Wprowadzenie do Lean w procesach usługowych
Lean Management, czyli szczupłe zarządzanie to koncepcja, która pojawiła się w drugiej połowie XX wieku i stanowi rozszerzenie Lean Manufacturing stworzonego przez Toyotę. Szkolenie przedstawia filozofię Lean Management, zasady budowania kultury ciągłego doskonalenia i najlepsze praktyki z tego zakresu.
Szkolenie jest częścią programu „Lean Management & ToC dla usług”.
Szkolenie adresowane jest do menedżerów i specjalistów, kierowników procesów oraz liderów, którzy wdrażają lub planują wdrożenie Lean w obszarze usług.
Cele:
- Zapoznanie uczestników z fundamentami systemu Lean Management – marnotrawstwo, wspólne cele, konsensus, element bezpieczeństwa
- Przygotowanie uczestników do wdrożenia zarządzania wizualnego jako kluczowej metody, która pozwoli na szybkie weryfikowanie stanu obecnego w porównaniu z ustalonym standardem działań
- Zrozumienie przez uczestników, co jest potrzebne, żeby zbudować kulturę Lean Management i skutecznie zarządzać zmianami w procesach usługowych
- Poznanie idei szczupłego zarządzania w oparciu o Lean Management
- Poznanie wybranych narzędzi i metod doskonalenia procesów realizowanych przez organizacje
- Zapoznanie uczestników z czynnikami ułatwiającymi przekonanie pracowników do zmian
- Pokazanie uczestnikom, jak zbudować świadomość do wdrożenia kultury ciągłego doskonalenia
- Przedstawienie uczestnikom najlepszych praktyk i podstawowych błędów z wdrożeń kultury Lean Management
- Przećwiczenie praktyczne omawianych zagadnień w trakcie stopniowo rozgrywanej gry symulacyjnej (w trakcie pierwszego i drugiego dnia)
- Prezentacja wyzwań Lean w środowisku Office na przykładzie gry symulacyjnej odwzorowującej procesy usługowe (zlecenia front office, backoffice, workflow)
- Pokazanie na przykładzie gry zaangażowania w doskonalenie procesów wszystkich pracowników jako kluczowego czynnika sukcesu Lean
- Przedstawienie specyfiki i ograniczeń w organizacjach usługowych pod kątem ich usprawniania
- Przedstawienie oraz omówienie kluczowych aspektów dotyczących filozofii Lean i budowania kultury ciągłego doskonalenia w organizacjach usługowych
- Pojęcie wartości dodanej (VA) – czym ona jest w oczach klienta i jak ją zidentyfikować
- Pojęcie strat (czyli marnotrawstwa NVA oraz marnotrawstwa koniecznego NNVA) w procesie (jap. muda, ang. waste), 8 głównych typów marnotrawstwa
- Umiejscowienie doskonalenia procesów w kontekście strategicznym organizacji – przegląd koncepcji i refleksji strategicznych (Sinek, Collins, Drucker)
- Przedstawienie korzyści i przykładów z wdrożeń Lean w organizacjach usługowych – banki, ubezpieczenia, SSC, BPO, telcom
- Omówienie istoty filozofii usprawniania ustawicznego: Triada Lean Office „ręce – umysł – serce”, jak właściwie budować kulturę i świadomość – jak być Lean
- Przegląd metodyk usprawniania procesów usługowych – Lean a SixSigma, Teoria Ograniczeń i inne
- Rozwój metodyki i narzędzi – od produkcji do usług – pokazanie uczestnikom jak różnice w specyfice procesów usługowych wpływają na ewolucję i zastosowanie narzędzi Lean
- Istota zarządzania Lean – wizualizacja procesów (budowanie standardów i dostrzeganie marnotrawstw), wizualizacja KPI (budowanie świadomości) i wizualizacja zachowań (dostrzeganie problemów, pomiary w GEMBA, obserwacja procesu)
- Runda finałowa gry symulacyjnej
Rafał Płotnicki - ekspert w zakresie budowania doskonałości operacyjnej, poprawy wydajności procesów, transformacji biznesu, eliminacji ograniczeń w organizacjach oraz rozwoju strategii wzrostu.
Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów
Dostęp do artykułów i know-how jest bezpłatny. Poznaj naszą metodologię pracy – przekazywania wiedzy na przykładach z życia: