planowanie działań naprawczych lub usprawniających.
Zajęcia oparte są na założeniu, że około 60 procent czasu trwania warsztatów uczestnicy i uczestniczki spędzają na pracy w parach i małych zespołach, ćwicząc krok po kroku prezentowane narzędzie na wybranych studiach przypadków.
Szkolenie jest przeznaczone dla osób pracujących w zespołach projektowych, zespołach interdyscyplinarnych, dla których ważne jest nieustające podnoszenie jakości, produktywności i komfortu pracy. Do udziału zachęcamy także osoby, które chcą rozwijać swoje kompetencje związane z facylitacją i partycypacją – trenerów, moderatorów, konsultantów, liderów zmiany. Nie jest wymagane żadne doświadczenie związane z procesami ewaluacji.
Cele
- Przygotować uczestników do samodzielnego prowadzenia spotkań ewaluacyjnych z zastosowaniem poznanego modelu.
- Zapoznać uczestników z podstawowymi pojęciami i zasadami z obszaru ewaluacji.
- Zbudować lub wzmocnić w uczestnikach poczucie wagi i wpływu procesów ewaluacyjnych na budowanie zespołów osiągających wysokie wyniki z dbałością o dobrostan członków zespołu.
- Zbudować świadomość różnic w podejściu do zarządzania w oparciu o efektywność lub produktywność (wydajność).
- Stworzyć okazję do wymiany doświadczeń w zakresie narzędzi do ewaluacji i wdrażania kultury ewaluacji w organizacjach czy zespołach.
Korzyści
- Zwiększenie produktywności zespołu projektowego.
- Podniesienie jakości realizowanych zadań.
- Wzrost partnerskich relacji w zespole i indywidualnego poczucia sprawczości.
- Wzrost umiejętności korzystania z odpowiedniego podejścia i narzędzi zarządczych.
- Skuteczniejsze zarządzanie różnorodnością postaw w zespołach projektowych.
- Zainicjowanie lub wzmacnianie kultury ewaluacji w podejściu projektowym.
Wstęp
- Podstawowe definicje (ewaluacja, efektywności, produktywność, siły napędowe organizacji).
- Kluczowe wyzwania zarządzania w zespołach i organizacjach.
- Trzy wymiary korzyści: indywidualne, dla zespołów, dla organizacji.
- Założenia, które stanowią fundament prezentowanego podejścia i narzędzia.
Przygotowanie do zastosowania narzędzia
- Przygotowanie facylitatora
- Przygotowanie uczestników
- Warunki techniczne (spotkanie fizyczne, spotkanie zdalne)
Przebieg spotkania – 8 kroków
- Wprowadzenie: Jak przedstawić cele, przebieg i zasady spotkania?
- Subiektywna ocena przedsięwzięcia: Jak przeprowadzić subiektywną ocenę ewaluowanego przedsięwzięcia? Kryteria.
- Indywidualna perspektywa: Co mi przeszkadza? Co bym zmienił? W tym kroku uczymy, jak w krótkim czasie zaangażować wszystkich uczestników w podzielenie się swoimi spostrzeżeniami.
- Doprecyzowanie i porządkowanie zebranych informacji: W tym kroku uczymy, jak pozyskać cenne informacje na temat zjawisk, sytuacji, rzeczy, które osoby uczestniczące w ewaluacji chciałaby zmienić, które należy wyeliminować, które nie działały, przeszkadzały lub uniemożliwiały realizację zadań.
- Przyczyna czy skutek: Uzgadniamy czy to, co jest zapisane brzmi jak przyczyna czy raczej jak skutek.
- Na co mamy wpływ: Wśród uzgodnionych w poprzednim kroku przyczyn źródłowych, mogą znaleźć się takie, na które zespół lub organizacja nie mają bezpośrednio wpływu (czynniki zewnętrzne).
- Odpowiedzialność i terminy: W tym kroku wyjaśniamy i pokazujemy, że wypracowane rozwiązania będą prawdopodobnie dotyczyły różnych obszarów i będą różnego kalibru. Uświadamiamy również, jak ważne jest zaplanowanie pierwszych kroków zmian.
- Informacja zwrotna i podsumowanie i dokumentowanie wyników spotkania.
Szanse i zagrożenia
- Jak zapewnić sukces? Co może pójść nie tak?
- Pierwsze kroki w wykorzystaniu narzędzia.
Beata Dubiel-Stawska - konsultantka, ekspertka, moderatorka, mentorka, trenerka. Z wykształcenia kulturoznawczyni. Ukończyła trzyletni międzynarodowy program menadżerski. Posiada certyfikat Extended DISC.