Trade Marketing w praktyce
Program dedykowany do rozwoju kompetencji dotyczących obszaru trade marketingu, czyli tematów związanych z organizacją wspólnych akcji promocyjnych z Klientem, począwszy od etapu planowania celu akcji, efektów, jak i wykonania i wdrożenia w praktyce. Komunikacja w sklepie, materiałach reklamowych i on-line. Omówienie stosowanych mechanizmów promocji, rodzajów i sposobów rozliczenia oraz egzekucji.
Istnieje możliwość zgłoszenia się na wybrane moduły.
Szkolenie "Trade Marketing w praktyce" polecamy szczególnie:
- Kierownikom i menedżerom sklepów, regionalnym koordynatorom sprzedaży
- Właścicielom sklepów i specjalistom od ekspozycji
- Supervisorom, Przedstawicielom Handlowym, ASM, District Managerom
- Marketing Managerom Trade Marketing Managerom, Product Managerom
- Pracownikom branży FMCG, DIY, Mass Merch, sklepów premium
Dzięki szkoleniu "Trade Marketing w praktyce":
- Poznasz funkcje i role ekspozycji oraz sposoby ich organizowania
- Dowiesz się, na co zwrócić uwagę, planując ścieżkę sprzedaży klienta
- Poznasz technologie wykorzystywane w planowaniu działań trade marketingowych
- Dowiesz się, jak sprawdzić rentowność działań i jak ważny jest product mix
- Poćwiczysz planowanie i układanie drzew kategorii
- Będziesz mieć okazję do wymiany doświadczeń pomiędzy innymi uczestnikami i dowiesz się, co jest ważne w różnych branżach
- Znajdziesz odpowiedź, czy układać produkty markami, czy kategoriami
- Dowiesz się, jakie znaczenie mają promocje dedykowane „Tailor made promo”
Program „Trade Marketing w praktyce” składa się z 4 modułów: Zarządzanie kategorią, Merchandising, Pricing oraz Strategie wyróżniania produktów: promocje detaliczne.
Z poziomu tej strony możesz zapisać się na pakiet wszystkich 4 szkoleń (wybierz Trade Marketing w praktyce), lub, w przypadku wyboru pojedynczych modułów, wybierz Trade Marketing w praktyce – wybrane moduły.
Jeżeli decydujesz się na zapis na jeden wybrany moduł przejdź do strony wybranego szkolenia – kliknij na tytuł modułu poniżej, żeby przejść do podstrony.
Moduł 1. Zarządzanie kategorią
Category Management – zaawansowany obszar trade marketingu
- Zarządzanie kategorią, czyli czym? Jak duży może być biznesowy tort?
- Znaczenie drzewa decyzyjnego klienta/pacjenta (rola badań shopper study)
- Znaczenie i rola kategorii (np. Podstawowa, Sezonowa, Komplementarna)
- Podział kategorii na subkategorie i rodziny produktowe
- Przełożenie kategoryzacji na półkę
- My w oczach klienta – znaczenie naszej firmy dla biznesu Klienta
Zarządzanie kategorią
- Klient
- Określenie grupy docelowej klientów i rynków zbytu
- Persona zakupowa i jej ścieżka zakupowa
- Kim jest klient i dlaczego ma wybierać produkty danej marki, nasz sklep
- Jaki jest proces decyzyjny/zakupowy klienta
- Co jest najważniejsze dla naszego klienta
- Co możemy zrobić, by wybierał częściej i droższe produkty
- Co zrobić, by skorzystał z naszych promocji
- Użytkownik, Konsument, a Shopper różnica i dlaczego to na Shoppera mamy większy wpływ poprzez Trade Marketing
- Sklep — Różne modele dystrybucji (Kanał Tradycyjny, Nowoczesny, Multichannel)
- Specyfika branży w zależności od Kanału Sprzedaży
- Analiza profili sklepów, kategoryzacja, specjalizacja
- Co to jest proces decyzyjny kupca i jakie ma znaczenie
- Co jest ważne dla sklepu – dlaczego warto znać cele sklepów
- Nasz sklep a jego konkurencja
