Rekrutacja dla menedżerów, czyli jak zbudować efektywny zespół
Jak zbudować efektywny zespół – czyli co menedżer powinien wiedzieć?
Zgodnie z teorią zarządzania zespół to grupa osób wykonująca wspólną pracę, której członkowie posiadają wzajemnie uzupełniające się umiejętności pomocne i niezbędne w osiąganiu określonego wcześniej celu, a także motywację do osiągania tych celów. Podstawą sukcesu w trafnej ocenie kandydatów jest rozpoczęcie od dobrze zdefiniowanego celu i jego mierników, czyli w przypadku rekrutacji określenie profilu stanowiska, na które poszukujemy kandydatów, a w rezultacie dobór najlepiej dopasowanego kandydata. Na ówczesnym rynku pracy wyzwaniem stało się nie tylko poprawne zdefiniowanie potrzeb, ale przede wszystkim zbudowanie pragnienia potencjalnych kandydatów do pracy właśnie z naszym zespołem.
Szkolenie stanowi zbiór wiedzy o najważniejszych elementach procesu rekrutacji, których znajomość jest kluczowa w podnoszeniu trafności wyboru kandydatów najlepiej dopasowanych do naszej organizacji. Prowadzone jest w sposób aktywny z dbałością o budowę atmosfery współpracy i wymiany doświadczeń. Część teoretyczna szkolenia wzbogacona jest o ćwiczenia praktyczne – testowanie omówionych i zaprojektowanych narzędzi. Dzięki temu Uczestnicy nie tylko otrzymują pakiet wiedzy i przykłady narzędzi, ale także rozwijają swoje umiejętności diagnozy i komunikacji z kandydatami.
Szkolenie odpowiada następującym kompetencjom programu PARP „Akademia HR – czas na zmiany”:
- Wdrażanie nowych modeli i form organizacji pracy
Szkolenie adresowane jest do menedżerów, którzy prowadzą rekrutacje i pragną pogłębić wiedzę i umiejętności efektywnego budowania zespołu, a także planują wykorzystywać różnorodne metody selekcji (wywiad i zadania badawcze).
Cele szkolenia:
- Rozwijanie wiedzy i umiejętności z zakresu definiowania realnych potrzeb rekrutacyjnych w naszym zespole
- Rozwijanie umiejętności diagnozy kompetencji kandydatów do naszych zespołów
- Rozwijanie umiejętności związanych z obserwacją i prowadzeniem kandydata w trakcie rozmowy
- Omówienie elementów z zakresu budowania marki własnej menedżera
Korzyści:
- Wzrost trafności decyzji rekrutacyjnych
- Obniżenie rotacji pracowników
- Wzrost zaufania w organizacji
- Wzrost motywacji pracowników
- Budowanie ducha zespołu
- Profil stanowiska – czyli jakich kompetencji potrzebuję, aby efektywnie realizować cele w swoim zespole i narzędzia ich pomiaru
- Analiza pracy – dlaczego nie zdobędziemy Mount Everest bez zdefiniowania celu wyprawy (definiowanie potrzeb rekrutacyjnych)
- Czym jest kompetencja i jak ją mierzymy – czyli jak upewnić się, czy kandydat posiada kluczowe kompetencje do realizacji postawionych mu celów
- Wartości organizacji i kultura organizacyjna w kontekście budowania zespołu – jaki jest archetyp naszej marki?
- Przegląd narzędzi diagnozy kompetencji – rekrutuj na podstawie dowodów
- Wywiad ustrukturyzowany
- Wywiad sytuacyjny a wywiad wzorowany
- Metodologia STAR
- Próbki pracy
- Zatrudnienia próbne
- Incydenty krytyczne
- Assessment Center
- Techniki komunikacji i relacja w procesie rekrutacyjnym oraz obserwacja w procesie rekrutacji
- Rola budowania kontaktu z kandydatem w diagnozowaniu jego rzeczywistych motywów oraz pozyskiwaniu faktycznych danych
- Aktywne słuchanie
- Konfrontowanie
- Milczenie jako technika perswazji
- Słuchanie empatyczne
- Opór kandydatów i jak sobie z nim poradzić
- Proces obserwacji i wnioskowania
- Działania employer brandingowe po stronie przełożonego
- „Efekt szklanej kuli” czyli kim jesteś drogi szefie?
- Komunikacja z kandydatem – klucz do budowania motywacji przyszłych pracowników
- Spójność w budowaniu wizerunku organizacji – dialog z wewnętrzym/zewnętrzym HR
- Najczęstsze błędy rekrutacyjne
- Efekt podobieństwa i jego konsekwencje
- Zbieranie zbyt małej ilości informacji
- „Nie dopuszczenie do głosu”
- „Rozmowa chaotyczna”
- „Skracanie dystansu lub utrzymywanie zbyt dużego dystansu”
- Efekt krótkiej pamięci, efekt zawiedzionych oczekiwań, efekt nastroju, błąd projekcji, efekt pierwszego wrażenia, efekt halo, podstawowy błąd atrybucji
5. Onboarding – ostatni etap procesu rekrutacji
- Kiedy się rozpoczyna proces wdrożenia i jaka jest jego istota
- Fazy komunikacji w procesie adaptacji
- Najlepsze praktyki – dyskusja
6. Podsumowanie warsztatu
Agnieszka Krukowska - posiada doświadczenie w opracowywaniu metod weryfikacji kompetencji oraz prowadzeniu analiz potencjału w procesach rekrutacji i rozwoju zawodowym. Współprojektowała modele kompetencyjne oraz narzędzia rozwoju kompetencji.