Rekrutacja: Selekcja w oparciu o kompetencje
Szkolenie pomaga rozwijać umiejętności rekruterskie związane z prowadzeniem wywiadu standaryzowanego i behawioralnego. Pokazuje również jak wykorzystać kompetencje jako kryterium selekcji.
Szkolenie jest częścią Akademii Rekrutacji.
Szkolenie kierujemy do specjalistów HR oraz menedżerów, którzy prowadzą rozmowy i dokonują selekcji kandydatów w ramach procesu rekrutacji.
Cele szkolenia:
- Poszerzanie wiedzy z zakresu standardu prowadzenia wywiadu ustrukturyzowanego, w tym badającego doświadczenie kandydata, jego kwalifikacje i wiedzę
- Rozwijanie umiejętności definiowania kompetencji badanych podczas wywiadu rekrutacyjnego
- Rozwijanie umiejętności projektowania i prowadzenia wywiadu behawioralnego z wykorzystaniem techniki STAR
- Podsumowanie wiedzy dotyczącej oceny kompetencji, w tym unikania błędów oceny
- Poszerzanie zakresu radzenia sobie z trudnymi zachowaniami kandydatów podczas prowadzenia wywiadu
Prowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej
- Agenda i etapy rozmowy kwalifikacyjnej
- Katalog pytań niewskazanych
- Zebranie informacji o doświadczeniu kandydata w kontekście profilu stanowiska
- Odpowiadanie na pytania kandydata
Kompetencje jako kryterium selekcji
- Dla jakich profili stanowiskowych kompetencje są kluczowych kryterium selekcji
- Definicja kompetencji jako kryterium selekcji
- Zasady tworzenia profilu kompetencyjnego kandydata
- Źródła i metody zbierania danych do budowania profilu kompetencyjnego
- Definiowanie, wskaźnikowanie i stopniowanie kompetencji
- Przykładowe listy kompetencyjne, korzystanie z gotowych katalogów kompetencji
Projektowanie wywiadu behawioralnego
- Meta-kompetencje i sposób ich badania
- Charakterystyka wywiadów diagnozujących kompetencje: wywiad sytuacyjny, behawioralny i technika STAR
- Struktura wywiady behawioralnego
- Zasady formułowania pytań
- Rola obserwacji bieżącej i pytań pogłębiających w wywiadzie
Ćwiczenia w prowadzeniu wywiadu behawioralnego
- Techniki zadawania pytań: pytania otwarte i sondujące
- Badanie meta-kompetencji w wywiadzie
- Stawianie hipotez
- Sposoby koncentrowania kandydata na faktach
- Testowanie zaprojektowanych wywiadów i zbieranie informacji zwrotnej od grupy i trenera
Ocena kompetencji
- Jakość notatek a ocena kompetencji
- Obszary analizowanych informacji: fakty i interpretacje
Najczęściej popełniane błędy podczas rozmowy kwalifikacyjnej
Trudne zachowania kandydatów w trakcie spotkania i jak sobie z nimi radzić
- Zebranie przykładów z grupy
- Burza mózgów dotycząca sposób radzenia sobie z trudnymi zachowaniami kandydatów
Metodologia prowadzenia warsztatu: wykład; analiza struktur wywiadów; zadania grupowe, w tym wskaźnikowanie kompetencji i projektowanie wywiadu behawioralnego; prowadzenie symulacji wywiadów, w tym testowanie pytań oraz uzyskiwanie informacji zwrotnej od grupy i trenera; obserwacja zachowań i ocena kompetencji kandydata na przykładzie symulacji wywiadów prowadzonych przez grupę; burza mózgów dotycząca radzenia sobie z trudnymi zachowaniami kandydatów.
Anetta Krukowska - od 1998 roku pracuje jako trenerka, konsultantka i coach w zakresie rekrutacji, szkoleń, ocen kompetencji, diagnozy organizacyjnej oraz interwencji w trudnych sytuacjach zespołowych. Od 2016 roku jest propagatorką nowego nurtu - wellness w biznesie.
Agnieszka Mayilov - przez 17 lat pracowała na stanowiskach kierowniczych i specjalistycznych (Rozwój, HR, Sprzedaż). Zajmowała się koordynowaniem pracy zespołu oraz współpracą z innymi działami biznesu w zakresie wspierania rozwoju pracowników.