Ryzyko, budżetowanie i zarządzanie finansami w projekcie
Projekt zaplanowany, więc pora na analizę ryzyk i decyzję, jak nimi zarządzić: zmniejszyć prawdopodobieństwo i/lub ograniczyć wpływ. Jednym z ryzyk jest nieopłacalność projektu, stąd potrzeba opanowania sztuki budżetowania, a następnie bieżącego rozliczania realizacji projektu.
Szkolenie jest częścią programu „Zarządzanie projektami”.
Szkolenie adresowane jest do kierowników projektów, liderów i członków zespołów projektowych odpowiedzialnych za budżetowanie oraz zarządzanie ryzykiem i finansami w projekcie.
Dzień 1. Zarządzanie ryzykiem
Na szkoleniu uczestnicy dowiedzą się, jak:
- Przygotować się do radzenia sobie z ryzykami i szansami, które mogą wystąpić w projekcie
- Wyszukać najbardziej wrażliwe miejsce w projekcie, zebrać ryzyka i wybrać te najważniejsze, zabezpieczyć się przed nimi bądź zminimalizować ich wpływ
- Modelowo przeprowadzić proces analizy ryzyka
- Zmniejszyć prawdopodobieństwa porażki projektu
Po ukończeniu warsztatu uczestnicy będą potrafili:
- Przeanalizować projekt pod kątem możliwych do wystąpienia ryzyk
- Wybrać ryzyka najbardziej istotne z punktu widzenia realizowanego celu projektu
- Wybrać właściwą strategię dla ryzyka
- Zaktualizować projekt o działania zabezpieczające i minimalizujące wpływ ryzyk na efekt projektu
- Przygotować i aktualizować rejestr ryzyk
Dzień 2. Budżet, nadzór finansowy, zamykanie projektu
Na szkoleniu uczestnicy dowiedzą się:
- Kiedy i w jaki sposób oszacować budżet projektu
- Jak policzyć rentowność projektu
- Jakie są najczęstsze błędy popełniane na etapie szacowania budżetu oraz zarządzania finansami
Po ukończeniu warsztatu uczestnicy będą potrafili:
- Przygotować kalkulację budżetu projektu
- Policzyć podstawowe wskaźniki rentowności projektu
- Monitorować postęp realizacji budżetu projektu
Dzień 1. Zarządzanie ryzykiem
- Definicja ryzyka. Co jest a co nie jest ryzykiem projektu. Założenia projektowe a ryzyka
- Ryzyka pozytywne i negatywne
- Proces analizy ryzyka. Kiedy należy wykonać analizę ryzyka i dlaczego
- Rodzaje ryzyk: operacyjne/biznesowe, czyli przed czym powinniśmy zabezpieczyć projekt
- Ryzyka systemowe i projektowe. Jak je odróżnić. Konsekwencje pomyłki
- Macierz ryzyk – metoda na wybranie najbardziej istotnych zagrożeń dla projektu
- Miary ryzyka: wpływ i prawdopodobieństwo
- Metoda ilościowa i jakościowa pomiaru ryzyk – kiedy którą wybrać
- Strategie zarządzania ryzykiem – kiedy którą zastosować
- Rejestr ryzyk, czyli przekształcenie analizy w ciągły proces zarządzania ryzykiem w projekcie
Uczestnicy przeprowadzą analizę ryzyka przykładowego projektu i zmodyfikują wcześniej przygotowany harmonogram o wyniki swojej pracy.
Dzień 2. Budżet, nadzór finansowy, zamykanie projektu
- Finanse jako jeden z elementów trójkąta projektowego
- Szacowanie przychodów i kosztów projektu. Tolerancje budżetu
- Co jest a co nie jest kosztem projektu. Skutki nieumiejętnego stosowania alokacji kosztów przy szacowaniu budżetu
- Szacowanie kosztów a szacowanie czasu. Związek między tymi dwoma wartościami
- W jaki sposób wybrać najbardziej rentowny projekt
- Rozliczanie zakończonego projektu
Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów
„Narzędzia służące do odpowiedzi na pytanie: skąd się biorą projekty?”: Document (salesmango.com)