- Standardy ekspozycji w sklepie i organizacja półki
- Współpraca Sklep, hurtownia, producent
- Producent – win/win budowanie trwałych relacji ze sklepami, hurtowniami
- Definicja obszarów współpracy z wykorzystaniem analizy SWOT
- Budowanie relacji na wielu płaszczyznach jako wzmocnienie pozycji PH
- Rodzaje celów i dążenie do wspólnego celu
- Rodzaje planowania – Strategiczne, Długoterminowe, Bieżące
- Przygotowanie planu działania z klientem (kwartalnego, semestralnego, rocznego)
Organizacja Kategorii
- Drzewo kategorii
- Grupy, rodziny, podrodziny – po co i jak dzielić produkty
- SKU, referencja — co to znaczy
- Produkty własne, dedykowane, ekskluzywne, markowe i ich rola
- Produkty podstawowe, komplementarne i promocyjne
Codzienna praca z kategorią
- Analityka kategorii produktowych
- Odświeżanie asortymentu
- Ranking producentów
- Rentowność kategorii, produktu
Czas trwania: 2 dni
Rola opakowania i ekspozycji produktów
- Zasada 4P + P w marketingu
- Analiza SWOT — jako narzędzie koncepcji tworzenia ekspozycji
- Praca z portfolio produktowym i jego wpływ na ekspozycję:
- Asortyment obowiązkowy (core)
- Asortyment komplementarny
- Określenie grupy docelowej (konsumentów, klientów)
- Czyli kto będzie oglądał naszą ekspozycję i jaką ma pełnić funkcję
- Funkcje ekspozycji produktowej i show roomu:
- Prestiżowa – budowanie wizerunku marki
- Edukacyjna – pokazanie możliwości i dostępnych rozwiązań technologicznych
- Praktyczna – pokazanie sposobu ekspozycji na zasadzie „Best Practice”
- Angażująca – umożliwiająca testowanie produktów
- Informacyjna – pokazanie dostępnego asortymentu
- Lokalizacja ekspozycji — jak budować półkę
- Gorące strefy i strefy zimne, ich wpływ na sprzedaż
- Kiedy ekspozycja sama sprzedaje
Sposoby ekspozycji i ich zalety oraz wady
- Regał sklepowy z hakami
- Regał sklepowy z półkami
- Kosz promocyjny
- Stół typu Art de la Table
- Stół specjalny typu wyspa
- Stół specjalny z miejscem demo
- Meble dedykowane modułowe
- Regał typu końcówka regału
- Gondola promocyjna
- Stand promocyjny mobilny
- Stand promocyjny interaktywny
- Regał otwarty typu IKEA
- Miejsca paletowe, pryzmy
- Meble podświetlane i prestiżowe cokoły
- Inne, dedykowane
Moja półka
- Po co nam planogram produktowy
- PDCA – podejście do zarządzanie efektywnością półki
- Jak układać planogram produktowy
- Komunikacja Omnichannel i jej uwzględnienie w strategii sklepu
- Masyfikacja produktów
- „Facing” – czy i kiedy dublować ekspozycję produktową
- Estetyka ekspozycji, „frontowanie” produktów
- Praca z planogramem
Rola pomocnicza materiałów POSM
- Rodzaje materiałów POSM i ich skuteczność
- Display produktowy jako sposób na wyróżnienie produktu na ekspozycji
- Jak nie przesadzić z ilością POSM
- Rola POSM jako komunikacji podstawowej i dodatkowej
- Interaktywne narzędzia i materiały POSM (konfiguratory, e-ramki, tablety)
Angażująca ekspozycja
- „Życie” ekspozycji, czyli jak często i po co ją modyfikować
- Widoczność produktów na ekspozycji – gdzie najczęściej patrzymy
- Rola oświetlenia w ekspozycji
- Kolory przykuwające naszą uwagę
- Kolejność ekspozycji na półce, ścieżka cenowa, funkcjonalna, cross-selling
- Jak porusza się kupujący, oglądający – psychologia konsumenta
Czas trwania: 2 dni
Cena produktu a wartość produktu
- Postrzeganie ceny przez klientów
- Wartość funkcjonalna produktu a wartość dodana
