Komunikacja i prezentacje w świecie IT
Naucz się krok po kroku, jak:
- Tworzyć wciągające scenariusze
- Opowiadać o pomysłach i produktach
- Prowadzić skuteczną komunikację „biznes” <-> „IT”
- Budować wizerunek specjalisty branżowego poprzez wystąpienia
- Pozbyć się tremy
- Osiągać założone cele dzięki wystąpieniom publicznym
Wszyscy się komunikujemy. Niektóre ze sposobów komunikacji są dla nas naturalne i szlifujemy je od dziecka, inne już tak naturalne nie są.
Jednym ze sposobów komunikacji jest prezentacja/wystąpienie publiczne. Niestety, często nasza przygoda z tą formą zaczyna się i kończy bardzo szybko.
Przyczyny zazwyczaj są dwojakie:
- Boimy się wystąpień, nie wiemy, jak zacząć, prezentowanie to przykry obowiązek, bo nie jesteśmy urodzonymi mówcami
- Skleiliśmy ze sobą już kilka slajdów w życiu, zakładamy więc, że o prezentowaniu wiemy wszystko, nie wiemy tylko, dlaczego nasze wystąpienia nie osiągają zakładanego celu
Na szczęście skutecznej komunikacji poprzez prezentacje można się nauczyć!
Zapraszamy do wspólnej przygody!
Zastanów się, czy któryś z poniższych scenariuszy nie brzmi znajomo?
- Dostajesz zadanie – „musisz poprowadzić prezentację”. Nie masz zielonego pojęcia, jak się do tego przygotować i co masz opowiedzieć słuchaczom. Siadasz przed komputerem, sklejasz ze sobą kilka slajdów, potem lepiej lub gorzej je opowiadasz/czytasz. Na końcu podejmujesz decyzję „nigdy więcej”, aż do czasu następnego takiego zlecenia, po którym śnią Ci się koszmary
- Myślisz – „przecież ja nie prowadzę prezentacji”, a bierzesz udział w spotkaniach biznesowych, „daily” i „weekly”, opowiadasz o swojej pracy na spotkaniach zespołu, dzielisz się swoją wiedzą z kolegami i koleżankami
- Od kilku spotkań próbujesz przekonać „kierowników” do swojego pomysłu, ale oni kompletnie go nie rozumieją i nie dostajesz zielonego światła na jego realizację
- Bardzo lubisz słuchać dobrych mówców, fascynują Cię dobre wystąpienia, sam chciałbyś przekazywać ludziom wiedzę podczas meetupów czy konferencji branżowych i budować swój wizerunek specjalisty. ALE przecież Ty nie urodziłeś(łaś) się prelegentem, a on/ona tak. Dodatkowo jak tylko wyjdziesz na scenę, to na pewno zje Cię trema. Po co więc próbować?
Rozpoznajesz w którymś z punktów swoją sytuację? Jeżeli tak, to zdecydowanie zachęcamy do przejścia kursu.
Podczas szkolenia:
- Pokażemy Ci narzędzia i kompletny proces, dzięki któremu przygotujesz ciekawą historię dla konkretnej grupy docelowej
- Wzmocnisz swój przekaz, dodając warstwę wizualną
- Następnie przedstawisz ją tak, żeby maksymalnie zaangażować słuchaczy i dzięki temu zrealizować cel, który przed wystąpieniem sobie założyłeś
Szkolenie zaprojektowane jest tak, żeby jak najlepiej połączyć ze sobą zagadnienia teoretyczne z częścią praktyczną. Podczas dwóch dni przejdziemy cały proces tworzenia wystąpienia – od pomysłu i przygotowania, poprzez wizualizację i dostarczenie.
Podczas pierwszego dnia skupimy się na następujących kwestiach:
- Prezentacja jako forma komunikacji
- Rola prelegenta
- Dlaczego warto lepiej poznać słuchaczy i jak to zrobić?
- Ustalenie celu i myśli przewodniej prezentacji
- Jak ułożyć nasze pomysły w spójny scenariusz?
- Storytelling – co to jest i czy warto z niego korzystać?
- Jakie są najpopularniejsze scenariusze komunikacji?
- Opór słuchaczy – jak go przezwyciężyć?
Dzień drugi poświęcimy na wizualizację scenariusza i samo wystąpienie:
- Jak pomóc sobie w przekazie, wykorzystując materiały wizualne?
- Występowanie w różnych okolicznościach przyrody, w tym w formule online
- „Specjalne” formy prezentacji – na przykład wystąpienie przed inwestorem, zarządem
- Gdy prowadzę prezentację:
- Co robić w dniu wystąpienia?
- Jak pracować z głosem?
- Jak zachować się na scenie?
- Jak zachować się przed kamerą?
- Jak walczyć z tremą?
- Co zrobić po prezentacji?
Rafał Czupryński - Azure PMM for Poland w Microsoft. Ma ponad 15 lat doświadczenia w tworzeniu i dostarczaniu prezentacji. Swoje doświadczenie Rafał zawdzięcza m.in. pracy na stanowisku Technical Evangelist, którego trzonem działalności są wystąpienia publiczne.