- Co ma wpływ na cenę
- Pozycjonowanie cenowe i jego wpływ na rynek
- Strategie cenowe — od szoku cenowego po produkty luksusowe
- Komunikacja ceny, patenty i triki
Strategie cenowe, działania rynkowe
- Analiza rynku i konkurencji – dlaczego warto ją robić, jak wyciągać wnioski
- Dlaczego dzisiaj kluczową rolę gra czas i szybkość reakcji
- Jak ważne jest cena produktu, usługi
- Cena za wysoka a cena za niska
- Praca z portfolio produktowym – pod kątem działań Trade Marketingowych
- Miks produktów, produkty komplementarne, zestawy
Polityka cenowa, warunki handlowe
- Dostęp do ceny na rynku, ile producent powinien przekładać rabatów na sklep
- Wpływ eCommerce na erozję ceny
- Mechanizmy obrony ceny na półce
- Up-selling i cross-selling, jak zwiększyć średnią wartość koszyka
- Mechanizmy rozliczeń promocji
- Współpraca z producentami i dostawcami, pozyskiwanie dodatkowych środków
- Fair-share – jak budować wspólne udziały rynkowe
- Wpływ polityki cenowej na rozwój kategorii i zmian zwyczajów konsumentów
- Rentowność promocji
Czas trwania: 1 dzień
Moduł 4. Strategie wyróżniania produktów: promocje detaliczne
Persona zakupowa i rola komunikacji w Trade Marketingu
- Kto kupuje, dla kogo promocja – Persona Zakupowa
- Na czym opiera się skuteczna promocja
- Cele promocji
- Rodzaje komunikacji (werbalna a niewerbalna)
- Jak angażować konsumenta i zachęcać do interakcji
- Kim są konsumenci – 4 typy osobowości w oparciu o typologię kolorów Junga
Działania prosprzedażowe szyte na miarę
- „Tailor Made Promo” – dlaczego to najbardziej wartościowy rodzaj aktywności
- Rodzaje akcji „TMP” – krótkoterminowe, długoterminowe, wizerunkowe, sprzedażowe
- Mechanizmy akcji „TMP” organizacja, sposoby rozliczenia
- Zarządzanie akcją „TMP”
- Rozliczanie akcji
- Jak przekonać sklep, producenta
- Przygotowanie konspektu prezentacji, wystąpienia
- Hasła, skróty, wizualizacja, mapa myśli
- Argumenty biznesowe i niebiznesowe
- Przygotowanie konspektu prezentacji, wystąpienia
Promocje wizerunkowe a trafficowe
- Zalety i wady walki ceną
- Jakie produkty są czułe na cenę
- Jak obniżka ceny w promocji wpływa na sprzedaż regularną
- Dlaczego warto organizować promocje in/out
- Ekspozycja i komunikacja promocji
- Zalety promocji jakościowej, wizerunkowej
- Budowa wizerunku eksperta i specjalisty
- Sposoby prezentacji produktów luksusowych
- Otoczenie produktów droższych
- Co zadowoli wymagającego klienta
Współpraca z agencjami promocyjnymi i reklamowymi
- Produkcja materiałów reklamowych
- Brief do agencji – czyli detale są ważne
- Wizualizacje — ich rola w procesie produkcji POS
- Pułapki w produkcji POS – przykłady
- Nieczytelna komunikacja, Wymiarowanie
- Trwałość materiałów
- Jakość naklejek, Ścieralność
- Niewłaściwe założenia
Trade Marketing w E-commerce i Mediach Społecznościowych
- Praca ze sklepem internetowym, czyli zrozumieć E-commerce Managera
- Media społecznościowe i zasady poruszania się po nich. Specyfika, możliwości
- CTA (Call to Action) – dlaczego internauta ma kliknąć NAS
- Rola pozytywnej komunikacji w budowie wizerunku marki
- Komunikat personalny i jego znaczenie w Social Media
- Fan Page czy Ambasador marki – różnice, wady i zalety
- Praca z Vlogerami i Blogerami
Czas trwania: 1 dzień
Mariusz Walczak - trener EY Academy of Business ze specjalizacją w obszarze sprzedaży i zakupów. Doradca, lider, praktyk biznesu.